Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huolissani ystävästäni

Vierailija
25.07.2021 |

Paras ystäväni on aina ollut ylipainoinen. Pari vuotta sitten hän alkoi seurustella, ja nyt kiloja on tullut entistä enemmän. Oman arvionsa mukaan on lihonut vuodessa n 20kg, bmi hänellä on jo reilusti yli 40. Samoin kumppanillaan. Ystävääni vaivaavat jatkuvat selkäkivut, hän ei pysty kävelemään 100 metriä pidempää matkaa (ei siis edes yritä, kauppaan ajaa autolla vaikka kävelymatka on noin 1 min) ostoskeskuksessa ajaa auton hissin viereen kun ei jaksa mennä rullaportaita yläkertaan. Wolt ja muut ruokalähettipalvelut laulavat joka päivä, vähintään kahteen kertaan. Parin ruokavalio koostuu pizzasta ja muusta pikaruoasta, muroista, maidosta ja alkoholista.

Olen yrittänyt useaan kertaan puhua ystäväni kanssa terveellisemmistä elämäntavoista ja siitä, että hänen kannattaisi käydä tarkistuttamassa veriarvonsa ja muutenkin mennä lääkäriin selkäkipujen takia. Hän kuitenkin menee aina puolustuskannalle kun puhe on ruokavaliosta tai hänen vaivoistaan. Hän ei suostu kuuntelemaan järkipuhetta. En ole saarnannut hänelle koskaan, jokainen ihminen tekee mitä lystää omalle keholleen, mutta olen jo hetken ollut todella huolissani hänen hyvinvoinnistaan. Ystäväni ei jaksa tehdä mitään, hän kieltäytyy kaikesta kivasta aktiviteetista (esim kylään tulemisesta, teatteriin lähtemisestä, piknikistä ym) mistä hän on aiemmin tykännyt. Ainoastaan sellaiset illanvietot maistuvat, joissa on läsnä alkoholia.

Mitä ihmettä voin tehdä? Katsoa vierestä, kun alle 30-vuotias ystäväni tappaa itsensä hitaasti? Hyvät neuvot ovat tarpeen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä asialle mitään voi.

Vierailija
2/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä voi tehdä mitään. Kannattaa ehkä ottaa etäisyyttä, ellet kestä ystävän elintapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
4/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Anna hänen olla rauhassa, sinulle ei kuulu ystäväsi paino millään tavalla. Tuskinpa hän kieltäytyy kyläilystä lihavuuden takia vaan siksi, ettei jaksa jatkuvaa neuvomista. Olet tyyppiesimerkki rasittavasta ihmisestä.

Vierailija
5/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tehdä mitään. Kannattaa ehkä ottaa etäisyyttä, ellet kestä ystävän elintapoja.

Ei ole kyse siitä ettenkö kestäisi hänen elintapojaan. Jos luit ajatuksella, huomasit, että mielestäni jokainen saa tehdä keholleen mitä haluaan. Kyse on huolesta ja siitä, onko jollain ollut vastaavaa tilannetta ja onko siihen auttanut mikään. Pitäisikö masentunut, itseään esim viiltävä ystävä jättää myös oman onnensa nojaan? - ap

Vierailija
6/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista. Anna hänen olla rauhassa, sinulle ei kuulu ystäväsi paino millään tavalla. Tuskinpa hän kieltäytyy kyläilystä lihavuuden takia vaan siksi, ettei jaksa jatkuvaa neuvomista. Olet tyyppiesimerkki rasittavasta ihmisestä.

Ei kuulu ei,mutta minulle on opetettu, että läheisestä pidetään huolta. Sinä olet juuri sellainen klassinen keskustelufoorumin pahoinvoiva yksilö, joka yrittää epätoivoisesti loukata tuntematonta ihmistä siinä onnistumatta. :D - ap

Vierailija
7/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä ettenkö kestäisi hänen elintapojaan. Jos luit ajatuksella, huomasit, että mielestäni jokainen saa tehdä keholleen mitä haluaan. Kyse on huolesta ja siitä, onko jollain ollut vastaavaa tilannetta ja onko siihen auttanut mikään. Pitäisikö masentunut, itseään esim viiltävä ystävä jättää myös oman onnensa nojaan? - ap

Et sä silloinkaan voisi elää toisen puolesta, jos toinen ei koe tarvitsevansa apua. Jos taas ystävä kokee että apua on siitä että Viet hänet vaikka lääkäriin tai laitat ruokaa tai kuuntelet hänen huoliaan, niin kannattaa toki tehdä.

Vierailija
8/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hän herää jossain vaiheessa, varsinkin jos asiat alkavat mennä vielä huonommiksi. Jos olet paljon puhunut hänelle elämänmuutoksesta, on varmaan niin, että puhuminen ei auta. Hän tietää tilanteensa hyvin ja toivottavasti osaa hakea apua ajoissa.

Toivottavasti sinulla on myös muita ystäviä, niin ettet näänny tilanteeseen. Tapaa tätä parasta ystävää vain voimiesi mukaan.

Vierailija
9/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ruokalähetit ole laulaneet.

Vierailija
10/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu ei,mutta minulle on opetettu, että läheisestä pidetään huolta. Sinä olet juuri sellainen klassinen keskustelufoorumin pahoinvoiva yksilö, joka yrittää epätoivoisesti loukata tuntematonta ihmistä siinä onnistumatta. :D - ap

En mä yritä ketään loukata, miksi yrittäisin? Omassa elämässänikin on vain riittänyt kaltaisiasi besserwissereitä asiassa kuin asiassa, ja olen sittemmin pannut välit poikki.

11/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän huolesi.

Minun neuvoni on, että jatkat ystävyyttä ja kunnioitat ystäväsi elämäntapaa, mutta että teidän kohtaamisissa olisi aina jotakin terveyden kannalta hyvääkin. Vaikkapa tuoreita marjoja kylkeen, jos menette kilistämään skumppaa. 

Vierailija
12/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tosi kinkkinen ongelma! Mä muistan, kun itse olin runsaasti pyöristynyt, en noin paljon mutta kuitenkin. Ja yhtenä aamuna äitini ihan ilman ennakkovaroitusta kysyi aamiaispöydässä kun olin käymässä hänen luonaan, että jos hän tilaa postimyynnistä laihdutustyynyn, olisinko valmis kokeilemaan.

Jäi voileipä kesken matkan suuhun. Tunsin oloni niin nöyryytetyksi. Tuntui, että äiti häpeää minua (niin kuin häpesikin).

Laihduttelin vuosia myöhemmin itsekseni. Äitini ja minun väliin tuo auttamisyritys jäi taas yhtenä väliimme jääneistä asioista, niistä kaikista pienistä ja suurista, jotka kertoivat minulle, miten ei-rakastettu, hävetty ja kertakaikkiaan huono yritys tyttäreksi olin ollut.

Joten. Ja silti. Tajuan, että haluat auttaa ystävääsi. Et vaikuta niin sosiaalisesti kömpelöltä kuin äitin. Saatat jopa pystyä rakastamaan ystävääsi enemmän kuin äitini minua. Joten yritä. Älä jätä ystävää heitteille. Välittämällä ja sosiaalisella taidolla onnistut.

Mutta, jos et onnistukaan, niin älä ihmettele, mistä oli kyse. Sitten lue vaikka tää teksti uudelleen. Yrittämällä ottaa riskin. Ja aina joskus riskit toteutuvat. Mutta sinun hyvällä luonteellasi asiat voivat kääntyä parhain päin.

Vierailija
13/13 |
25.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-addiktille on ihan yhtä turha puhua terveydestä kuin alkoholistille. Niin kauan kuin hän kieltää itsellään olevan ongelmaa, et voi auttaa häntä. Sitten kun tulee tosipaikka ja tarvitaan apua laihduttamisessa, tosiystävät punnitaan. Heh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi