Etätyön ongelmat!
Kuten moni muukin, minäkin olen tehnyt jo jonkin aikaa etätöitä.
Mieheni on tällä hetkellä osa-aikaisesti töissä ja osa-aikaisesti opiskelee, tosin töitä on nyt korona-aikana ollut vähemmän.
Tuntuu siltä, että hän ei oikein ymmärrä etätyön merkitystä.
Esimerkiksi:
Meillä on toimistohuone, jota olen käyttänyt työntekoon. Siellä on täydellisen sopiva valaistus sekä hyvä työpöytä ja - tuoli. Nyt kuitenkin kolmena päivänä miehen kaveri on tullut meille noin puoliltapäivin. Mies on ajanut minut pois työhuoneesta ja käyttänyt sitä kaverinsa kanssa erään harrastusprojektin tekemiseen, joka ei siis millään tavalla liity hänen opintoihinsa tai työhönsä.
Olen joutunut istumaan läppärini kanssa tekemässä töitä ruokapöydän ääressä tai sängyn päällä istuen, mikä ei todellakaan ole ergonomista. Mieheni ja kaverinsa huudattavat musiikkia niin kovaa, että minulla ei ole minkäänlaista työrauhaa. Kun olen huomauttanut tästä, mies sanoo minun olevan aiheeton nillittäjä, ja että hänellä on oikeus käyttää huonetta ja soittaa musiikkia juuri niin kovalla kuin haluaa.
Mies myös olettaa, että voin tehdä ihan mitä tahansa työpäivän aikana. Hän saattaa esimerkiksi käskyttää minut tiskaamaan, siivoamaan tai käymään kaupassa. Kun olen sanonut, että en voi koska on töitä, hän alkaa raivota ja sanoo, etten koskaan tee mitään. Hän ei ymmärrä, etten voi alkaa työaikana tehdä muita asioita.
Hän myös saattaa keskeyttää työntekoni koko ajan. Tänäänkin hän tuli kysymään jotain 15-30 minuutin välein.
Alan olla aivan loppu tähän tilanteeseen! Hermoni ovat riekaleina. Kohtalotovereita?
Kommentit (7)
Aloin jo ihmettelemään että mikä nössö oikein olet, ja sitten tulin kohtaan "Hän saattaa esimerkiksi käskyttää minut tiskaamaan, siivoamaan tai käymään kaupassa." Onnee vaan sulle, hyviä valitoja olet tehnyt. Vain onko tää taas joku trollausaloitus?
Eli mies ei arvosta sinua, sinun tekemisiäsi ja työtäsi lainkaan.
Kerro nyt jotain hyvääkin miehestäsi miksi olla hänen kanssaan.
Vakavan keskustelun paikka, ap. Sanoy miehelle, että tuo työhuone on sinun työpaikkasi klo x-x päivinä x-x. Sanot, että mies voi keskeyttää työntekosi vain samanlaisista syistä, joista hän tulisi normaalioloissa työpaikallesi. Kerrot, että voitte viettää yhdessä ruoka- ja kahvitauot, jotka pidät aikana x.
Pyydät myös, että mies ei tuo kaveriaan teille sinun työaikanasi.
Ketään ei käskytetä tekemään yhtään mitään. Asioita pyydetään ja sillä, jolta pyydetään on oikeus kieltäytyä. Et käy kaupassa tai tiskaa työajalla (no ehkä ruokiksella voi tyhjentää ja täyttää tiskikoneen).
T. Etätyöläinen, jonka puoliso on myös etätyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vakavan keskustelun paikka, ap. Sanoy miehelle, että tuo työhuone on sinun työpaikkasi klo x-x päivinä x-x. Sanot, että mies voi keskeyttää työntekosi vain samanlaisista syistä, joista hän tulisi normaalioloissa työpaikallesi. Kerrot, että voitte viettää yhdessä ruoka- ja kahvitauot, jotka pidät aikana x.
Pyydät myös, että mies ei tuo kaveriaan teille sinun työaikanasi.
Ketään ei käskytetä tekemään yhtään mitään. Asioita pyydetään ja sillä, jolta pyydetään on oikeus kieltäytyä. Et käy kaupassa tai tiskaa työajalla (no ehkä ruokiksella voi tyhjentää ja täyttää tiskikoneen).
T. Etätyöläinen, jonka puoliso on myös etätyöläinen
APn mies on ihan typerys joten ei kannata keskustella, kyllä aikuisen pitää edes jotain tajuta itsekin.
Onneksi olkoon, ap. Olet löytänyt kantesi. Pidä kiinni ja pyöräytä äkkiä pari mukulaa, niin mies muuttuu aivan ihanaksi.
Ton takia en enää seurustele, ja sillonki ku seurustelin ni oli onneksi omat kämpät 90% ajasta.