Miten aloittaa kasvisruokavalio? Miten elimistö reagoi?
Kommentit (17)
Jo viikossa tunnet olosi voimattomaksi. Muutut äkäiseksi muita kohtaan ja ystävät kaikkoavat. Hetken päästä alat inhoamaan syömistä koska et saa enää nautintoa ruuasta. Lopputuloksena kuihdut ja muutut ikäistäsi vanhemman näköiseksi sekä saatat kärsiä erilaisista puutostaudeista.
Vierailija kirjoitti:
Jo viikossa tunnet olosi voimattomaksi. Muutut äkäiseksi muita kohtaan ja ystävät kaikkoavat. Hetken päästä alat inhoamaan syömistä koska et saa enää nautintoa ruuasta. Lopputuloksena kuihdut ja muutut ikäistäsi vanhemman näköiseksi sekä saatat kärsiä erilaisista puutostaudeista.
Juuri päinvastoin. Tsemppiä sulle ap.
T. Vegaani
Tilaa vaikka Oikeutta Eläimille -järjestön kasvissyöjän aloitusopas. Vegaanihaaste hyvä myös, jos haluat myös maidosta ja munista ym. eroon.
Aloita aluksi vaikka yhdellä kasvisruokapäivällä viikossa. Siitä sitten päiviä vähitellen lisäten. Ei tule niin shokkina elimistölle totaalinen ruokavalion muutos.
Vierailija kirjoitti:
Ai kuten Anssi Kela, Riikka Purra, Pink, Bruce Springsteen tai Lewis Hamilton?
Vakavasti: jos olet tähän asti syönyt lihaa, lihaa, ranskanleipää ja lihaa sekä ranskalaisia perunoita, niin varmasti ruuansulatuselimistösi saa sokin, jos alat syödä pelkkiä papuja, parsakaalia ja hapankaalia tofulla ja seitanilla.
Jos olet kuitenkin tähän astikin syönyt järkevästi, kasvispainotteisesti, et huomaa mitään, jos syöt vast'edeskin monipuolisesti.
Riippuu miten olet aiemmin syönyt. Jos ruokavalioon on kuulunut jo valmiiksi monipuolisesti kasviksia ja papujakin on tullut syötyä, niin elimistö tuskin reagoi kovinkaan paljon. Jos taas olet käyttänyt paljon lihaa ja vähän kasviksia, niin kannattaa aloittaa lisäämällä kasvisruuan osuutta ja vähentämällä lihaa. Elimistö tottuu suhteellisen nopeasti kyllä mutta aluksi voi tulla vähän vatsanväänteitä.
Itse alottaisin ihan perinteisellä kasvisruualla, johon ei normaalistikaan kuulu lihaa. Toinen varsin helppo on hampurilaiset ja tortillat. Niin sanotut lihankorvikkeet kuten nyhtökaurat jakavat mielipiteitä, kokeilemalla selviää mistä pidät ja mistä et.
Aina kun et oikein tiedä mitä ruokaa tekisit, niin googlaa jotain kasvisreseptejä ja tee sellainen. Mä tein noin vuoden ajan kun siirryin kasvisruokavaliosta vegaaniuteen. Siinä ajassa olin ehtinyt kerätä monipuolisen kokoelman hyviä vegaanireseptejä, joista oli helppo valita jotain ruokaa.
Ota vaikka tavoitteeksi kokeilla joka viikko yhtä tai kahta uutta kasvisreseptiä niin aloitus ei tunnu liian ylivoimaiselta. Kannattaa myös kokeilla tehdä joku lempiruoka kasvisversiona, esimerkiksi tacot härkiksellä tai nyhtiksellä :)
Seuraa myös kasvisruokabloggaajia (esim chocochili) ja liity Facebookin kasvisruoka- ja vegaaniryhmiin, niistä saa yleensä paljon ideoita ja inspiraatiota.
Itse ryhdyin kasvissyöjäksi pari vuotta sitten enkä huomannut kehossa muita muutoksia kuin että jatkuva ummetus lakkasi. Muista varsinkin alussa kuitenkin seurailla omaa vointia, syödä monipuolisesti ja ottaa selvää eri kasviproteiineistä jotta ei tule heikotus :)
Aloita pikkuhiljaa. Mitä puhtaammaksi saat ruokavalion muutettua, sitä enemmän keho reagoi esim. suolaan, huonolaatuiseen rasvaan (kyllä, myös kasvisperäinen rasva voi olla huonoa), lisäaineisiin yms. Joten pikkuhiljaa, niin keholle jää aikaa tottua.
No mä vain totesin kun muutin 16 vuotiiana omilleni että en kyllä enään syö lihaa koska musta on väärin tappaa eläimiä. Joten hain vaan googlesta kasvisruoka reseptejä ja kokkasin niiden mukaan et aika simppeliä
Aivan karseat ilmavaivat ja voimattomuus.
Jos et saa nykyisin kovin paljoa kuitua niin älä vaan ala yhtäkkiä syödä hirveitä määriä palkokasveja eläinproteiinin tilalla tai tulee varmasti ilmavaivoja. Totuttele vähitellen pienillä määrillä.
Hyvä päätös. :) Pikkuhiljaa alat jättämään pois lihatuotteita. Niin itsekin tein 23v sitten, nyt ollut lakto-ovo 22v. Hetken kokeilin että jättäisin pois kaiken eläinperäisen mutta tykkään liikaa mm.juustoista. Ei ihminen tarvitse lihaa mihinkään mutta jokainen syökööt miten tykkää. Mua ei kiinnosta toisten lihansyönti ja oletan ettei muut kommentoi sitä että itse en syö lihaa. (Toki mielessäni välillä mietin että ei ihmisiä tunnu paljoa kiinnostavan, miten se tehotuotettu elukka kärsinyt kun pitää saada sitä lihaa. Miksi ei voisi välillä suosia riistaa tai ostaa pikkutiloilta (esim. Onnellinen Olkipossu) kohtuu laadukkaan elämän elänyttä possua. Ei ne nyt niin paljon enemmän maksa. Samoin kananmunissa miettii mitä munia ostaa.) Näillä lihansyöjillä ei ole oikein mitään puolustusta siihen miksi ei voisi ostaa laadukkaamman elämän elänyttä lihaa, tuputtavat lihaa. En minäkään tyrkytä omia eväitäni jos tiedän ettei toinen pidä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä päätös. :) Pikkuhiljaa alat jättämään pois lihatuotteita. Niin itsekin tein 23v sitten, nyt ollut lakto-ovo 22v. Hetken kokeilin että jättäisin pois kaiken eläinperäisen mutta tykkään liikaa mm.juustoista. Ei ihminen tarvitse lihaa mihinkään mutta jokainen syökööt miten tykkää. Mua ei kiinnosta toisten lihansyönti ja oletan ettei muut kommentoi sitä että itse en syö lihaa. (Toki mielessäni välillä mietin että ei ihmisiä tunnu paljoa kiinnostavan, miten se tehotuotettu elukka kärsinyt kun pitää saada sitä lihaa. Miksi ei voisi välillä suosia riistaa tai ostaa pikkutiloilta (esim. Onnellinen Olkipossu) kohtuu laadukkaan elämän elänyttä possua. Ei ne nyt niin paljon enemmän maksa. Samoin kananmunissa miettii mitä munia ostaa.) Näillä lihansyöjillä ei ole oikein mitään puolustusta siihen miksi ei voisi ostaa laadukkaamman elämän elänyttä lihaa, tuputtavat lihaa. En minäkään tyrkytä omia eväitäni jos tiedän ettei toinen pidä niistä.
Maitotuotteita käyttämällä tuet sitä ihan samaa tehotuotantoa. Maitotiloilta päädytään teuraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Anemia
Ostoeopotoosi
Lihaskato
…ovat kaikki sairauksia joista en ole kärsinyt niiden 23 vuoden aikana kun olen ollut kasvissyöjä ja sittemmin vegaani.
Ei ole ainakaan minulla elimistö reagoinut mitenkään. Hyvä vaihtoehto on myös maltillisesti alkaa karsia elinperäisiä tuotteita.