Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jämäruokaa riisistä

Ääppä
22.07.2021 |

Hei, mitä jämäruokaa tekisitte ylimääräiseksi jääneestä keitetystä riisistä?

Yritän panostaa siihen että meillä heitetään mahdollisimman vähän ruokaa roskiin. Nyt kaipaan uusia vinkkejä! Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha riisi on terveysriski.

Vierailija
2/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylimääräinen ei ole sama asia kuin vanha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2015020319138696

Vierailija
4/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin siitä peltipiirakan. Eli paistaisin jauhelihaa ja sipulia, sekottaisin riisiin ja laittaisin voitaikinakuoreen ja paistaisin uunissa.

Vierailija
5/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi pilaantuu tosi herkästi, joten en kyllä ylimäärä riisistä enää mitään uudelleen kokkaisi. 

Vierailija
6/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bakteerit jyllää. Älä ainakaan kellekään tarjoa tuota jämäriisiannosta. 

Vierailija
7/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

arancineja

Vierailija
8/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisi pilaantuu tosi herkästi, joten en kyllä ylimäärä riisistä enää mitään uudelleen kokkaisi. 

Minä taas syön säännöllisesti kolmekin päivää vanhaa riisiä, eikä ole mitään vielä tullut. Olen supertarkka hygienian ym. suhteen, kyse ei ole siitä että kestäisin toksiineja muita paremmin. 

Minusta ylijäänyt riisi kannattaa paistaa: siihen ei saa oikeanlaista rakennetta, jos käyttää vastakeitettyä. Simppelisti vaikka vaan sitä riisiä, joukkoon mitä vihanneksia nyt jääkaapissa on + jotain proteiinia. Mausteeksi loraus soijakastiketta. Helppoa ja hyvää!

Vierailija
9/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas syön säännöllisesti kolmekin päivää vanhaa riisiä, eikä ole mitään vielä tullut. Olen supertarkka hygienian ym. suhteen, kyse ei ole siitä että kestäisin toksiineja muita paremmin. 

Minusta ylijäänyt riisi kannattaa paistaa: siihen ei saa oikeanlaista rakennetta, jos käyttää vastakeitettyä. Simppelisti vaikka vaan sitä riisiä, joukkoon mitä vihanneksia nyt jääkaapissa on + jotain proteiinia. Mausteeksi loraus soijakastiketta. Helppoa ja hyvää!

No hyvä sulle, mutta itse en kyllä noin tekisi bakteereiden takia. Miksi keität noin paljon riisiä kerralla? Eikö olisi parempi syödä juuri keitettyä riisiä eikä monta päivää vanhaa? 

Vierailija
10/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juma täällö ollaan vainoharhaisia.

Käpälä pystyyn kuka on saanut keitetystä riisistä jonkinlaisen terveydellisen seuraamuksen?

En sano että se on mahdotonta, sanon että se on epätodennäköistä.

Ap: Ruuat kannattaa aina miettiä etukäteen niin, että ainekset voi käyttää seuraavankin päivän ruokaan.

Eli jos tekee vaikka wrappeja, kaikki ainekset jotka jää yli voi tehdä lounassalaatiksi tms.

Tai perunoista pyttäriä tms.

Riisistä: 3dl riisiä, kanamuna, sipuli ja raastettu porkkana.

Sekoita ainekset kulhossa ja paista kuumalla pannulla (ei lämpimällä, wok-tyyliin siis).

Vierailija
11/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä makuelämys on kolme päivää vanha riisi? Hyi hemskutti. 

Vierailija
12/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on eilistäkin,se on vanhaa ja siinä on terveysriski.

Riisiä on helppo keittää tasan sen minkä tarvitsee.

No,jos on ihan pakko,niin kuulota mausteita ensin öljyssä ja sitten lisää riisi ja paista se.

Vierailija
13/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman väestöstä todella suuri osa, ehkä pari kolme miljardia, syö riisiä mitä vaihtelevimmissa hygieniaolosuhteissa vähintään kerran päivässä. Silti ihan hyvin pärjäilevät. Näissä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja esim. jäähdyttää ylijäänyt riisi nopeasti. Miten kukaan esim. uskaltaa ostaa tai myydä karjalanpiirakoita tai lihapiirakoita ja lämmittää niitä uudelleen tai ostaa riisiä sisältäviä valmisruokia jos sen syöminen niin vaarallista olisi?

Itse suosittelen paistettua riisiä tai Nasi Gorengia, siihen löytyy paljon ohjeita.

Vierailija
14/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman väestöstä todella suuri osa, ehkä pari kolme miljardia, syö riisiä mitä vaihtelevimmissa hygieniaolosuhteissa vähintään kerran päivässä. Silti ihan hyvin pärjäilevät. Näissä kannattaa käyttää maalaisjärkeä ja esim. jäähdyttää ylijäänyt riisi nopeasti. Miten kukaan esim. uskaltaa ostaa tai myydä karjalanpiirakoita tai lihapiirakoita ja lämmittää niitä uudelleen tai ostaa riisiä sisältäviä valmisruokia jos sen syöminen niin vaarallista olisi?

Itse suosittelen paistettua riisiä tai Nasi Gorengia, siihen löytyy paljon ohjeita.

He tuskin keittävät sitä riisiä ylimäärin vaan just sen verran kuin tarvitsevat. 

Vierailija
15/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö se aamupalaksi. Sekoita siihen maustamatonta jugurttia ja pilkottu appelsiinin tai pari riippuen siitä paljonko riisiä on ja kuinka monta syöjää pitää ruokkia. Sitten ripottelet pähkinöitä päälle. Toimii hyvin jääkaappikylmänäkin.

Vierailija
16/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He tuskin keittävät sitä riisiä ylimäärin vaan just sen verran kuin tarvitsevat. 

Aivan varmasti keittävät eikä pois heitetä muuten kuin rikkaissa länsimaissa. Jos isommalle porukalle tekee ruokaa, on mahdotonta arvioida miten paljon ruokaa lopulta menee.

Vierailija
17/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin päin maailmaa riisi on perusruokaa siinä missä meillä peruna. Heillä on lämpimämpi ilmasto ja vähemmän jääkaappeja varsinkin köyhemmillä ihmisillä. On se vaan kumma, että juuri siellä väki vaan lisääntyy eikä heitä kuole jämäriisin aiheuttamiin ruokamyrkytyksiin. Suomessakin tunnetaan karjalanpiirakat, joissa on riisiä ja säilytetään välillä lämpimässäkin.

Mutta niitä ruokia: pasteijat, täytetyt tomaatit ja paprikat ym. sellaiset, joihin käytetään riisiä ja jauhelihaa ym., Älä unohda jälkiruokia: appelsiiniriisi, riisifrutti ym. sellaiset, joissa voi käyttää joko riisipuuroa tai keitettyä riisiä.

Vanha riisi taitaa olla eräillä samanlainen ruokakauhistus kuin vanha kananmuna tai juusto, jonka pakkauksessa on eilinen päivämäärä. 

Vierailija
18/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa keittä vähemmän sitä riisiä, jos on tarkka roskiin heitettävästi ruuasta. Mulla on mennyt maha sekaisin vanhasta riisistä enkä ole sen jälkeen ripuliriisiä valmistanut. Aloin keittää riisiä  juuri sopivan annoksen verran ja nykyään en kyllä edes riisiä syö, kun olen tykästynyt kvinoaan. 

Vierailija
19/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossakin päin maailmaa riisi on perusruokaa siinä missä meillä peruna. Heillä on lämpimämpi ilmasto ja vähemmän jääkaappeja varsinkin köyhemmillä ihmisillä. On se vaan kumma, että juuri siellä väki vaan lisääntyy eikä heitä kuole jämäriisin aiheuttamiin ruokamyrkytyksiin. Suomessakin tunnetaan karjalanpiirakat, joissa on riisiä ja säilytetään välillä lämpimässäkin.

Mutta niitä ruokia: pasteijat, täytetyt tomaatit ja paprikat ym. sellaiset, joihin käytetään riisiä ja jauhelihaa ym., Älä unohda jälkiruokia: appelsiiniriisi, riisifrutti ym. sellaiset, joissa voi käyttää joko riisipuuroa tai keitettyä riisiä.

Vanha riisi taitaa olla eräillä samanlainen ruokakauhistus kuin vanha kananmuna tai juusto, jonka pakkauksessa on eilinen päivämäärä. 

Syön reilusti yli viikon vanhoja kananmunia, mutta riisiä en uudelleen valmista. Kanamunista haistaa helposti, jos ne on pilalla. 

Vierailija
20/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistettua riisiä

Paella

Peltijauhelihapiirakka/kaalipiirakka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän