Tarvitsen apua (menkat)
Moi mulla on ollu menkat myöhässä kohta 2kk en oo siis raskaana mutta mulla on muutenkin tosi epäsäännölliset kuukautiset ja ollu ennenkin myöhässä 1kk jopa. Mutta mulla alko menkat ekan kerran viime vuonna oon siis 13 niin onko normaalia että ne on nyt ollu jo aika kauan myöhässä? Mä luin jostain että jollakin oli alkanut menkat ekan kerran 12 vuotiaana ja sitten loppunut yhtäkkiä ja tullut vasta 13 vuotiaana takas niin onko normaalia jos esim mulla loppus nyt ja tulis taas takas sitten kun oon 14. Ja oon myös aika laiha joten voiko johtua esimerkiksi siitä että on lievästi alipainoinen et ne jäi pois? Kiitos jos joku on jaksanut lukea tän tekstin tähän asti vaikka se onkin aika epäselvä ja jos joku kertois että onko tää nyt "normaalia"♡
Kommentit (12)
Olet oikeassa. Oli kovin epäselvä.
On ihan normaalia. Toisilla saattaa olla koko elämän ajan epäsäännölliset kuukautiset ja jollain säännöllistyy nopeastikin.
On normaalia, minulla oli 13-vuotiaana ihan sama tilanne.
En ymmärtänyt yhtään. Nykynuorilla on paljon opittavaa suomen kielestä.
Ei yhtäkään pistettä koko viestissä. Olen kovin pettynyt Suomen nuoriin.
Täh?
Ymmärtävätkö teinit itsekään kirjoittamaansa?
Voi mennä muutama vuosi ennen kuin tasoittuu. Muistelisin että mulla oli alussa 3-4kk väliä. Myöhemmin kierto 32-33päivää pitkä... netistä saa hyviä kalentereita ja muistuttajia, joilla on tulevaisuudessa helppo arvioida myöhemmin kierron pituutta ja sitä milloin seuraavat menkat ehkä tulee. Se on kätevä jos haluaa vaikka miettiä haluaako mennä vaikka mökille jne.
Menkat voi muuttua myös kivuliaiksi. Jos niihin ei auta kipulääkkeet niin terkkarilta voi saada vähän parempia kipulääkkeitä.
Aina kannattaa varmistaa ettei ole raskaana kuitenkin.
Usein menkat voi viivästyä esim. sairastelun, stressin jne vuoksi. Tällöin ne on kyllä myöhässä pikemminkin päiviä kuin viikkoja... esim. viikon.
PS. Syötkö kuitenkin tarpeeksi? Joskus syömättömyys/syömishäiriöt voi vaikuttaa.
Älä huoli. Kuukautiset ovat vain vaivana, joten niiden poissaolo ei haittaa.
Tuli myös mieleen että kova urheilu voi vaikuttaa menkkoihin. Se on silloin merkki että vois levätä..
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli. Kuukautiset ovat vain vaivana, joten niiden poissaolo ei haittaa.
Kuukautiset on merkki terveestä kehosta. Niiden puuttuminen voi olla merkki siitä ettei voi kovin hyvin, esim. urheilijoilla huono merkki.
Mutta ap:n tapauksessa en huolestuisi. Kannattaa terkkarille kertoa näistä.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia. Toisilla saattaa olla koko elämän ajan epäsäännölliset kuukautiset ja jollain säännöllistyy nopeastikin.
No ei ole kovin normaalia jos on koko elämän/aikuisena kovin epäsäännölliset. Pieni heitto normaalia mutta jos ei hormonitoiminta tasoitu muutamassa vuodessa niin kannattaa kyllä lääkäriin mennä... kivempi hoitaa esim. Endometrioosi ajoissa jne ja sulkea pois perheenperustamiseen vaikuttavat asiat.
On ihan normaalia, että alussa kuukautiset saattavat jäädä pitkäksikin aikaa pois / olla hyvin epäsäännölliset. Älä ole huolissasi.