Mistä johtuu että jotkut lapset rikkovat aivan kaiken?
Kuten veljeni pojat. Kaikki lelut menee rikki. Mummolassa rikkovat kaiken. Kynttilänjalat, kaukosäätimet, pihakoristeet jne. Heittelevät niitä ympäriinsä. Mummolassa on käytössä yhteisiä leluja ja ne kestää hyvin meidän kolmea poikaa mut noiden jäljiltä mikään ei pysy ehjänä! Mummokin on alkanut jo piilottaa tavaroita kun ne ovat tulossa kylään.
Kommentit (14)
EIHÄN TUOLLAISTA VOI MILLÄÄN TIETÄÄ! Ei voi. Tiedätkö sinä miksi mieheni sisar liioittelee aina ja koko ajan?
Jos kotona annetaan rikkoa kaikki niin miksei sitten muuallakin.
Samaa asiaa olen minäkin ihmetellyt. Meillä on instrumentteja ja on todella ärsyttävää kieltää alakouluikäisiä murjomasta niitä. Tympeää kun vieras käy meidän olohuoneessamme pianon kimppuun ja alkaa hakkaamaan koskettimia. Viulukin on ehditty repimään kotelostaan ja jousi on katkottu. Rumpujen hi-hat hakattuna romuksi. Olen ottanut sellaisen linjan että laskutan kylmän rauhallisesti vieraiden vanhemmilta soittimien korjauksen.
Säälin koulun musiikinopettajaa joka opettaa kitaransoittoa jo kolmasluokkalaisille. Kuinkahan hän saa oppilaat kohtelemaan hyvin soittimiaan? Toisaalta musikaalinen ihminen kohtelee soittimia hyvin jo taaperoikäisenäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:13"]
EIHÄN TUOLLAISTA VOI MILLÄÄN TIETÄÄ! Ei voi. Tiedätkö sinä miksi mieheni sisar liioittelee aina ja koko ajan?
[/quote]
??
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:20"]
Samaa asiaa olen minäkin ihmetellyt. Meillä on instrumentteja ja on todella ärsyttävää kieltää alakouluikäisiä murjomasta niitä. Tympeää kun vieras käy meidän olohuoneessamme pianon kimppuun ja alkaa hakkaamaan koskettimia. Viulukin on ehditty repimään kotelostaan ja jousi on katkottu. Rumpujen hi-hat hakattuna romuksi. Olen ottanut sellaisen linjan että laskutan kylmän rauhallisesti vieraiden vanhemmilta soittimien korjauksen.
Säälin koulun musiikinopettajaa joka opettaa kitaransoittoa jo kolmasluokkalaisille. Kuinkahan hän saa oppilaat kohtelemaan hyvin soittimiaan? Toisaalta musikaalinen ihminen kohtelee soittimia hyvin jo taaperoikäisenäkin.
[/quote]Ihme sukulaisia teillä. Kun tuon tiedät niin kannattaa laittaa piano lukkoon ja sanoa heti heidän tullessa, ettei soittimiin saa koskea. Ole sinä se aikuinen. Ei tarvitse sääliä musiikinopea, kitaransoitonoppilaan kuuntelevat hyvin, kun heille heti tunnin alkuun asiasta sanoo.
Tunnen myös erään perheen, jossa kolme poikaa jotka ovat tuollaisia. Rohmuavat kaiken ruokapöydässä, keräävät lähtiessään kahvipöydästä keksejä ja karkkeja taskut täyteen, eivät tottele mitään. Meidän lasten parhaat ja helpommin menevät lelut on aina piilotettava, kun niin monta kertaa on rikottu niitä. Ja jos nämä pojat menevät ulos, puista katkotaan oksia, kukkapenkit tallotaan jne. Meno ja tappelu on sellaista, että naapuritkin ihmettelevät.
Syy todennäköisesti on se, että vanhemmat eivät viitsi komentaa ja valvoa lapsiaan. Voin kuvitella, että he eivät ole kovinkaan toivottuja vieraita muuallakaan.
Tunnen myös tällaisen perheen, mutta lapset ovat tyttöjä, joten ei ole mikään sukupuoliasia ainakaan. Nuo lapset riehuvat aivan päättömästi. Vanhempien kasvatustyyli on sellainen että lapset on jo pienenä jätetty keskenään pihalle. Eivät jaksa valvoa, lapset saa hakata toisiaan vapaasti ja rikkoa tavarat. Käyttäytyvät myös kylässä ollessaan kuin villipedot. Omat lapseni ihmettelevät menoa huuli pyöreänä.
Jotkut lapset eivät kurittomuuttaan riko tavaroita vaan ovat vain sellaisia häsliä Minun poikani on juuri sellainen, jatkuvasti kännykästä näyttö hajalla, polkupyöränrengas puhki ja lenkkarit hajalla. Ei osaa huolehtia tavaroistaan niin että säilyisivät ehjinä. Pienenpänä sai housuista polvet puhki pari päivää niitä käytettyään, hiemanko otti päähän. Pienempi lapseni on paljon vilkkaampi ja "kurittomampi" (ADHD), mutta on tarkka tavaroistaan.
Tiedän myös yhden perheen, jonka lapsia en halunnut kylään pariin vuoteen. Joskus olisin oikeasti halunnut tavata vain tätä perheen äitiä, joka on kaverini, mutta aina piti ottaa koko perhe mukaan.
Yleenä meno luonani oli sellaista, että telkkaria päin heiteltiin leluja, tapeltiin ja riehuttiin ja mitään tavaroita ei laitettu paikalleen, Vasta tänä kesänä otin heitä taas vieraaksi ja taas ohjeistin lapsia itse kotonani. Lasten äiti jopa sitten taivasteli, että "hän ei kylässäkään huomaa lapsia kieltää".
Kasvatuksestahan tuo johtuu. Lisäksi lasten äiti oli pitkään kotona lasten kanssa ja teki paljon heidän eteen. Heidän kotonaankin on sama meno eli millään tavaroilla ei ole mitään väliä. Kirjat revitään, keirriönpöytään on piirretty tussilla ja kaikkien tilojen lattiat ovat täynnä palapelin paloja, jonkun lautapelin nappuloita, kyniä ja kaikenlaista sotkua.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:50"]
Tiedän myös yhden perheen, jonka lapsia en halunnut kylään pariin vuoteen. Joskus olisin oikeasti halunnut tavata vain tätä perheen äitiä, joka on kaverini, mutta aina piti ottaa koko perhe mukaan.
Yleenä meno luonani oli sellaista, että telkkaria päin heiteltiin leluja, tapeltiin ja riehuttiin ja mitään tavaroita ei laitettu paikalleen, Vasta tänä kesänä otin heitä taas vieraaksi ja taas ohjeistin lapsia itse kotonani. Lasten äiti jopa sitten taivasteli, että "hän ei kylässäkään huomaa lapsia kieltää".
Kasvatuksestahan tuo johtuu. Lisäksi lasten äiti oli pitkään kotona lasten kanssa ja teki paljon heidän eteen. Heidän kotonaankin on sama meno eli millään tavaroilla ei ole mitään väliä. Kirjat revitään, keirriönpöytään on piirretty tussilla ja kaikkien tilojen lattiat ovat täynnä palapelin paloja, jonkun lautapelin nappuloita, kyniä ja kaikenlaista sotkua.
[/quote]
Sama juttu mun ystävälläni. Hän on mukava ihminen ja hyvä ystävä, mutta lapsia ei kielletä ollenkaan. Itsellänikin on vilkkaita lapsia, mutta en koskaan antaisi heidän käyttäytyä kylässä tai kotonakaan noin.
Minä en päästä tänne pieniä lapsia koska en voi luottaa jos joku menee rikki. On soittimia, koneita moneen malliin, lasitavaraa jne.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:50"]
[/quote]
Sama juttu mun ystävälläni. Hän on mukava ihminen ja hyvä ystävä, mutta lapsia ei kielletä ollenkaan. Itsellänikin on vilkkaita lapsia, mutta en koskaan antaisi heidän käyttäytyä kylässä tai kotonakaan noin.
[/quote]
Niinpä. Tämä kaverini on myös tosi mukava ihminen, kuten miehensäkin. Mieluiten tapaisinkin heitä ilman lapsiaan.
Kasvatuksesta.