Yksityiseksi pph:ksi alkaminen, mitä pitää tehdä?
Siis mitä kaikkea pitää muistaa ilmoittaa ja tehdä (vakuutukset, verotus, y-tunnus? jne.) ennen kuin voi aloittaa toiminnan? Kotikäynti ja rikosrekisteritodistus minulla on jo tiedossa.
Kiitos jo etukäteen, jos joku tietävä viitsii vastata! :o) Tuntuu, ettei saa tarpeeksi tietoa mistään....
Kommentit (12)
Onko se suurinpiirtein sama kuin olisi jollakin vieraalla töissä eli noin 4.3% palkasta?
valitettavasti se on n.20 prossaa palkasta... ensimmäistä kertaa yrittäjänä saa 25 prossan alennuksen neljältä eka vuodelta. eli se on ihan hirveesti tuloihin nähden! olen kuullut että kaikki ei maksa...
työtulosta, jonka arvioit itse. Jos määrität sen alakanttiin, kannat itse vastuun saadessasi pientä sairaus/ äitiyspäivärahaa tai pientä eläkettä. Moni ilmoittaa työtulon todellista pienemmäksi ja kiristelee hampaitaan, jos tulee yllättäen esim. pitkä saikku. Ja niitä maksuja seurataan. Jos olet sen jättänyt maksamatta, maksat takautuvasti ja menetät tuon mainitun aloittavan yrittäjän alennuksen. Eräs tuttuni maksoi rästiin jättämiään YELejä monta tonnia kerralla.
Itse yrittäjänä sanoisin, että jos ei ole varaa toimia rehellisesti, ei ole saanut toimintaansa kunnolla pyörimään ja silloin pitää tehdä jotakin muuta.
Onko se pakollinen juttu, vai pärjääkö esim. pelkällä henkilötunnuksella? Jos eläkemaksuja ei maksa, niin teenkö silloin väärin vai vaikuttaako vain minun tulevaan eläkkeeseen?
Maksanko eläkevakuutusmaksuja tuloista 500e/per lapsi vai vain siitä osuudesta, jonka vanhemmat minulle maksavat eli n. +-200e/per lapsi?
Sen laiminlyönnistä ei jää heti kiinni, mutta niitä seurataan takautuvasti. Silloin maksat kaiken taaksesi jättämän ja menetät 4 ekalle vuodelle saatavan alennuksen. Jos ilmoitat työtulon pieneksi, saat kaikkia YELiin perustuvia tukia vähän. Esim. äitiys- ja sairauspäiväraha ja eläke lasketaan maksamasi YELin mukaan riippumatta siitä, oletko tienannut vähän vai paljon. Pahimmillaan menee niin, että maksaa YEL tosi vähän, menettää yllättäen nuorena työkyvyn ja sinnittelee olemattomalla eläkkeellä vuodesta toiseen. Ja ratkaisu on ollut oma.
Älkää ihmiset ryhtykö yrittäjäksi, jos haluatte välttää kaikki tuollaiset maksut. Itse olen maksanut YELiä ihan kunnolla ja kohta jään äippälomalle reilun päivärahan kanssa.
Ei ole pakko ilmoittaa todellista työtuloa, mutta itse kärsii/ voittaa ratkaisunsa saadessaan noita YEL-perusteisia tukia. Ja YELin saa muuten laittaa verovähennyksiin.
Tai siis onko edes vaihtoehtoja? Ja millainen vuosimaksu näissä mahtaa olla?
Itse olen muun alan yrittäjä, mutta YELin periaatteet ovat kaikille samat. Sen muuten totean vielä, että hanki sitten YELin yksityiskohdista tietoa vakuutusyhtiöstä. Yksityiskohdat muuttuvat jatkuvasti ja rästejä maksava tuttunikin teki virheen lukiessaan ikivanhaa tietoa vakuutuksesta.
Yrittäjän on syytä muistaa, ettei kukaan tule kotiin neuvomaan ja muistuttamaan, vaan itse on oltava aktiivinen ja asioista perillä.
Onnea vaan uuteen ammattiin!
itse kuulun superiin, johon lähihoitaja koulutuksen puolesta liityin. siellä maksaa 10 e/kk jäsenyysmaksu. jäsenyys säilyy, muita etuja ei vissiin saa lehden lisäksi...
Olen myös lähihoitaja, joten varmaan voisin siihen liittyä... Onko netissä jossakin tietoa tästä Superista?
sun täytyy tehdä verotoimistoon ilmoitus, jotta saat y-tunnuksen. netistä saa kaavakkeen. vastuuvakuutus ja yrittäjän eläkevakuutus hoituu vakuutusyhtiöstä ja liitossakin voi pysyä yrittäjä jäsenenä. ilmoitus kunnalle yk-hoitajista vastaavalle ihmiselle. eiköhän siinä tärkeimmät! kotikäynti ja rikosrekisteriote sinulla olikin jo tiedossa. Kelalle annetaan tiedot sitten kun perhe hakee yk-hoidon tukea.