Heti lääkäriin jos on sairaana?
Olen kiinnittänyt huomiota siihen, kun Facebookin eri ryhmissä kysytään heti että mikähän vialla kun on nuhaa ja kuumetta. Joko itsellä tai lapsella. Esimerkiksi:
"Mulla on ollut kurkku pari päivää kipeänä, eilen alkoi vuotaa nenä ja nyt on kuumetta 38 astetta! Mitä pitäisi tehdä?"
"Mee heti päivystykseen!" "Joo kannattaa käväistä lääkärissä." Tai "Lapseni on 5v ja ollut räkäinen, kuumetta ollut kahtena päivänä ja yskää. Ollaan menossa lääkäriin". "Mun lapsi oli flunssassa ja siitä on jo viikko, mutta yhä yskii. Mikähän vialla?" "Kantsis käyttää lääkärissä!"
Sitten jotkut oikeasti menevät ja ovat tympääntyneitä kun piti odottaa tuntikausia eikä lopulta edes tehty mitään.
Miksi pitää mennä lääkäriin jos tulee kuumetta? Näissä keskusteluissa moni nimenomaan pitää sitä kuumetta merkkinä siitä että pitää lähteä päivystykseen. Ja tarkoitan perustervettä ihmistä, tiedän että on tilanteita ja sairauksia joissa kuumeen takia pitää lähteä lääkäriin.
Sitten moni on ottamatta kuumetta alentavaa lääkettä, kun "eihän ne sitte usko päivystyksessä että mitään kuumetta ollutkaan!" No minkä takia sinne pitää mennä jos kerta lääkkeellä kuume laskee joksikin aikaa? Mitä nämä ihmiset luulee että sairaalassa kuumeelle tehdään?
Jos kuume on korkea (40 astetta tai yli) eikä sitä saada kotona laskemaan vuorokaudessa, saattaisin soittaa terkkariin ja kysyä neuvoa. Tai jos kyse ihan pienestä lapsesta/vauvasta.
Tässä tekstissä tarkoitan kuumetta joka selkeästi liittyy flunssaan, tai influenssaan.