Uskaltaako uutta OK-taloa ostaa nykyään
Miten on, uskaltaisitko ostaa OK-talon, jota markkinoidaan Oikotie/Etuovi-sivustolla avaimet käteen-periaatteella, jos itsellä ei ole mitään tieto-taitoa rakentamisesta eikä aikaa hankkia sitä. Voiko olla niin, että jos ei itse valvo ja puuhastelee työmaalla tai vähintään hanki kallista asianajajaa ja rakennusvalvojaa heti alkuunsa, niin kohtalona on varma hometalo ja linssiinviilaus? Kun etsii tietoa rakennusfoorumeilta, niin alan ihmiset haukkuvat työnlaatua ja tekijöitä jatkuvasti. Pitäisikö vaan pysyä vanhassa taloyhtiössä, jossa remonttihuoliin sentään saa vertaistukea?
Kommentit (8)
En ostaisi. Itse jos osaa tehdä, niin uusi ok-talo on hyvä vaihtoehto. Avaimet käteen-paketit tehdään urakkasopimuksena eli kiire on todella kova ja jälki sen mukaista. Tekijöiden ammattitaitokin voi olla ihan mitä vain ja asenne "piiloon ne kuitenkin jää".
Vierailija kirjoitti:
En ostais.
Mitä ostaisit sen sijaan, jos uusi koti tarvitaan joka tapauksessa?
Samat virheet ja kiirehtiminen on kaikessa rakentamisessa riskinä, myös kerrostaloissa on laatuongelmia. Vanhatkin talot on rakennettu huonosti, jos tietoa etsii eri vuosikymmenten ongelmista, mutta jossain sitä pitäisi asuakin. Vaikeaksi menee..
Meidän nykyinen talomme on tehty avaimet käteen.
Olemme toiset omistajat ja ostimme talon 3v vanhana. Rakennusporukastahan tämä riippuu todella paljon. Toki itse täytyy olla vähän hajulla ja tarkistaa rakennusvaiheessa joka kohta vaikka talotehdas ja myös oma tarkastaja sen tekevät.
Pohjan järkevyys ja siihen tehtävät korjaukset. Seinien ja lattian suoruus, laatoituksen tarkkuus, äänieristys väliseiniin (ei kuulu pakettiin!), viimeistelty työnjälki.
Talofirma on 10v vastuussa talosta, meilläkin mm terassin ovi on uusittu firman piikkiin.
Olemme tosi tyytyväisiä taloon. 2 ensimmäistä rakensimme pääosin itse ja tiesimme jokaisen millin talosta, oli vaikea luottaa toisten tekemään mutta tämä on kyllä ollut hyvä. 2 vuotta asuttu ilman ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Meidän nykyinen talomme on tehty avaimet käteen.
Olemme toiset omistajat ja ostimme talon 3v vanhana. Rakennusporukastahan tämä riippuu todella paljon. Toki itse täytyy olla vähän hajulla ja tarkistaa rakennusvaiheessa joka kohta vaikka talotehdas ja myös oma tarkastaja sen tekevät.
Pohjan järkevyys ja siihen tehtävät korjaukset. Seinien ja lattian suoruus, laatoituksen tarkkuus, äänieristys väliseiniin (ei kuulu pakettiin!), viimeistelty työnjälki.
Talofirma on 10v vastuussa talosta, meilläkin mm terassin ovi on uusittu firman piikkiin.
Olemme tosi tyytyväisiä taloon. 2 ensimmäistä rakensimme pääosin itse ja tiesimme jokaisen millin talosta, oli vaikea luottaa toisten tekemään mutta tämä on kyllä ollut hyvä. 2 vuotta asuttu ilman ongelmia
Tärkeä myös olla selvilä, että maa-aines talon alla ja ympärillä on oikeanlainen. Salaojat- ja sadevesijärjestelmät on oikein tehty, oikeassa syvyydessä ja tarkastuskaivot näkyvissä maanpinnalla. Salaojille tärkeää myös se oikea maa-aines. Yläpohjan tulletusraot on riittävät, yllättävän monessa jääneet liian pieneiksi. Patolevyt paikoillaan ja hyvin kiinnitettynä. Höyrynsulkumuovin läpiviennit teipattuna tiiviiksi, ym
Me otettiin talopakettifirmalta vain ulkokuori (perustukset, kantavat rakenteet ja peltikatto), ja saatiin kyllä taistella, että nuokaan tuli hyvin tehtyä.
Onneks otettiin vain nuo ja tehtiin itse loput, muuten olisi voinut jäädä huomaamatta monta virhettä.
Kyseinen firma on tehnyt paljon avaimet käteen-taloja ja voin vaan kuvitella, millaisia vesivahinkoja on lyöty valmiiden pintojen alle piiloon. Harvemmalla avaimet käteen-paketin ostajalla on aikaa kytätä urakoitsijoita tai yleensäkään ymmärrystä, miten asiat kuuluisi rakentaa. Tuostakaan firmasta ei löytynyt huonoja kokemuksia netistä, joten vielä taitaa kosteusongelmat muhia taloissa.
Uskaltaa ehkä ostaa, mutta ei sitten myydä. Kovat on vastuut toisten työnjäljestä.
En ostais.