Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksityiskohtaisesti työnantajalle pitää kertoa lääkärille menon syy?

Vierailija
08.07.2021 |

Olen siis kuukausi sitten aloittanut työt ja työnantajani sanoi että kun tarvitsen palveluita ensimmäisen kerran, tulee minun ilmoittaa jolloin hän tekee työterveyteen ilmoituksen tulostani.
Tämä käynti kuitenkin koskee psykologille pääsyä. Mielenterveyteni on hyvä, mutta haluaisin päästä purkamaan lapsuuden traumaani vihdoin. En siis tarvitse saikkua, mutta kunnalta neuvottiin että työterveyden kautta pitäisi päästä myös

Mitä siis kertoisin työnantajalleni? Vai riittääkö vain ilmoitus ”minun täytyy varata lääkärille aika”, kai hän nyt haluaisi tietää että miksi?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esimieheni utelee juurta jaksaen ja vaikka kahvihuoneessa. Se on ilmeisesti ihan ok.

Vierailija
2/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavalla tuo on TYÖterveysasia? Ja ei, ei tarvitse kertoa työnantajalle käynnin syytä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö työterveyssopimuksen sisällön? Kuuluuko teillä tuommoiset käynnit edes soppariin?

Vierailija
4/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaanpa siis hieman:

- otin yhteyttä kaupungin psykologiin (olen 23-vuotias joten sain nopeasti yhteyden jonkun nuorten numeron kautta)

- hän neuvoi että saatan päästä psykologin vastaanotolle työterveyden kautta (olen siis vakituinen työntekijä)

- en ole varma mitä kaikkea työterveyteni palveluihin sisältyy, täytyy siis ottaa selvää

-aloittaja-

Vierailija
5/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No epäilenpä että ei kuulu työterveyteen

Joo jolloin käynti on palkaton ja omaa aikaa

Vierailija
6/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Menen ottamaan torstaina kello 14:35 kierukan. Toimenpidettä varten menen lääkäriasemalle jossa minun pitää maata emättimeni paljaana jalat metallisissa levittimissä. Terveyskeskuslääkärini Jorma Raatikainen laittaa ensin kumihansikkaat käteen, avaa synnytyskanavani ankannokalla, mittaa kohtuni syvyyden työntämällä mittatikun kohdunsuuni läpi, ja asentaa sitten kierukan kohtuni sisään. Toimenpiteessa kestää noin vartti ja sen jälkeen tulen takaisin töihin uusi kierukka kohtuni sisällä. Loppupäivänä emättimestäni voi vuotaa verensekaista limaa ja kohdunsuuni tulee olemaan arka. Hyvää päivänjatkoa ja ystävällisin terveisin, ..."

Vierailija
7/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka kuuluisikin työterveyssopimukseen, olisi omaa aikaa, koska yleensä lääkärikäynnit ovat palkallisia vain silloin, kun kyseessä on akuutti sairastuminen tai lääkärin määräämät tutkimukset. Ja silloinkin käynnit tulee tehdä tarpeetonta työajan menetystä välttäen.

Vierailija
8/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun työnANTAJA. Vedä siitä johtopäätökset.

Vierailija
9/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse eikä pidä kertoa mitään muuta kuin, että on työterveyslääkärin aika tai lääkäriaika.

Eihän nuo ole työnantajan.

Sano vaikka, että haet resptoä varten lausunnon. Nyt on allergia-aika. Jos siis on vaivaannuttavaa olla sanomatta mitään.

Ei ne oikeasti kuulu muille. Eikä varsinkaan työnantajalle.

Ne ovat salassapitoasioita.

Ei työnantaja saa niistä tietoa muokata kuin sinulta.

Oma asia.

Vierailija
10/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit myös soittaa työterveyteen ja kysyä kuuluuko nuo palvelut sopimukseenne ja kuuluuko jo kuukauden kuluttua aloituksesta sinulle.

Vierailija
11/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa riittää se, että kertoo, että on tarve päästä lääkäriin, ei siis syytä. Työterveyden kautta (ainakin minun maailmassani) varataan ensin aika työterveyslääkärille, joka määrittää, onko tarvetta erikoislääkärille. Psykologille pääsee erittäin harvoin tuosta vain aikaa varaamalla. Työpsykologin kanssa ei mennä juttelemaan lapsuuden traumoista, siellä puhutaan työstä,  sinne saa sopimuksesta riippuen 0-n kpl aikoja eli läheskään jokainen työantaja ei maksa mielenterveysongelmien hoitamisesta, jos ne eivät liity työtehtäviin.

Kaikki muut paitsi suoraa työperäisiin sairauksiin liittyvät lääkärikäynnit työterveydessäkin ovat yleensä omaa aikaa, sinne ei siten mennä terapoitavaksi työajalla.

Kannattaa siis varmistaa, kattaako työterveyssopimus todella psykoterapian. Oma työnantajani repisi pelihousunsa, jos joku tulisi meille siksi, että saisi firman maksamaan tuhansien eurojen hintaisen terapian minäminä-sukupolven edustajalle.

Vierailija
12/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva olla kuukausi töissä ja sitten maksattaa työnantajalla jonkun vanhan trauman purkaminen. En kehtaisi.

Vierailija
13/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaanpa siis hieman:

- otin yhteyttä kaupungin psykologiin (olen 23-vuotias joten sain nopeasti yhteyden jonkun nuorten numeron kautta)

- hän neuvoi että saatan päästä psykologin vastaanotolle työterveyden kautta (olen siis vakituinen työntekijä)

- en ole varma mitä kaikkea työterveyteni palveluihin sisältyy, täytyy siis ottaa selvää

-aloittaja-

Eli vaikka sinulle kuuluisi apu kaupungin kautta, niin sinut sysättiin työterveyteen, jotta työnantaja maksaisi. Todella vastuutonta toimintaa siltä psykologilta.

Vierailija
14/14 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun esimieheni utelee juurta jaksaen ja vaikka kahvihuoneessa. Se on ilmeisesti ihan ok.

Se olis kahvihuoneessa utelevalle esimiehelle seuraavaksi postia luottamusmieheltä/ naiselta.

Esimiehelle ei kuulu ollenkaan alaisensa terveystiedot tms. Riittää, kun toimittaa todistuksen.

Meillä lähin esimies sai varoituksia ja lopulta fudut, kun painosti meitä alaisiaan kertomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi