vauvakuume, mutta
olen 36, mieheni 47 vuotias. otin kuparikierukan kesäkuun lopussa pois. kahdet kuukautiset on jo ollu, ovulaatiosta ei tietoa, kiertokin on 23-30. seksiä harrastamme päivittäin. millonhan meillä tärppää? olemmeko liian vanhoja?
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 15:04"]
Ei sitä kukaan pysty kertomaan.
[/quote]no ainakin sen verran pystyy kertomaan että 36 ja 47 -vuotiaiden hedelmällisyys ei ole enää yhtä hyvä kuin 10 v nuorempien
Miehillä ei tietääkseni iän myytä hedelmällisyys muutu niin radikaalisti kuin naisilla, mutta kyllähän tuo 47-vuoden ikä saattaa jo vaikuttaa. Naisilla alkaa hyvin pikkuhiljaa hedelmällisyys laskea 30-vuoden jälkeen, siis niin hiljaa, että siitä ei vielä kannata huolestua. Mutta 35-vuoden ikävuoden jälkeen tapahtuu rajumpi romahdus, siis keskimääräisesti (omat geenit yms vaikuttavat paljonkin). Toisaalta yli 35-vuotiaatkin saavat tilastojen valossa ihan yhtä lailla lapsia kuin nuoremmat naiset, mutta yhdistettynä miehesi ikään, niin totta kai mahdollinen lapsettomuus on ihan aiheellinen huoli. Perussairaudet ja lääkkeet voivat myös häiritä raskautumista, joten ne kannattaa tarkistaa heti alkuun.
Mä menisin sinuna jo nyt alkuun gynekologin vastaanotolle, ja kertoisin siellä lapsihaaveista ja miehen iästä myös. Ihan siis sinun epäsäännöllisen kierron vuoksi, jotta voidaan heti alkuun tutkia mahdollisia häiriöitä. Saatatte päästä myös varsinaisiin lapsettomuustutkimuksiin iän vuoksi jo ihan puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Yleensähän pareilta vaaditaan vuoden säännöllistä yritystä, mutta mikäli jommalla kummalla on perussairauksia, tai ikää reippaammin, niin niihin pääsee aiemmin. Tsemppiä kuitenkin teille!
Kokeile ovistikuilla milloin ovuloit. Itsellä tärppäsi samantien.
voi käydä nopeasti tai sitten ei. ikä ei välttämättä vaikuta siihen mitenkään. on nuorempia jotka kärsivät lapsettomuudesta ja vanhempia jotka tulevat raskaaksi nopeastikin. itse en pidä teitä liian vanhoina. naisen ikä on oikein hyvä. en pidä miehenkään ikää tänä päivänä huonona.
on ihmisiä jotka ovat väsyneitä jo 30 vuotiaana ja on masennusta ym. ongelmia.
on 40 vuotiaita jotka ovat elämänsä kunnossa ja jaksavat paremmin kuin nuoremmat.
ei kannata tuijottaa pelkkää ikää.
suurin osa kylläkin suomalaisista on lihavia ja huonokuntoisia jo 25 vuotiaana.
ap lisää vielä että meillä molemmilla on edellisistä liitoista lapsia, mutta se tuskin vaikuttaa. ja juurihan vasta aloimme yrittää mutta tunnen olevani hupsu kun olen pettynyt kun ei eka kierrosta tärpännytkään.
Ei sitä kukaan pysty kertomaan.