HS: Tulevaisuuden Helsingissä ei omisteta autoa
Viherkommunistien pää-äänitorven uusin pohjanoteraaraus:
http://www.hs.fi/kaupunki/Tulevaisuuden+Helsingiss%C3%A4+ei+omisteta+autoa/a1402893992753
Pitäisikö itkeä vai nauraa - tarkoituksena karkottaa pääkaupungista kaikki nettomaksajat?
Kommentit (5)
Asun Helsingissä ja oma kokemus on päinvastainen. Joukkoliikennettä huononnetaan jatkuvasti, vuoroja lopetetaan tai harvennetaan, ja moni tuttu on aloittanut auton käytön työmatkojen ja lasten harrastuskuskailun takia, ja perheissä voi olla 2 autoa vaikka asuttaisiin 5km säteellä ydinkeskustasta.
Kivoja visioita joo, mutta kun oikeassa maailmassa ihmisten pitää kulkea töihin joskus jonnekin kehä kolmosen varteen pellolle perustettuun yritysryppääseen tms tai sitten ihan toiselle puolelle kaupunkia, niin eihän julkisilla onnistu ellei sitten halua käyttää siihen vaihtoineen 1,5 tuntia yhteen suuntaan.
Kaveri menee bussilla Espoosta Helsinkiin 1.5h duuniin.. sama matka menisi omalla autolla 20min. Kyllä helsingissäkin moni tarvii nykyään autoa.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:06"]
Ap, sulla pätkii nyt ja aika pahasti.
Ensinnäkin, tuo ei ole mikään pääkirjoitus, ei ole siis mikään Hesarin kannanotto. Se on uutinen liikenneinsinöörin laatimasta tulevaisuudenvisiosta, jonka mukaan JOUKKOLIIKENNETTÄ voitaisiin kehittää.
Toiseksi, tuo on ihan totta. Olen itse henkilöautolla ja junalla liikkuva keski-ikäinen, mutta tuntuu tosiaan siltä, että yhä useampi kaupunkialueella asuva jättää auton hankkimatta ja ajokortin samoin. Tämä on trendi, halusit sinä sitä tai et.
Kolmanneksi: yksityisautoilua ei tuossa olla kieltämässä. Se säilyy vaihtoehtona, mutta samalla kohennetaan VAIHTOEHTOA eli julkista liikennettä. Onko se sinulta pois, henkilökohtaisesti? Minusta se on vain hyvä asia, ja jopa henkilöautoilijoiden eduksi on, jos ruuhkien kasvua hidastetaan.
[/quote]
Mutta onko oikea keino estää yksityisautoilu ja samaan aikaan karsia joukkoliikennettä? Nythän Helsingissä tuo on suuntauksena. Toisaalta työpaikat siirtyvät pois Helsingistä, koska sinne ei pääse => pääkaupunki tulee kuihtumaan. Näin on käynyt muuallakin, missä on vuosia estetty yksityisautoilu työmatkoilla. Ja kadut ovat enemmän tukossa kuin koskaan ennen, koska autoilua on vaikeutettu.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 17:06"]
Ensinnäkin, tuo ei ole mikään pääkirjoitus, ei ole siis mikään Hesarin kannanotto. Se on uutinen liikenneinsinöörin laatimasta tulevaisuudenvisiosta, jonka mukaan JOUKKOLIIKENNETTÄ voitaisiin kehittää.
Toiseksi, tuo on ihan totta. Olen itse henkilöautolla ja junalla liikkuva keski-ikäinen, mutta tuntuu tosiaan siltä, että yhä useampi kaupunkialueella asuva jättää auton hankkimatta ja ajokortin samoin. Tämä on trendi, halusit sinä sitä tai et.
Kolmanneksi: yksityisautoilua ei tuossa olla kieltämässä. Se säilyy vaihtoehtona, mutta samalla kohennetaan VAIHTOEHTOA eli julkista liikennettä. Onko se sinulta pois, henkilökohtaisesti? Minusta se on vain hyvä asia, ja jopa henkilöautoilijoiden eduksi on, jos ruuhkien kasvua hidastetaan.
[/quote]
Mutta onko oikea keino estää yksityisautoilu ja samaan aikaan karsia joukkoliikennettä? Nythän Helsingissä tuo on suuntauksena. Toisaalta työpaikat siirtyvät pois Helsingistä, koska sinne ei pääse => pääkaupunki tulee kuihtumaan. Näin on käynyt muuallakin, missä on vuosia estetty yksityisautoilu työmatkoilla. Ja kadut ovat enemmän tukossa kuin koskaan ennen, koska autoilua on vaikeutettu.
[/quote]
Miten autoilua on vaikeutettu?
Ruuhkat ovat pahentuneet, se on totta. Ja niin ne pahenevat entisestään, jos todellakin tuolle joukkoliikenteelle ei tehdä jotain. Olen samaa mieltä, että se ei toimi NYT ideaalisti, varsinkin poikittaisliikenne pätkii.
Mutta esim. minä pääsen kyllä huomattavasti kätevämmin töihin paikallisjunalla kuin omalla autolla. Eli se riippuu niin paljon siitä, missä asuu, missä käy töissä ja mihin aikoihin.
2