Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Av-mammat eivät ole ikinä itse olleet nuoria

Vierailija
16.07.2014 |

Olen seuraillut av:lla monia nuoria koskevia keskusteluja sillä itselläni on teini-ikäinen poika.
Pikkuhiljaa on alkanut tuntua siltä että av-mammat eivät ole ikinä itse olleet nuoria.
Monelta mammalta näyttää puuttuvan täysin ymmärrys nuoria kohtaan. En väitä että itse olisin aina 100% samalla aaltopituudella poikani kanssa mutta kyllä minä ainakin muistan millaista oli olla nuori.
Toki asiat ovat muuttuneet paljon mutta perusasiat ovat pysyneet samoina.
Joten vinkki kaikille teini-ikäisten vanhemmille: Muistelkaa millaisia itse olitte nuorina ja millaista oli olla nuori. Moni asia saattaa näyttäytyä aivan uudessa valossa!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luit ajatukseni! :D

Vierailija
2/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin mitkä asiat muka näyttäisivät toisenlaisilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan av-mammat toki olleet nuoria mutta millaisia nuoria? No ensinnäkin mammathan menivät 12-vuotiaina kesätöihin ja sen jälkeen joka ikisenä kesänä paahtoivat töitä kahdeksasta neljään. Vapaapäivinä he heräsivat kukon laulun aikaan ja lähtivät poimimaan maroja perheelle puuron kanssa syötäviksi aamupalalla.
Syksyn tultua palattiin kouluun ja opiskeltiin tiukkaakin tiukemmin. Illat menivät kotona läksyjä tavatessa, eikä missään kylillä notkuen.
Jokainen kaveri valittiin huolella, mitään rupusakkia ei samoihin piireihin huolittu!
Seurustelukumppanit eivät tullut kuuloonkaan ennen 20 vuoden ikää. Sitä ennen vastakkaiseen sukupuoleen ei vilkaistukkaan. Seksiä harrastettiin vasta papin aamenen jälkeen.
Toista se on nykyään!

Vierailija
4/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleppa...sen juuri muistan ja pidän mielessä.  En olisi voinut enenpää vanhemmiltani toivoa, että vanhempani olisivat pysäyttäneet minut, kun ryyppäsin, tupakoin ja hyppäsin sänkyyn tuntemattomien kanssa. Mutta tekivätkö he sen...EI. rajat ne kiinnostuksen merkki ja lapsen puolella oleminen ei ole sitä, että muistaa millaista on nuori hyväksyä nuoruuden tuomat virheet. 

Lapseni arvostavat sitä että en esim. en päästä heitä bileisiin, jossa tiedän että juodaan alkoholia. Vaikka omat nuoret ei mokaa, joukossa tyhmyys tiivistyy jne. Tiedätkö sinä esim. miten yleistä kannabiksen käytöö nuorten keskuudessa jne...

Vierailija
5/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:33"]

Kuuleppa...sen juuri muistan ja pidän mielessä.  En olisi voinut enenpää vanhemmiltani toivoa, että vanhempani olisivat pysäyttäneet minut, kun ryyppäsin, tupakoin ja hyppäsin sänkyyn tuntemattomien kanssa. Mutta tekivätkö he sen...EI. rajat ne kiinnostuksen merkki ja lapsen puolella oleminen ei ole sitä, että muistaa millaista on nuori hyväksyä nuoruuden tuomat virheet. 

Lapseni arvostavat sitä että en esim. en päästä heitä bileisiin, jossa tiedän että juodaan alkoholia. Vaikka omat nuoret ei mokaa, joukossa tyhmyys tiivistyy jne. Tiedätkö sinä esim. miten yleistä kannabiksen käytöö nuorten keskuudessa jne...

[/quote] Toki rajoja pitää vetää eikä antaa teini-ikäisen tehdä mitä lystää vain siksi että hän on teini.
Eri asia on sitten kuinka tiukasti niitä rajoja vedetään.

Vierailija
6/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin muistan, ja muistan minkälaista oli olla lapsi. Mutta sitä olen ihmetellyt, että yllättävän moni on sanonut että ei muista lapsuudestaan mitään tai ainakaan kovin pienestä, ehkä eivät muista edes nuoruuttaan.

Jotkut ehkä ovat olleet niin "pahoja" nuoria, että tahallaan unohtavat millaista oli olla nuori, ja olettavat että osaavat kasvattaa jotenkin niin paljon paremmin että heidän lapsistaan ei tule "pahoja" vaan täydellisiä. Ja jotkut vaan haluavat pitää lapsensa vauvoina aikuisenakin.

Ristiriitaista tosin, että täällä vauvojen pitää oppia kaikki asiat tosi nuorina, esim. potalla käyminen, taaperon pitää osata jo lukea ja laskea ja käyttää sujuvasti älypuhelinta ja tietokonetta. Kun lukee listoja että mitä 4-5-vuotiaasi osaa, se on paljon hienompi lista kuin se jos luetellaan mitä 15-16-vuotiaasi osaa. Jostain syystä peruskoulu tuntuu taannuttavan lapset niin että vaikka osasivat alle kouluikäisinä vaikka mitä, niin omillaan asuminen ei onnistu vielä täysi-ikäisenäkään. Ja koululainen ei tietenkään pärjää kotona vielä yläasteikäisenäkään, vaan jonkun pitää koulun jälkeen olla viihdyttämässä ja vahtimassa.

Vierailija
7/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, vedit överiksi, mutta onhan se ihan tosi, että meistä monella kesä on ollut myös työntekoa. Eivätkä vanhemmat antaneet nukkua iltapäivään. Kuri ole kovempi, viihdetarjontaa vähemmän ja kouluun suhtauduttiin kurinalaisesti ja tiukasti. Käytöstapoja edelluytettiin ihan eri tavall kuin nykyään.

vm- 1970

Vierailija
8/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:33"]

[/quote]

Työssäni olen saanut tätä paljonkin kuulla, että tätä ne nuoret haluavat. Ja, että vanhemmilla on se asenne, että eivät voi tehdä mitään kun nuoruusikä on auttamasti peikko joka ahmii lapsi uhreja. En oikein saa otetta mitä ap. ajaa takaa, mutta onko tervettä kehitystä se, että esim. vastakkaisen sukupuolen edustajia voi tuoda kotiin, kun siitä ei ole fyysellä tasolla samalaista haittaa kuin esim. päihteistä ja kondomilla estetään henkinen"kärsimys" Siksi nuori yksikertaisesti tarvitsee suolelua.

Vierailija
9/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaikea suhteuttaa omaa nuoruuttaan omien lasten kasvatukseen. Itselläni oli tosi tiukka ja ankara äiti, enkä uskaltanut tehdä mitään tyhmyyksiä. Ei olisi tullut mieleenkään juoda alkoholia alaikäisenä. Lisäksi olin vielä teininäkin tosi lapsellinen, 17-vuotiaana mulla oli eka "poikakaveri" enkä uskaltanut edes pussata sitä. Vasta täysi-ikäisenä aloin rohkaistua. En osaa mitenkään suhtautua, jos omat lapset alkaa 14-vuotiaana pyrkimään kylille ryyppäämään. En halua kuitenkaan omiani kasvattaa niin ankarasti.

Vierailija
10/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko ylilaudan törkyinvaasion ymmärtämistä?

Vierailija
11/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt sitten pitäisi ymmärtää?! Rumasti sanottuna, vaikka teipata hamsteri ja panna sitä, kun on melkeen täysi-ikäinen vai mitä?! Omat nuoreni ovat diaknoosissa päänsisäisen äitinsä kanssa ja tietävät mistä hypin seinälle jne. Vapautta ja luottoa on, mutta myös tiukat periaatteet jne. Balanssia.

Vierailija
12/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:55"]

Mitä nyt sitten pitäisi ymmärtää?! Rumasti sanottuna, vaikka teipata hamsteri ja panna sitä, kun on melkeen täysi-ikäinen vai mitä?! Omat nuoreni ovat diaknoosissa päänsisäisen äitinsä kanssa ja tietävät mistä hypin seinälle jne. Vapautta ja luottoa on, mutta myös tiukat periaatteet jne. Balanssia.

[/quote]

Mitä helvettiä sä selität!!??

Vierailija
13/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...mitä meidän pitää ymmärtää?!

Vierailija
14/14 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:55"]

[/quote]

Mitä helvettiä sä selität!!??

[/quote]

En tiedä itsekään!!! Kuhan jotain liibalaabaa laiton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä