Miten päästä lomatunnelmaan, kun on ollut kotona ja etätöissä maaliskuusta 2020 alkaen?
Jään huomenna lomalle eikä tunnu siltä YHTÄÄN. Muutama kaupunkireissu tiedossa mutta muu aika ollaan lasten kanssa kotimaisemissa. Miten ihmeessä tässä pääsee lomamoodiin ja irtautuu kunnolla töistä? Hyvät neuvot ovat tarpeen, koska viime vuonna huomasin kuinka kesäloma ei palauttanut tai rentouttanut laisinkaan tästä samasta syystä johtuen.
Kommentit (15)
Töistä irrottautuu parhaiten, kun pistää läppärin kiinni ja avaa sen vasta, kun loma on loppu. Tai ainakin sulkee siitä kaikki ohjelmat, jotka liittyvät työhön (esim sähköpostin). Olen tehnyt etätöitä jo 9 vuotta eikä mulla ole mitään ongelmaa lomien kanssa.
Samaa mietin, tuntuu vaan että tää kotoilulimbo jatkuu loputtomiin.
Ei muuta kun ihan eri ympyröihin, hyppää lentokoneeseen, täällä palmun alla ei arkihuolet paina!
Kone kiinni ja kaappiin. Ajatukset tietoisesti irti työasioista ja joku pieni reissu loman alkuun.
Tsemppiä, täällä samat meiningit. Loma tuntuu kuitenkin lomalta, kun saa mennä omien aikataulujen mukaan. Rantailua, saariretkiä, ulkona syömistä, vähän terassia ja vuosien jälkeen kesäteatteriin!
Mä oon ollu poissa työelämästä jo vuodesta 2007 ja ollu kotiäitinä. Kaikki päivät samaa kauraa.
Tehkää joku pikkureissu heti loman alkajaisiksi? Vaikka joku kotimaanmatka. Jos raha on tiukassa, valitkaa kohde läheltä ja katsokaa, olisiko siellä leirintäaluetta, josta saisi kohtuuhintaisen mökin, tai jotain hotellitarjousta.
Pidä kone kiinni ja pistä puhelin kännykkäparkkiin. Ruutuajan vähentäminen tekee heti eron korona-arjen ja loman välille, kun on tullut kökittyä laitteiden äärellä pian puolitoista vuotta. Koskee myös AV:ta 😉
Olen juuri tehnyt samaa siirtymää, koko päivä suursiivousta ja ns virallisten asioiden laittamista pois silmistä, kohta värjään hiukset ja kulmakarvat, silitin kesälomavaatteita valmiiksi jne. Siivous olo jo aika henkisestikin puhdistavaa.
Olen ollut etätöissä 3/2020 alkaen ja ei ole ollut vaikeaa irrottautua työstä. Työasiat unohtuu samalla tavalla kuin toimistosta lomalle jäädessä.
En ymmärrä ongelmaa. Työaikana tehdään töitä, lomalla ei.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Työaikana tehdään töitä, lomalla ei.
Näin ajattelen itsekin. Jos loma-aika ei eroa työajasta, niin silloin pitäisi miettiä, että
tekeekö työaikana muuta kuin töitä voi tekeekö lomalla töitä?
Erinomainen kysymys ja samat pohdinnat täällä. Loma tosin alkaa vasta heinäkuussa. Oma työnteko näin etätöissä on vielä ollut niin epämääräistä, että on tullut tehtyä töitä ripotellen pitkin päivää. Vapaa-ajan ja työn raja siis jo valmiiksi hämärtynyt.