missä vaiheessa työnantaja hakee hakijan suosittelijoille?
Elikkä kun pistän työhakemuksen ja siihen suosittelijan niin soittaako mahdollinen uusi työnantaja suosittelijalle yleensä ennen vai jälkeen työhaastattelun?
Ja onko mielipiteitä mitä teen kun esimieheni ovat nyt lomalla ja olen hakemassa uuteen työhön että mitä teen kun en heitä halua lomalla häiritä ja kysyä lupaa voinko laittaa heitä suosittelijoiksi.. kirjoitanko hakemukseen että mahdolliset suosittelijat ovat lomalla vai jätänkö tyhjäksi suosittelijat vai mitä?
Kommentit (3)
Villi arvaukseni on, että suosittelijoille soitetaan vasta haastattelun jälkeen. Hakijoitahan on yleensä niin paljon, ettei juuri kellään ole aikaa soittaa ennen. Haastatteluun kutsuttavat valitaan siis hakemuksen perusteella, ei sen, mitä joku suosittelija sanoo. En siis usko, että tulisi tilannetta, jossa ensin harkitaan jotakuta haastatteluun, mutta ensin soitetaan suosittelijalle ja sitten vasta päätetään asiasta.
Minä en ole koskaan maininnut suosittelijoita, joten en tiedä, miten menettelisin tuon toisen kysymyksesi kanssa. Mutta tuskin on mikään etikettivirhe mainita, että suosittelija onkin lomalla. Suomessa kun on normaalia, että kesäloma on aika pitkä.
Haastattelun jälkeen. Kokemusta on. Yleensä soitetaan vain niiden hakijoiden suosittelijoille, joita jo vakavissaan harkitaan eli noin kahden kolmen parhaalle. Esimies kertoi minulle, että kun hän kerran soitti erään hakijan suosittelijalle, toisesta päästä kuului parkaisu "Apua, ethän sä vaan vie häntä meiltä!" ja sen parempaa suositusta hän ei sitten tarvinnutkaan.
auttakaa :)