Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliaakikkoja paikalla?

Vierailija
17.07.2014 |

Oman keliakiadiagnoosin sain aika tarkalleen vuosi sitten ja sen aikaa siis nyt gluteenittomalla menty.

Kuulun ilmeisesti hitaasti paraneviin, vasta nyt alkaa olla oikeasti hyvä olo. Kipu ohutsuolessa hellitti kunnolla vasta puolen vuoden jälkeen ja vatsan toiminta ovat nyt vasta alkanut normalisoitumaan. Puoli vuotta sitten kävin verikontrollissa ja verestä löytyi vielä vasta-aineita, vaikkakin olivat lääkärin mukaan kivasti lähteneet laskuun. Yksi arvo tosin oli jostain syystä hieman kohonnut, sille ei keksitty selitystä.

Jokatapauksessa, olen kärsinyt lapsettomuudesta kaksi vuotta. Sen takia ylipäätään hakeuduin keliakiatesteihin kun jostain luin, että se aiheuttaa lapsettomuutta. Ja hyvä että menin.

Tietoa keliakian aiheuttamasta lapsettomuudesta löytyy todella vähän, ei oikeastaan mitään mistä saisi jotain onkeensa. Siksi siis nyt vaan kyselen, että kauanko sinulla, keliaakikkonainen, meni raskaaksi tulemiseen? Ja olitko siis "terve" keliaakikko, vai vasta alkanut gluteenittomalle?

Ja onko tosiaan keliaakikon raskautumiselle kongreettista merkitystä, syökö foolihappoa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja tosiaan paranemisnopeuteni kuvailu vain siksi, että olen pohtinut vaikuttaako elimistön palautumisnopeus sitten raskautumiseen, joillakin kun on kuulema riittänyt vain pari kuukautta gttomalla, niin on ollut jo raskaana.

Vierailija
2/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain keliakia-diagnoosin vasta lasten synnyttyä. Olin oireeton, joten vaikea sanoa oliko muutoksia jo raskausaikoina, mitään ongelmia keliakia ei kuitenkaan tuonut raskautumiseen tai raskausaikoina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:33"]

Itse sain keliakia-diagnoosin vasta lasten synnyttyä. Olin oireeton, joten vaikea sanoa oliko muutoksia jo raskausaikoina, mitään ongelmia keliakia ei kuitenkaan tuonut raskautumiseen tai raskausaikoina.

[/quote]

Mites, kauanko oli viimeisimmästä raskaudesta kulunut ennen toteamista? Mietin vaan, ettei olisi sitten puhjennut raskauden jälkeen?

Vierailija
4/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi puolisen vuotta dg:n jälkeen. Sain yli 4kg painavan pojan ja diagnoosin tehnyt lääkäri oli hyvin hämmästynyt (myönteisesti), kun olin onnistunut raskaudessa ja synnytin ajallaan.

Meni myös aikaa ennen kuin vatsa oli jotenkin normaali. Jätin kaikki maitotuotteekin pois alussa muutamaksi kuukaudeksi.

Onnea yritykselle!!

Vierailija
5/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:36"]

Tulin raskaaksi puolisen vuotta dg:n jälkeen. Sain yli 4kg painavan pojan ja diagnoosin tehnyt lääkäri oli hyvin hämmästynyt (myönteisesti), kun olin onnistunut raskaudessa ja synnytin ajallaan.

Meni myös aikaa ennen kuin vatsa oli jotenkin normaali. Jätin kaikki maitotuotteekin pois alussa muutamaksi kuukaudeksi.

Onnea yritykselle!!

[/quote]

Aika laidasta laitaan on siis juttuja. Toisella palstalla oli taas tapaus, jolla kesti 1,5 vuotta diagnoosista tulla raskaaksi. On kyllä vähän koekaniini olo, yritin silloin diagnoosin yhteydessä kysellä asiasta (se tosiaan mainittiin siellä ilman että ehätin edes sanoa, siis että keliakia aiheuttaa lapsettomuutta) että kauanko menee, mutta todettiin vain ettei ihan mitään nopeaa toimintaa kannata odotella.

Muuten jaksaisikin odottaa, mutta alkaa vaan perkeleesti ärsyttää kun aiheesta ei juuri tiedetä :/

Vierailija
6/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 19:36"]

Onnea yritykselle!!

[/quote]

Aika laidasta laitaan on siis juttuja. Toisella palstalla oli taas tapaus, jolla kesti 1,5 vuotta diagnoosista tulla raskaaksi. On kyllä vähän koekaniini olo, yritin silloin diagnoosin yhteydessä kysellä asiasta (se tosiaan mainittiin siellä ilman että ehätin edes sanoa, siis että keliakia aiheuttaa lapsettomuutta) että kauanko menee, mutta todettiin vain ettei ihan mitään nopeaa toimintaa kannata odotella.

Muuten jaksaisikin odottaa, mutta alkaa vaan perkeleesti ärsyttää kun aiheesta ei juuri tiedetä :/

[/quote]

Ai niin, olitko muuten ennen diagnoosia kärsinyt kauankin lapsettomuudesta? Meillähän oli vuosi takana kun diagnoosi todettiin, toinen vuosi on nyt mennyt tässä parantuessa.

Tämäkin vielä tähän, ettei oikein tiedä pitäisikö periaatteessa "nollata" yrityskuukaudet sitten kun saa puhtaat paperit verikokeesta ja koepalasta :D Hankalaa.

Vierailija
7/7 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi