Uimarantapäivän jälkeisen päivän väsymys, normaaliako?
Ollaan tänä kesänä käyty kolme kertaa alakouluikäisten lasten kanssa rannalla.
Meiltä on rannalle pitkä matka, joten se on melkeimpä koko päivän retki. Kotona on syöty lähtiissä lämmin ruoka ja otettu riittävästi evästä ja juomista mukaan. Kotiin tultuakin on syöty vielä lämmin ruoka.
Lapset ovat enimmäkseen uineet, mutta myös leikkineet rannalla.
En tiedä onko normaalia, että seuraava päivä menee ihan kiukutellessa ja päiväunia nukkuessa. Kukaan ei halua edes pihalle. (En edes minä, itsekin olen niin uupunut.)
Ruoka ei maistu lapsilla, mitään ei jaksa tehdä. (puhelimella jotain itsekseen ehkä)
Kiukkua ja väsymystä.
Onko muillakin tällaista?
Kommentit (13)
Aloin minäkin miettimään, mutta ei me olla koskaan oltu tuntitolkulla auringossa. Eikö teillä olisi mahdollisuutta käydä lyhyemmällä uimarantaretkellä?
Kuulostaa siltä että saatu liikaa aurinkoa. Silloin väsyttää ja on huono olo (ei ruoka maistu). Todennäköisesti myös nestehukkaa, vaikka onkin juomaa ollut mukana.
t. ulkotyöntekijä
Onko lapsilla hatut päässä leikkiessä? Entä onko välillä vilvoiteltu varjossa? Auringossa oleskelu varsinkin ilman asianmukaista suojautumista aiheuttaa helposti lämpöuupumuksen. Se saattaa viedä ihan aikuisenkin sairaalahoitoon, jos pahaksi pääsee.
Oli hatut ja laittoivat shortsit ja t-paidatkin aina rannalla ollessaan. Uivat tosi paljon.
Eilen rannalla oli koko ajan viilentävä tuuli, joten ei tuntunut niin kuumalta siellä, päinvastoin uinnin jälkeen piti pukeutua joka välissä. Ehkä joivat kuitenkin liian vähän.
Ihmettelen vain, kun tämä on tapahtunut joka kerta.
sitäseon kun lapset ei harrasta mitään ja kunto loppuu jo rannalla makoilusta.
On mahdollista että jostain syystä et koe itse ja aikuisena lämpötiloja uuvuttavana, osa ihmisistä (varsinkin lapset) kokevat eri lämpötilat kylmä tai lämmin uuvuttavana /epämiellyttävänä tai voi olla tarve säästää /kerätä voimia. Jotkut haluavat välttää myös liikaa kuumuutta tai hyttysiä ym. Tänään on 24 astetta Treella ainakin, eilen taisi olla 23. Itse huomaan että suorassa paisteessa voi 20 astettakin olla liian kuuma, jos ei tuule yhtään. Tuulella tietenkin pitäisi olla vähän parempi, mutta auringonpistos kannattaa googlata ja aurinko ottaa silmiin, aurinkolasit tarpeen ehkä. Jos toinen vanhempi on lasten kanssa kotona, pääset menemään aikuisena omia menoja, lapset eivät ole ehkä aina tulossa joka paikkaan. Joka päivä Menossa sinne sun tänne, voisi kyllä olla aikuisellekin liikaa, jos ei ole välipäiviä.
Lapset saattavat liikkua aika paljon päivittäin, koko ajan, sekin voi väsyttää. Uinti lisäksi siihen päälle. En muista omasta lapsuudesta pelkän uinnin väsyttäneen, mutta se matka pyörällä oli pitkä ja liian kuuma.
🥵kuulostaa lämpöuupumiselle
Kovaa kamaa tällaiselle kilpparisairaalle kunnon helteet 😟
Mä oon aina auringossa vietetyn päivän jälkeen ihan TÖÖT.
No onhan tuo aika rupeama lapsille. Ensin autossa tai bussissa istumista, sitten tuntitolkulla aurinkoisella rannalla leikkien ja uiden, lopuksi vielä paluumatka. Ei ihme että seuraavana päivänä väsyttää. Jos teillä ei ole tapana oleskella pitkiä aikoja suorassa paisteessa niin se on tottumattomalle kropalle uuvuttavaa.
Ei olla koskaan oltu niin pitkään auringossa, en tiedä. Meillä ranta on ihan kävelymatkan päässä, niin tulee käytyä parikin kertaa päivässä. Voisin kuvitella, että pitkä yhtämittainen oleskelu auringossa uuvuttaa. En tiedä, voiko vaikuttaa vielä seuraavanakin päivänä.