”Pala kurkussa” jo kuukauden
Kommentit (27)
Refluksitautia? Siihen kuuluu ainakin satunnaisesti palan tunne kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Käy ainakin kilpparitesteissä.
Niin, siähän voi asua ninja turtlesit, turtlewax auttaa.
Lääkäriin. Se voi olla jopa syöpä, vaadi kunnon tutkimukset.
Vierailija kirjoitti:
Koita olla syväkurkkuna.
Mulle ainakin tuli sama ongelma just tästä.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Ja tämmöiset kommentit just pahentaa tuota globusta.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmaksi osaksi nämä "palan tunne kurkussa" -oireet ovat psyykkisistä syistä peräisin.
Voi olla korona ajan ahdistus oire, siinä missä tykytyksetkin.
Mulla oli melkein vuoden palan tunne kurkussa. Otettiin kilpirauhasarvot, ultrattiin, kävin fyssarilla jos syy olisi ollut rintarangan jumeissa, globusta ehdotettiin ja ehdin uskoa siihenkin Viimein mitattiin ferritiinit, jotka oli todella matalat. Yksi alhaisen ferritiinin oireista on palan tunne kurkussa. Tiukka rautakuuri ja 3kk:n päästä ”pala hävisi kurkusta”.
Palan tunne kurkussa oli ainoa ns. närästys/vatsaoireeni. Lähti Somac-kuurilla.
Mulla syyksi paljastui närästys ja refluksi. Suosittelen käymään kurkku-nenä-korvalääkärillä, saat kunnon lääkkeet ja ohjeet vältettävistä ruoka-aineista.
Saattaa olla henkistäkin. Jos liian kova stressi päällä?
On kotihoito-ohje: ota yhteys lääkäriin.
Kaikki mahdolliset testit tehtiin ja ultrattiin ja röntgenikin vielä. Pala kurkussa siirtyi vähitellen ylemmäs, kurkun ja nenän väliin. VIimeinen lääkäri (näin korona-aikana fyysisesti neljä eri lääkäriä!) totesi, että limakalvot ovat kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mahdolliset testit tehtiin ja ultrattiin ja röntgenikin vielä. Pala kurkussa siirtyi vähitellen ylemmäs, kurkun ja nenän väliin. VIimeinen lääkäri (näin korona-aikana fyysisesti neljä eri lääkäriä!) totesi, että limakalvot ovat kuivat.
Jatkan tätä vielä, kun eilen loppui aika kesken... Siis koronan alkaessa alkoi tuntua pala kurkussa, ja tietenkin heti ajattelin, että johtuu siitä, että ahistaa etätyö, etäkoulu, isän syöpä ja miehen ryyppääminen kaiken muun stressin päälle. Ei alkanut ittellään helpottaa, vaikka stressistä hävisi moni asia. Etätyö olikin kivaa ja helppoa, lapset jäi kesälomalle ja isän syöpäkin oli hoidettavissa. Kesällä menin siis ekaa kertaa lääkäriin, ja kaikki mahdollinen viipalekuvausta lukuunottamatta tutkittiin. Korona-aikana siis ihan fyysisesti lääkärit tutkivat - minut otettiin vakavasti. Erittäin laajat verikokeet, perusteellinen ultraus, erilaisia viljelyitä, en halua edes muistaa kaikkea.
Lopputuloksena on/oli se, että limakalvoni ovat erittäin kuivat ja sen vuoksi turvoksissa. Hoidoksi kosteuttavia tippoja, sarvikuonohoitoa jne. Jos tilanne ei helpottuisi, niin vielä kortisoniliuosta ja silleen. Itse asiassa, kun tuo selvisi, niin se pahin olo häipyi. Kyllähän se kurkkua kuristi, kun mietti, että mikä syöpä oikein on....
Googlaa globus