LVI-asentajaksi oppisopimuksella?
Olen aikaisemmalta koulutukseltani tradenomi, mutta ne hommat ei kiinnosta enää yhtään ja ainakaan mieluisia työpaikkoja on melko vaikea saada. Nyt minulle on tarjoutunut mahdollisuus opiskella oppisopimuksella LVI-asentajaksi. Kerron tähän väliin, että olen 27-vuotias nainen :D Putkimiehen työt on vaan aina kiinnostanut... Osaako joku sanoa paljon tuolta opiskeluajalta saisi suunnilleen palkkaa kuukaudessa? Muita hyviä ja huonoja puolia oppisopimuksella opiskelusta?
Mainitsin ohimennen serkulleni, että nykyinen alani tympii ja hän sitten vitsillä heitti, että tulisin hänen yritykseensä töihin. Siitä se ajatus sitten lähti... :)
Kommentit (11)
Ihan ok oppisopimuksella on opiskella. Itselläni oli eri ala, mutta käteen jäi noin tonni kuussa.
Työtilanne lvi-asentajilla aika hyvä siis jos osaa hommansa ja muutenkin ei ole mikään huonopalkattu ala.
Oppisopimukseassa on se huono puoli, että tavallaan kouluttaudut sen yrityksen palvelukseen, jossa suoritat tutkintosi.
LVI-asentajat tekevät aika paljon töitä yksin tai hyvin pienissä porukoissa, jos ei olla mitään isoa juttua rakentamassa. Pienet putkirempat tehdään yleensä yksinään.
Tonnia kuussa minäkin arvelisin, koska koulupäiviltä ei kait makseta palkkaa.
Koulutuspäiviltä saa päivärahaa. Tuttavani opiskelee juuri lvi-asentajaksi oppisopimuksella ja mielestäni hänellä on ollut melko vähän koulupäiviä. Veikkaisin, että joku reilu tonni jää käteen kuussa. Eli palkaksi huono, mutta tuplasti parempi kuin opintotuet.
Valmistaudu ainakin vittuilun jos menet miesvaltaiselle alalle töihin. Terveisin automaatioasentaja (nainen33v)
Valmistaudu ainakin vittuilun jos menet miesvaltaiselle alalle töihin. Terveisin automaatioasentaja (nainen33v)
Eikun menoksi vaan. Kyllä sillä palkalla ainakin elää, mitä opiskeluajalta saa.
Tessin mukanen palkka on s.10.66€/h
Ainakin saisit kiimaisia työkavereita.