Loppu tulee
Ei ole mun viisikymmenvuotisen elinaikani aikana ollut tähän aikaan illalla näin sietämättömän kuumaa ulkona. Ja monta päivää!
Aina on kesäiltoina pitänyt joku neule olla mukana. Joskus jopa kevyttoppis!
Tämä ei ole enää mitään normaalia kausivaihtelua tai muuta.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
pari vuotta sitten oli koko kesä +30 astett eikä öisinkään viilentynyt. Olet jotenkin osannut missata sen kesän.
No se on melkein sama asia kuin nyt. Pari vuotta sinne tai tänne. Pointti on joka tapauksessa se, että tämä ei ole enää ihan normaalia. Ei tavallista ilmastonmuutosta ollenkaan.
Kerrankin siedettävä lapsuuden kesänomainen kesä
Vierailija kirjoitti:
Siis 70 luvulta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 70 luvulta
No ei ole. Ei mun lapsuudessa ollut ikinä kuumempaa kuin max. 26 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 70 luvulta
No ei ole. Ei mun lapsuudessa ollut ikinä kuumempaa kuin max. 26 astetta.
Jep. Ne kolmen kympin helteet kesti max 3 päivää kesässä, eikä olleet peräkkäin. Normaali hyvänä pidetty kesä oli sellainen +21 - +25 astetta. Eikä niitäkään ollut kuin sen pari kolme viikkoa, jos hyvin kävi.
Olin aikaisemmin vähän epäluuloinen, että liekö tämä sitä ilmastonmuutosta vai ihan normaalia kausivaihtelua, mutta nyt olen kallistunut sen ilmastonmuutoksen kannalle. Ihan järjettömät helteet oli 2018, nyt tulee vielä kuumempi kesä. Ja tosiaan se lämpö ei ole +25 vaan lähempänä kolmeakymppiä ja kestää viikkoja. Ei ole normaalia. Lisäksi nuo jatkuvat lämpöennätyksen maailmalla.
Lyön muuten vetoa että tänä kesänä rikkoutuu tuo vuoden 2010 lämpöennätys Suomessa.
1930- luvulla kesät vieläkin lämpimämpiä. Mien selitätte tämän?
Tämä on juuri sitä mistä ihmiskuntaa on varoitettu jo vuosikymmenten ajan, ja tämä on vasta alkua. Pian nähdään sellaisia lämpötiloja että miljoonia ihmisiä alkaa päivittäin kuolla lämpöhalvauksiin ja sitten onkin edessä ihmiskunnan sukupuutto. Onnittelut teille jotka olette nyt nuoria, puhumattakaan heistä jotka syntyvät nyt tai lähitulevaisuudessa. Elämänne tulee olemaan varsin lyhyt mutta erittäin apokalyptinen.
Vierailija kirjoitti:
1930- luvulla kesät vieläkin lämpimämpiä. Mien selitätte tämän?
Maailmanlaajuisesti?
Missä on kuuma? Meillä ainoastaan saunassa.
Reilun asteen verran on ainakin maapallon keskilämpötila noussut 1930-luvulta, ei siinä paljon Suomen silloiset lämpimät kesät paina:
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_temperature_record#/media/File:Glo…
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nyt-polttaa-katso-viikonlopun-super…
Lähipäivinä taas 30 C menee rikki kaikkialla ympäri Suomea, jopa Lapissa. Esim. Utsjoella maanantaina 32 C. Ihan normaalia säätilan vaihtelua joo. Niin, ja sää ei ole sama asia kuin ilmasto.
Vaihdevuodet yllättivät autoilijan.
pari vuotta sitten oli koko kesä +30 astett eikä öisinkään viilentynyt. Olet jotenkin osannut missata sen kesän.