Näinkä tämä nyt sitten menee kun toinen on kotona lasten kanssa?
Sain taas töitä, 2-vuorotyö.
Mies on edelleen kotona lasten kanssa.
Perjantaina oli eka työpäivä. Heräsin kuudelta ja lähdin sitten töihin, mies ja lapset jäivät nukkumaan.
Kun tulen kotiin pitä käydä kaupassa hakemassa jotain mitä voidaan nopeasti syödä koska mies ei ollut keksinyt ruokaa. On kyllä huolehtinut lapsista, mutta ei tehnytmitään muuta, Kun tulen kotiin hän heittäytyy vapaalle jotta saa esim. syödä rauhassa, ja lapset ja muu on loppuillan mun vastuulla.
Minulla oli vapaa viikonloppu, kaikki ookoo. Nousin la-aamuna lasten kanssa koska miestä väsytti. Sunnuntaina saatiin molemmat nukkua koska miehen vanhemmat ottivat lapset yksi.
Eilen heräsin taas kuudelta, mies jäi nukkumaan lasten kanssa kun lähdin töihin, sain nukuttua itse kaksi tuntia. Kun pääsin töistä sain taas käydä kaupan kautta ja tulla kotiin laittamaan ruokaa. Mies lähti ruuan jälkeen tapaamaan kaverin, "En ole kauan". Tuli sitten kahden jälkeen yöllä. Minulla on tänään iltavuoro, piti käydä kaupassa ja sanin miehelle että hän saa nyt miettiä mitä ruokia laittaa muksuille.
Juu, ei hän mitään keksi ja hän ei nyt jaksa nousta kun väsyttää. Eli olen vastuussa kaiksta taas ja mies vain lepää kunes lähden töihin, hän koittaa sit jotain keksiä ja käydä kaupassa hakemassa jotain lasten kanssa.
Suuttuu minulle kun sanon että en kyllä jaksa tällaista, ja hän saa kohta huolehtia vain itsestään, mä muutan lasten kanssa pois.
Mieluummin olen sitten oikestti yksin vastuussa kun nytkin homma toimii samalla tavalla kuin jos olisin yksin ja hakisin vain lapset päiväkodista töitten jälkeen.
Kitisen varmaan turhasta monen mielestä.
Kommentit (51)
Hoitaahan mies lapsia kuitenkin. Laadi miehellesi lista, mitä päivän aikana pitää tehdä; ruuat, pyykit, siivous. Hanki sinä raaka-aineet jääkaappiin pari kertaa viikossa ja listaa sitten päivää kohden ruuat, jotka mies laittaa. Sopikaa omista vapaa-ajan menoistanne yhdessä tyyliin kerran viikossa vapaailta molemmilla.
Moni mies tarvitsee ohjeistusta arjen sujuvuuden kannalta. Kun naisena sen oivaltaa, pääsee plajon helpommalla kuin pitää kireää marttyyriviittaa pään ympärillä.
Se joka on kotona kantaa vastuun kotihommista ja lapsista. Muuhun et suostu.
Mies käy kaupassa, tekee ruuat, pesee pyykit, siivoaa ja hoitaa lasten hommat kun olet töissä.
Ei se mikään loma ole jos ei käy töissä ja on perhettä!
Mies menee töihin tienaamaan jos ei kotihommat ja lastenhoito onnistu.
Nyt vähän organisointia kehiin, ruokakauppaan kerran viikossa, toisen kerran haetaan vain nopeaswti tuoretta puuttuvaa.
Olen ennenkin valittanut miehelle siitä että välillä tuntuu kun mulla olis teini ja kaksi vaippaikäistä.....
Olen jo kerran tulostanut avioeropaperit ja antanut ne hänelle nähtäväksi, hän repi ne ja heitti roskikseen ja skarppasi hetkeksi (kun oltiin molemmat kotona).
Nyt tarttis kai vain tylysti irtisanoa kämppä, lähettää uudet paperit suoraan äyttämättä ne ensin miehelle ja sanoa että saa nyt järjestää itelleen kämppää koska minä muutan pois lasten kanssa, on tervetullut käymään silloin kun jaksaa.
Lapsethan tietty rakastavat isäänsä, mutta eivät he nyt voi hyvin siitä että mä on kiukkunen koko ajan, ja korotan sitten herkästi ääntä lapsillekin kun minua vituttaa se että suurimmaksi osaksi ajasta olen kuin yksinhuoltaja vaikka mies asuu samassa kämpässä ja on paikalla suurinpiirtein 24/7.
Mistä kumpuaa halu erota yhden viikon työssäolon jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:18"]
Nyt vähän organisointia kehiin, ruokakauppaan kerran viikossa, toisen kerran haetaan vain nopeaswti tuoretta puuttuvaa.
[/quote] Näin ollaankin tehty, tänään olis ollut kauppapäivä. Lauantain kyllä käytiin, mutta mies ei jaksanut miettiä mitä ruokia tekisi. Mun ehdotukset ai vastauksen "En mä tiedä, ei vakuuta, no katotaan".
Mul on huomenna aamu, torstaina ilta ja pe taas aamu joten tänään olisi ollut sopivin kauppapäivä.
Turhaan käyn kun miestä ei kiinnosta mitä laittais ruuaksi. Hän käy lähikaupassa sitten päikkäreiden jälkeen lasten kanssa ja keksii jotain.
Oleksä ap väsynyt töitten aloituksesta ja helteestä? Kai sä puolisos tunsit jo ennen lisääntymistarpeita ja tiesit sen tavat? Oppikaa nyt uusi arki, sillä aika luksustahan tuo on ollutkin, jos molemmat vanhemmat on kotona olleet ties kuinka kauan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:24"]
[/quote] Näin ollaankin tehty, tänään olis ollut kauppapäivä. Lauantain kyllä käytiin, mutta mies ei jaksanut miettiä mitä ruokia tekisi. Mun ehdotukset ai vastauksen "En mä tiedä, ei vakuuta, no katotaan".
Mul on huomenna aamu, torstaina ilta ja pe taas aamu joten tänään olisi ollut sopivin kauppapäivä.
Turhaan käyn kun miestä ei kiinnosta mitä laittais ruuaksi. Hän käy lähikaupassa sitten päikkäreiden jälkeen lasten kanssa ja keksii jotain.
[/quote]
No, mitä tuokaan sitten haittaa, jos kerran käy kaupassa lasten kanssa?
Aloitit työt perjantaina ja nyt uhkailet jo erolla? Ei kovin fiksua sulta.
Miettikää yhdessä miehen kanssa mitä ruokia hän osaa tehdä, ja tehkää ruoka- ja kauppalistat niin miehen on helpompi hakea ja tehdä ruokaa.
Et minusta kitise turhasta. Kyllä tuo kauhean vääryydenmukaiselta sinua kohtaan tuntuu, että vaikka sinä ole se joka käy töissä, sinä joudut myös sen lisäksi huolehtimaan pääosin kodista ja lapsista, vaikka mies on kotona.
Itse kun olin kotiäitinä, ei tullut mieleenkään vaatia mieheltä kotona juuri mitään, koska ajattelin että minun leipätyöni on nyt se kodin- ja lastenhoito. Että miehelle on tarpeeksi että käy henkisesti raskaassa työssään ja "tarvitsee" (lainoissa, koska minun kotiäitiyteni oli myös hänen toiveensa) elättää yksin koko perhe, ei tarvitse sitten kotona tehdä kotitöitä tai huolehtia lasten arkihoidosta.
Mies käyttäytyy juuri niin kuin kotona oleva äiti, eikö olekin ärsyttävää? Päivän aikana ei viitsitä tehdä mitään, korkeintaan ääsbukkaillaan. Miksi päinvastaisessa tapauksessa tulisi olla toisin?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:17"]Hoitaahan mies lapsia kuitenkin. Laadi miehellesi lista, mitä päivän aikana pitää tehdä; ruuat, pyykit, siivous. Hanki sinä raaka-aineet jääkaappiin pari kertaa viikossa ja listaa sitten päivää kohden ruuat, jotka mies laittaa. Sopikaa omista vapaa-ajan menoistanne yhdessä tyyliin kerran viikossa vapaailta molemmilla.
Moni mies tarvitsee ohjeistusta arjen sujuvuuden kannalta. Kun naisena sen oivaltaa, pääsee plajon helpommalla kuin pitää kireää marttyyriviittaa pään ympärillä.
[/quote]
Se on just näin. Sanoo suoraan mitä pitää tehdä niin sit onnistuu. Ja mä oon aatellu sen sillai et kun iltaisin molemmat on kotona niin silloin tehdään kotityöt puoliksi, kumpikaan ei voi vaan vetää lonkkaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:21"]
Mistä kumpuaa halu erota yhden viikon työssäolon jälkeen?
[/quote] Olen ollut töissä ensin esikoisen jälkee. Silloin homma toimi jotenkuten toimi. Toisen lapsen jälkeen olin jo 6kk töissä, silloin jo tuli riitaa näistä kotitöistä jaa muusta, tein silloin 3-vuorotyötä enkä aina saanut edes nukkua yövuoron jälkeen. Nukkumaan pääsin vasta kun mies oli käynyt suihkussa ja röökillä. Joskus menin nukkumaan vasta kun lapset meni päikkäreille koska jos mies ei jaksanut mennä ulos lasten kanssa niin ravasivat makkarissa koko ajan. Oli määräaikainen, lyhyt sijaisuus joten olin nyt kesän 2kk työttömänä, ja nyt palasin taas töihin. Tämä kypsymiseni ja eroajatukset ei siis perustu yhteen viikkoon.
Mammat täällä hyppisivät kiukusta, jos mies antaisi aamulla listan päivän hommista/ruoasta/siivouksista yms. Anna miehen hakea omanlaisensa arki yksin lasten kanssa ja keskity sinä tienaamaan. Varmaan moni mies välillä miettii, että miten hommat kotona hoituu. Varsinkin, jos vaimo istuu illat koneella ja aamuiset tiskit makaa altaassa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:29"]Mies käyttäytyy juuri niin kuin kotona oleva äiti, eikö olekin ärsyttävää? Päivän aikana ei viitsitä tehdä mitään, korkeintaan ääsbukkaillaan. Miksi päinvastaisessa tapauksessa tulisi olla toisin?
[/quote]
Ai ootko ollu tollanen laiskiainen kotona?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:24"]
[/quote]
No, mitä tuokaan sitten haittaa, jos kerran käy kaupassa lasten kanssa?
[/quote] Haittaa sitä että ostaa tänään tän päivän ruuat, ja minä saan taas huomenna käydä töiden jälkee kaupassa hakemassa huomisen ruuat ja laittaa ruokaa. Jos toinen kerran on kotona, tämä voisi laittaa ruokaa. Muuten on ihan se ja sama että onko kotona vai ei.
Jos lapset olis päiväkodissa, päivän aikana ei tulisi myöskään sotkua ja tiskiä. Kävisin vapaapäivänä kaupassa ja ostaisin viikon tarpeet, voitais sydö aina samaa ruokaa pari päivää (mies ei oikein innostu tästä ajatuksesta, pitäisi olla uutta joka päivä).
Elämäni olisi helpompaa jos olisin yh.
Miehet on luonnostaan sokeita. Ne ei esim löydä jääkaapista oikein mitään. Eivät myöskään näe mitä kotitöitä päivän mittaan on tehty.
Kun mies tulee töistä meillä on siivottu ehkä jo parikin kertaa. Eihän sitä näe mistään. Mutta mieheni tietää koska on ollut kotona ja olen vaatinut häneltä tismalleen samoja juttuja, tai no, olen tehnyt ruoat valmiiksi joten hän on päässyt helpommalla :)
Vaihtakaa osia. Jää kotiin lasten kanssa ja mies töihin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2014 klo 10:31"]Mammat täällä hyppisivät kiukusta, jos mies antaisi aamulla listan päivän hommista/ruoasta/siivouksista yms. Anna miehen hakea omanlaisensa arki yksin lasten kanssa ja keskity sinä tienaamaan. Varmaan moni mies välillä miettii, että miten hommat kotona hoituu. Varsinkin, jos vaimo istuu illat koneella ja aamuiset tiskit makaa altaassa.
[/quote]
Meillä ainakin minä olen tehokkaampi ja tiedän mitä hommia on hoidettava. Että ei miehen lista haittais, siinä lukis ruoka ja siivous ja hänen mielestä siivous on pintapuolinen imurointi, ei siis tavaroiden järjestäminen.
No et kitise turhasta. Mieshän on yksi lapsi lisää sun katraassa. En kattelis tollasta kyllä päivääkään.