Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syömishäiriö aikuisella tyttärellä

Vierailija
16.06.2014 |

Aikuinen tyttäreni (25v.) kertoi hakeutuneensa hoitoon syömishäiriön vuoksi. Olen ihan poissa tolaltani tämän kaiken edessä. Onhan hän ollut koko ikänsä hoikka, mutta en koskaan ajatellut tuolla taustalla olevan mitään sen kummempaa. Ja mielestäni hän on aina ollut reipas ja "täysipäinen" ihminen..
Tytär ei halua juurikaan puhua asiasta kanssani ja olen täysin neuvoton!

En tiedä sairaudesta juuri mitään. Miksi siihen sairastutaan? Olemmeko mieheni kanssa tehneet jotain väärin? Onko tuo vakavaakin vai meneekö vain ohi ajan kuluessa tai millainen paranemisennuste ylipäänsä on? Olen käsittänyt, että lähinnä nuoremmat sairastavat tätä, joten ihmettelen miksi ihmeessä tyttäreni sairastui siihen vasta nyt? Kokemuksia syömishäiriöstä läheisellä??

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä syömishäiriön muoto? Ole tukena ja yritä ymmärtää, älä syyllistä lastasi.

T:ex-anorektikko

Vierailija
2/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia on kyseessä.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ikää katso. Selviytyminen riippuu monesta asiasta: kukaan ei voi parantaa häntä paitsi hän itse. Muut voivat vain tukea. Fyysiset vauriot riippuu aliravitsemuksen vaikeudsta ja sen kestosta. Millaista apua saa ja miten oireilee?

-2

Vierailija
4/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:12"]

Millaista apua saa ja miten oireilee?

[/quote]

Tytär ei tosiaan halua asiasta kovin paljoa puhua, mutta on sen verran kertonut että käy lääkärillä (psykiatri) ja ravitsemusterapeutilla.
Oireista ei kerro ja en ruokailutilanteita näe, koska hän on asunut omillaan jo kahdeksan vuotta. Poikaystävältään koetin myös kysellä asiasta, mutta hän ei joko tiedä tai kerro.

-ap

Vierailija
5/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän miten hälyyttävän laiha? Aina anoreksia ei näy päällepäin. Älä utele tai puutu asiaan nyt kun yrittää parantua. Tarjoa apua jos sitä pyydetään. Sano vaikka, että kuuntelet jos tahtoo puhua.

Ap

Vierailija
6/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohops :D. Kutosen piti pistää että olin toka vastaaja, ei ap.. aika mennä nukkumaan..

Vierailija
7/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannu Oy Duodecimilla on hyvä kirja syömishäiriöisen läheisillr, kirjan nimi muistaakseni Olen juuri syönyt tms.

Vierailija
8/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä tuputa, syyllistä tai utele liikaa. Selvästi hoitoon hakeutumalla hän on osoittanut että haluaa itsekin parantua ja kantaa terveydestään vastuuta.

Kysy jos on jotain mitä vanhempana voisit tehdä tai auttaa. Joskus nuorilla aikuisilla ei esimerkiksi itsellään ole varaa kustantaa hoitoon liittyviä yksityisiä lääkärikäyntejä tai terapiaa, jolloin vanhemmalta tuleva taloudellinen tuki saattaa olla arvokasta jos sitä on mahdollisuus antaa. Kerro myös että välität hänestä ja että sinulle voi aina tulla puhumaan. 

Vierailija
9/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:28"]

Onko hän miten hälyyttävän laiha? Aina anoreksia ei näy päällepäin.

[/quote]

En osaa yhtään arvioida, pukeutuu sen verran peittävästi ja isoihin vaatteisiin. Kasvot ovat kyllä kaventuneet.

Tarvitaanko kuinka usein sairaalahoitoa? Ja jos laihtuu entisestään, niin voidaanko pakottaa hoitoon jos ei itse mene?

Kiitos kirjavinkistä ja neuvoista!

-ap

Vierailija
10/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin voidaanko pakottaa sairaalaan

-ap

Vierailija
11/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:53"]

Siis tarkoitin voidaanko pakottaa sairaalaan

-ap

[/quote]

Kyllä. Mutta sitten pitää olla tosi sairas.

Vierailija
12/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:53"]Siis tarkoitin voidaanko pakottaa sairaalaan

-ap

[/quote] käytännössä ei voi

Vierailija
13/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 20:53"]Siis tarkoitin voidaanko pakottaa sairaalaan

-ap

[/quote]

Kyllä aikuinen ihminen saa tappaa itsensä jos haluaa. Tytärtäsi ei voida pakottaa hoitoon.

Vierailija
14/14 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 22:01"]

-ap

[/quote]

Kyllä aikuinen ihminen saa tappaa itsensä jos haluaa. Tytärtäsi ei voida pakottaa hoitoon.

[/quote]

Näin on. Ei voida pakottaa hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan