Kuinka varhaisesta lapsuudesta muistat tapahtumia?
Minkä ikäisen lapsuusmuistoja muistat? Ilman että vanhemmat olisi muistuttanut ”muistatko kun putosit ukin sylistä” tms vaan mitä muistat ihan itse?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaan
Muistatteko millaisia leikkejä olette leikkineet?
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaan
Samoin. Olin kyllä jo lähempänä kolmea.
Myös lapseni eka muisto on kaksi vuotiaasta,samoin isäni.
ja ei ole sellainen muisto, jota on kerrottu. vaan itse kysyin esim. oliko huonejärjestys tosiaan sellainen, jona sen muistin ( Muistoni on Lapin reissulta, joululta 1981)
2,5-vuotiaana, muistan muuttopäivältä tapahtumia.
Pari yksittäistä juttua muistan siltä vuodelta, kun täytin neljä.
Mutta varsinaisesti lapsuudenmuistoni alkavat vasta siitä, kun menin kouluun. Sitä edeltävä aika on melkoisen hämärä, en esimerkiksi muista ollenkaan pikkuveljieni syntymää tai muitakaan "isoja" tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaan
Muistan sellaisia välähdyksiä mm; siskoni synttäreiltä, pehmoleluleikin sisarusten kanssa, sen epämukavan tunteen kun sukkahousut olivat liian löysät ja roikkuivat vaipan alla ja varpaat eivät olleet enää sukissa. Pieniä, hetkittäisiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaan
mä en muista tuolta kaksi vuotiaasta vielä sellaisia. 4-vuotiaasta eteenpäin sitten alan muistamaan mitä on leikitty.
Muistan opetelleeni ajanmaan apupyörillä. Taisin olla kolme vuotias tuolloin.
Hieman alle 2-vuotiaasta muistan joitakin pieniä tapahtumia / mitä olen ajatellut siinä hetkessä.
Olin lasten rattaissa ja oli kesä. Iso musta koira tuli nuolee kättä.Kiva muisto. Osasin yhdistää sen ympäristöön ja ihmisiin kun täytin 4.
Menin takaperin portaita alas ja portaiden alatasanteella oli vuokraemäntä kissa sylissä. En ymmärtänyt naisen puheesta juuri mitään, mutta muistan elävästi ensikohtaamiseni kissan kanssa. Olen ollut alle 3-vuotias.
Varmuudella muistan asioita siltä vuodelta kun olin täyttänyt 3 - eli olen kuvaillut joitakin tapauksia tai paikkoja vanhemmilleni ja he ovat täsmentäneet mikä vuosi silloin oli.
Muistan jotain häivähdyksiä ukistani, joka kuoli kun olin juuri täyttänyt kolme.
Alle neljän ikävuoden ajalta on muutama muisto. Osaan sijoittaa ne tuohon ikään, koska ne ovat muistoja kodista, jossa asuimme siihen asti kunnes täytin neljä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pari muistoa on alle 3 v:n iästä. Ja sellaisia tapauksia, mitä äitini ei muistanut (tapahtunut äitini seurassa), joten ei ole mitään minulle kerrottuja ja muistoiksi tätä kautta muuttuneita.
Mitä vanhemmaksi tulee sitä vähemmän muistaa. Muistan ne joita mietin vielä teininä. Noin 2v varhaisimmat. En enää voi muistaa uusia muistoja lapsuudesta.
Varhaisimmat muistoni on 4 vuotiaana päivähoidosta. Muistan kun minut yritettiin saada syömään vispipuuroa ja kuinka yritin teeskennellä nukkuvaa päiväuniaikaan. Päivähoitajalla oli koira, josta pidin paljon.
Muistan, kun 2-vuotiaana istuin rattaissa ja äitini ystävä pysähtyi juttelemaan siihen viereen. En pitänyt hänen kimakasta äänestään.
2 vuotiaan