Onko jonkun lapsi ollut vaihtarina?
Miten vuosi meni? Kaikki kokemukset (negatiiviset ja positiiviset) ovat tervetulleita! Meillä lapsi haluaisi lähteä, lähtö olisi ajankohtainen siis vasta vuoden päästä.
Kommentit (6)
Lapseni 13v on ollut vaihtarina Ruotsissa, hänet raiskattiin ja tapettiiin...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 13:43"]
Lapseni 13v on ollut vaihtarina Ruotsissa, hänet raiskattiin ja tapettiiin...
[/quote]
Olipa hauska juttu..
Tytär oli USAssa vaihtarina, 2000 asukkaan paikkakunnalla. Hostperhe oli pariskunta, jonka mies oli vielä työelämässä mutta vaimo jo eläköitynyt. Vuosi meni kokonaisuutena hyvin, vaikka kyllä sieltä välillä tuli kotiin kiroilua ja valitusta kun piti tehdä sitä ja tätä ja hostäiti sotki pyykit ja koirat kakki lattialle ja muuta vastaavaa. Välittäjäjärjestö oli YFU ja se hoiti asiansa hyvin.
Poikani oli USA:ssa ja piti vuodesta todella paljon! Vaihtarit eivät pysty mitään päihteitä käyttämään, sieltähän lähetetään samantien kotiin, jos sääntöjä rikkoo. Hän tykkäsi erityisen paljon koulun aktiviteeteista ja yhteisöllisyydestä.
6, siellä todellakin pystyy päihteitä käyttämään, hyvä jos lapsellesi on sattunut näiden suhteen "tiukka" perhe, mutta monissa paikoissa meininki on ollut ihan liian rentoa. Riippuu varmaankin myös järjestöstä.
Poikani olisi halunnut lähteä Jenkkeihin, ei päästetty ja oltiin pojan mielestä paskimpia vanhempia ikinä. Käytiin siis "sotaa" tästä, mutta minun mielestä 16.v nuoren paikka ei ole yksin toisella puolen maailmaa, maailmalle ehtii myöhemminkin. En sano, että vaihtarivuosi on huono idea, se vaan riippuu todella paljon nuoresta. Pojallani vaihtarivuosi olisi mennyt pelkkään biletykseen ja koulussa olisi menty sieltä mistä aita on matalin. Muutenkin olen kuullut vaihtarivuosista aika hurjia tarinoita, juomista, huumeita, syömishäiriöitä, hyväksikäyttöä... Nyt poikani opiskelee ulkomailla ja olen edelleen todella tyytyväinen, ettei päästetty häntä silloin ja samaa mieltä hän taitaa olla itsekin.