Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä ajattelutavastani, kun luottotiedot minulta menossa

Vierailija
22.06.2014 |

Eli, minulla on yksi lasku (luottokorttityyppinen) ollut maksamatta (n. 1500e). Parisuhteessa ja raha-asioissa ollut vaikeuksia (molemmat vaikuttaneet toisiinsa).

Lasku on menossa ulosottoon ja ensimmäistä kertaa elämässäni luottotietoni ovat menossa, eli elämäni ensimmäinen (ja viimeinen) merkintä luottotietoihini tulossa.

No, asia painoi koko kevään mielessäni ja olin asiasta paniikissa ja ahdistunut. Nyt kuitenkin olen alkanut asennoitumaan niin että

- se on vain yksi merkintä, ja laskun hoidan (luultavasti siten, että ulosottomies ulosmittaa palkastani kunnes summa maksettu)

- tarkoituksena ei todellakaan ole, että uusia merkintöjä tulisi

- minulla on asunto, puhelin- ja nettiliittymät, vakuutukset ym, vakituinen työpaikka, enkä ole niitä uusimassa, joten merkintä ei näitä asioita haittaa.

- ja se tärkein: opin nyt kantapään kautta, että velaksi ei kannata elää. En aio enää esimerkiksi tilata mitään "osta nyt maksa ensi vuonna"-tyyppisesti tai Ellos tms tileille. Ostan vain jos ja kun rahaa on maksaa heti. Ja näin joudunkin tekemään, koska luottoa en tule saamaan pariin vuoteen.

- Hoidan tämän ulosottovelan pois, ja merkintä näkyy pari vuotta ja aloitan sitten "puhtaalta pöydältä".

Olenko mielestänne hullu tai tyhmä kun ajattelen näin, vai löytyykö kenties kohtalotovereita?

Minulla siis oli vähän joka paikkaan tilejä ja velkaa, esim master card, ellos-tili, hobby hall ym, nyt todella opin kantapään kautta että ostan vain kun minulla on maksaa asiat heti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet työssäkäyvä ja velkana vain tuo 1500 euroa, niin en tosiaankaan antaisi mennä ulosottoon. Tämähän tarkoittaa, että se on mennyt perintään etkä sitä ole suostunut lyhentämään tai tekemään maksusuunnitelmaa. Olet vain ottanut päälle korkokulut, perintäkulut ja nyt sitten vielä käräjäoikeuden ja ulosoton kulut. Mitä ideaa?

Perintätoimiston kanssa voi sopia maksusuunitelmasta. Voi sopia, että maksan joka kuukausi 100 euroa ja korkokulut, kunhan eivät lisää enää mitään perintäkuluja tai uusia kuluja. Yleensä tuo onnistuu puhelinsoitolla. Jos et työsskäyvänä voi irrottaa 100 euroa kuukaudessa velan maksuun, niin sitten säästötoimiin. Sulje puhelin, säästä ruokakuluissa, myy niitä hobby hallin ja elloksen kamoja huutonetissä mutta älä herranjestas kerrytä summaa lisää.

Esim. 30 euron puhelinlasku maksaa kaikkine perintä- ja ulosottokuluineen lähes 300 euroa. Miltä kuulostaa, että 1500 euron lasku maksaamin loppupeleissä 15 000, kun et vain viitsi hoitaa asiallisesti pois?

Vierailija
2/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että se kasvaa kuluineenkaan noin paljoa.

Mitä pienenpi summa, sen enemmän on kulut suhteessa velkaan, joten tuo puhelinlasku on ymmärrettävä. Mutta tämä minun  1500 kasvaa ehkä muutamalla satasella.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:43"]Jos olet työssäkäyvä ja velkana vain tuo 1500 euroa, niin en tosiaankaan antaisi mennä ulosottoon. Tämähän tarkoittaa, että se on mennyt perintään etkä sitä ole suostunut lyhentämään tai tekemään maksusuunnitelmaa. Olet vain ottanut päälle korkokulut, perintäkulut ja nyt sitten vielä käräjäoikeuden ja ulosoton kulut. Mitä ideaa?

Perintätoimiston kanssa voi sopia maksusuunitelmasta. Voi sopia, että maksan joka kuukausi 100 euroa ja korkokulut, kunhan eivät lisää enää mitään perintäkuluja tai uusia kuluja. Yleensä tuo onnistuu puhelinsoitolla. Jos et työsskäyvänä voi irrottaa 100 euroa kuukaudessa velan maksuun, niin sitten säästötoimiin. Sulje puhelin, säästä ruokakuluissa, myy niitä hobby hallin ja elloksen kamoja huutonetissä mutta älä herranjestas kerrytä summaa lisää.

Esim. 30 euron puhelinlasku maksaa kaikkine perintä- ja ulosottokuluineen lähes 300 euroa. Miltä kuulostaa, että 1500 euron lasku maksaamin loppupeleissä 15 000, kun et vain viitsi hoitaa asiallisesti pois?

[/quote]

Eipä se nyt ihan näinkään mene, että suurissa summissa velka kymmenkertaistuu.

Lopulta joudut maksamaan pääoman päälle kuluja niin, että velkasi on parin tonnin luokkaa.

Elämä on valintoja ja tämäntyylinen velanhoito on sinun valintasi. Hengissä selviät ja elämä jatkuu, ainakin muutamien vuosien kuluttua ennallaan.

Vierailija
4/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse maksa palkastasi vaan annat ulosmitata siitä? Joo, ei mitään järkeä tuossa. MAKSA se HETI pois.

Vierailija
5/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hullu, ihan tervettä järjenkäyttöä tuo on. Suomessa on joku pakkomielle suorittaa kaikki niin, että tehdään aina vaan täydellisesti ja omg maksutiedot ja omg oma omistusasunto jne. Totuus on, että paljon, paljon vähemmälläkin pärjää- ja mitä tulee takaisinmaksuihin, kaverillani oli yli 80 000€ lainoja, velkoja jne. mutta pääsi velkajärjestelyyn ja kohta on kuitattu pois viimeinen osa tuosta summasta (sai siis anteeksi kaiken). :/

Vierailija
6/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, maksat vain sen laskun ja sillä siisti. Mitä sitä nyt suotta asiaa enempää suremaan, asiat ovat nyt vain menneet näin ja sellaista sattuu. Kenellekään sinun ei tarvitse alkaa sitä selittelemään, ei varsinkaan täällä. Kukaan ei ole kiinnostunut sinun laskuistasi, kun olet laskusi maksanut, niin ne on maksettu. Eri asia olisi jos maksattaisit ne muilla, mutta kun maksat itse, niin hyvä. Olet nyt tähän laskuun saanut halpakorkoista lainaa, sitä paitsi ulosottoviraston kanssa voit ihan yhtä helposti sopia maksusuunnitelman, ei mitään ongelmia. Rauhoitu.

Vierailija
7/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy,

että voinko sopia ulosottomiehen kanssa, että maksan x summan joka kk?

Luulin, että jos summa menee ulosottoon asti, on ainoa vaihtoehto, että suoraan perii palkastani.

Toki maksan kuukausittain x summan itse, kuin että palkanlaskija tekee sen...

ap

Vierailija
8/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUosittelen että pikemminkin sovit velkojan kanssa maksuohjelmasta, tai otat jostain muualta sen summan lainaa pidemmällä maksuajalla jos kerran työssäkin olet. Nopeammin ja helpommin se noin ratkeaa kuin siten, että olet 6kk (tai jotain) ulosotossa ja sen jälkeen pari vuotta maksuhäiriössä. Ei se maksuhäiriö tietty maailmanloppu ole, mutta se vaan poistaa sen joustovaran joka maksuhäiriöttömillä on, ja et voi nähdä yli kahden vuoden tapahtumia ennalta.

Vierailija
9/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi pitää ostaa vaikka ei ole rahaa.

nimim. aina käteisellä.

Vierailija
10/11 |
22.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2014 klo 10:55"]

Ap kysyy,

että voinko sopia ulosottomiehen kanssa, että maksan x summan joka kk?

Luulin, että jos summa menee ulosottoon asti, on ainoa vaihtoehto, että suoraan perii palkastani.

Toki maksan kuukausittain x summan itse, kuin että palkanlaskija tekee sen...

ap

[/quote] Tein joskus ulosottoon maksusuunnitelman, velkaa oli noin 3000 euroa ja virkailija kysyi kuinka paljon pystyn maksamaan. Sanoin, että 400 e/kk ja siitä tehtiin paperit ja maksuaikataulu. Ei tarvinnut selitellä ja aikaa puhelussa meni noin 5 minuuttia. He haluavat vain, että maksat velkasi, ei, että joudut enempää ongelmiin. T. 7

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi