Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin kaverin ruokakuluista

Vierailija
12.07.2021 |

Kaverin kanssa oli puhetta ruokaan menevästä rahasta. Olen ennenkin huomannut, että kaveri ei juurikaan ruoan hintoja katso, mutta todellakin yllätyin, kun kertoi heillä menevän pelkkään ruokaan yli 1500 e/kk. Eivät ole mitään ruokahifistelijöitä, eli hinta ei selity kalliilla laadukkailla raaka-aineilla tai ravintoloilla vaan eineksillä. Esim. usein (todella usein) ostavat koko perheelle (4 henkeä) valmissalaatit ja erikoisrahkat tai jogurtit tms.

Rahaa heillä ei todellakaan ole ylimääräistä, eli valittavat rahanpuutetta.

Tiedän itse olevani ruokapihi (ja meillä vain yksi lapsi) mutta onko yli 1500 e neljän hengen perheessä ihan normaali ruokamaksu? Eikö se ole järkyttävän paljon?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-hengen perhe ja korkeintaan 500e menee ruokaan.

Vierailija
2/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se oikeasti hirveä summa, kun meillä menee joku tuhat euroa ja meitä on sentään seitsemän ja pari lemmikkiäkin. En sitten tiedä, olisiko tuo tosiaan mahdollinen, jos ostaisi koko ajan jotain valmista, joihinkin valmissalaatteihinkin saa menemään jo neljältä henkilöltä melkein kolmekymppiä, eikä niillä kauan elä. Itse tekemällä säästää vaikka miten paljon, ja eihän nuo einekset ole edes aina kovin hyviä. 

Täältä tosin jos ruokalaskuista kyselee, niin saattaa saada vastaukseksi jotain tyyliin "meitä on neljä ja meillä menee kuukaudessa ruokaan 50 euroa. Syömme monipuolisesti ja ostamme paljon luomulihaa ja kotimaisia marjoja". Tätä odottelen :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruoka ja einekset maksavat. Turha valittaa, jos ei ole valmis muuttamaan tapojaan ja valmista itse ruokaansa puhtaista raaka-aineista.

Mä asun yksin ja ruokaan menee rahaa ehkä 100€/kk, käytän hyväkseni kaupan tarjoukset ja erityisesti S-kaupan -60% ilta-aleen, siinä säästää pitkän pennin erityisesti lihoissa ja kaloissa. Teen itse ruoat puhtaista raaka-aineista, en käytä eineksiä, joskus harvoin valmisruokia mutta nekin ovat sitten punalaputettuja. Lemmikeihin mulla kuluu enemmän rahaa kuin itseeni.

Vierailija
4/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 henkilöä perheessä ja noin 800-1000 menee kk ruokaan riippuen onko jotain juhlapyhiä tms.

Vierailija
5/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perheessä allergikkoja? Oon usein huomannut moniallergisena, että vaikken juuri syö eineksiä, ylimääräisiä ns.herkkuja, enkä lihatuotteita ja ostan usein laputettuja tuotteita, rahaa kuluu silti yllättävän paljon...

Myös tuoreet hedelmät ja kasvikset on nykyään pirun kalliita, jos tahtoo syödä muutakin kuin perunaa ja banaaneita.

Vierailija
6/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli kolme nuoren asuessa vielä kotona ja kuukauden ruokakulut 400. Rajoitteiden vuoksi kaikki ruoka tehdään raaka-aineista, muuten ei nuukailla. Valmisruoat maksavat.

Vierailija
7/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinkin saattaa mennä "ruokakauppaan" tuon verran

Vierailija
8/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koskaan keskustellut sinun kanssasi ruokakuluista rahanpuutetta valittaessaan? Luultavasti rahankäyttö on muutenkin hyvin suurpiirteistä, jos oikeasti pelkkään "ruokaan" menee noin paljon.

Mutta onkohan siinä muutakin: tupakkaa, virvokkeita, makeisia, lehtiä, kukkia, vaatteita ym. sellaista päivittäistavaraa, jota ostetaan samasta kaupasta kuin ruokaa.

Hän ei ainakaan katso koskaan tarjouksia, ei aterianhintoja ja ehkä hukkaan menee tavallista enemmän.

Vierailija
9/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on se helpoin asia mistä säästää perusihmisen joilla ei päihdekäyttöä.

Itse tekemällä ja tarkkaan kaikki käyttämällä jää rahaa äkkiä muuhun elämään tai säästöön.

Meillä syödään suht monipuolisesti ja mielestäni vähän menee rahaa ruokaan, mutta en osaa yhtään sanoa mitä menee, kun vaihtelee.

Asutaan maalla ja kasvatan paljon syötävää sekä metsästä haetaan lisää, niin se tietysti helpottaa rahallisesti, mutta työllistää.

Vierailija
10/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös tuoreet hedelmät ja kasvikset on nykyään pirun kalliita, jos tahtoo syödä muutakin kuin perunaa ja banaaneita.

Satokausia kannattaa seurata. Nyt ollut esimerkiksi vesimeloni euron kiloa reilun kuukauden. Aiemmin oli appelsiinit tai nektariinit edullisia. Vuoden loppussa tuli herkuteltua persimoneilla reilu kuukauden ajan. 

Kun hevi-osastoa kiertää laajemmin ja valikoi mikä kulloinkin on edullista, niin koko vuoden ruokalasku pienenee. Samalla tulee kivaa viahtelua, kun voi olla kuukausia ettei ole syönyt jotain tiettyä ainesta.

Vierailija
11/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko koskaan keskustellut sinun kanssasi ruokakuluista rahanpuutetta valittaessaan? Luultavasti rahankäyttö on muutenkin hyvin suurpiirteistä, jos oikeasti pelkkään "ruokaan" menee noin paljon.

Mutta onkohan siinä muutakin: tupakkaa, virvokkeita, makeisia, lehtiä, kukkia, vaatteita ym. sellaista päivittäistavaraa, jota ostetaan samasta kaupasta kuin ruokaa.

Hän ei ainakaan katso koskaan tarjouksia, ei aterianhintoja ja ehkä hukkaan menee tavallista enemmän.

Tupakkaa tai alkoholia eivät juurikaan käytä. En usko, että kaveri oikein tajuaa, kuinka iso tuo heidän ruokalaskunsa on. Ei siis ajattele, että ostavat tosi kalliita juttuja. Jotenkin ajattelee, että "oikea" ruoka on kallista ja on halvempaa ostaa vaan rahkaa, valmiiksipaistettuja napostelukanoja, napostelutomaatteja ja naposteluporkkanoita.

Ihmettelee kyllä meidän perheen ruokatapoja ja sitä, kuinka nopeasti ei-valmiista ruoista saa tehtyä ruokaa. Heillä kun on aina kiire ja kaveri inhoaa ruoanlaittoa.

ap

Vierailija
12/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkin ostan eineksiä, kohdallani se on ihan terveyssasia, olen huono ja laiska tekemään ruokaa, joten einekset ovat paljon monipuolisempi vaihtoehto ja monipuolistavat ruokvaliota senkin kautta, että jaksaa niitä kasviksiakin syödä kun ei aika mene ruuanvalmistukseen.

Varmasti mullakin on suuret ruokakustannukset moneen muuhun verrattuna, toisaalta kyllä rahat riittää hyvin, joten tuskinpa kenelläkään on mitään tätä vastaan. Yksinasuvana näin, jos olisi perhe, niin tulisin tietenkin paljon kalliimmaksi + olisi tyhmempää, koska silloinhan se olisi järkevä tehdä itse isompia satseja halvemmalla.

Vierailija
13/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse haluaisi tehdä ruokaa edullisesti.. niin kyllä se menisi sille laatikkoruokalinjalle hyvin helposti...

Vierailija
14/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin ihmeen "tärkeämpään" sen rahan pistät kuin terveelliseen ja maistuvaan ruokaan?  Mielestäni syömisestä tinkiminen on sitä  vihoviimeistä laihialaisuuta!

.

-Ruuassa tingitään ja samalla kuitenkin vedetään aski röökiä päivässä; ablodit!!

(ei ap)

Vierailija
15/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se sulle kuuluu?

Vierailija
16/16 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mihin ihmeen "tärkeämpään" sen rahan pistät kuin terveelliseen ja maistuvaan ruokaan?  Mielestäni syömisestä tinkiminen on sitä  vihoviimeistä laihialaisuuta!

.

-Ruuassa tingitään ja samalla kuitenkin vedetään aski röökiä päivässä; ablodit!!

(ei ap)

Ai valmisruokia ja kaasutettua hetkisalaattia syömällä syö monipuolisesti?

Meillä syödään rahaa säästäen, mutta luomua melko pitkälti ja itsekin olemme luomutuottajia eli raaka-aineet ei tule kalliimmaksi luomunakaan kuin valmis mössö, mutta teettää työtä ennen lautaselle pääsyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän