Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 18v edellyttää kesätöihin menemistä?

Vierailija
16.06.2014 |

Tai siis vähintään työn etsimistä? Keskustelin tänään asiasta 18v tyttäreni kanssa, jolla kylläkin on kesätyö, mutta hän oli sitä mieltä, että voi edellyttää vasta aikaisintaan, kun amiksesta valmistuu ammattiin. Itse sanoin, että kyllä työnantajat karsastavat hakijoita, joilla ei vielä 19 vuotiaana ole mitään työkokemusta.

MItä mieltä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään voi olla pitkälti yli kaksikymppisiä ilman työkokemusta...

Vierailija
2/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä työtä kuule nykyään löydy yhtä helposti kuin silloin sun nuoruudessa kun töihin "mentiin".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakea pitää. Jos ei tärppää niin sille ei mitään voi. Ja niin itsekkin olen sen verran nuori ettei töihin vain menty, kuitenkin jotain työtä olen tehnyt edes pienen pätkän 15-vuotiaasta.

Vierailija
4/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tehnyt mitään kesätöitä ikinä. Ylioipstossa sain sit tokan vuoden keväällä paikan oman alan hommissa, aluksi kuukaudeksi, sitten toiseksi ja vähitellen hommaa kesti kunnes valmistuin ja siitä eteenpäin.

Hanttihommakokemuksella on kovin vähän väliä oikealle työllistymiselle. Rahaahan siitä toki saa.

Vierailija
5/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hanttihomma? Kaikki työkokemus on tärkeää.  Kaikki työ on tärkeää.

Vierailija
6/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi, mutta työt taitaa olla kiven takana. Mä löysin ekan kesätyöpaikkani 15-vuotiaana, mutta siitä on 30 v. ja nyt ajat on toiset. Olin töissä joka kesä valmistumiseeni asti. Olen niin iloinen, että 14-vuotias esikoisemme pääsi mökkinaapureille "kesäpiiaksi". On tekemistä, tienaa vähän, viihtyy mökillä paremmin (talvella hän oli sitä mieltä että jää kaupunkiin kun me muut ollaan mökillä :)). 

Nuoren kesäduunit on mun mielestä elintärkeitä itsetunnon ja itsenäisyyden vahvistumiselle. Sääli, että nyt teinien on niin vaikea niitä saada. Ihan sama, onko hanttihommia, elämänkokemus kerääntyy niin monesta asiasta. 

Vierailija
7/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:34"]

[/quote]

Kaikki työ on tärkeää. Kaikki työkokemus EI ole tärkeää. Päinvastoin. Vääränlaisesta työkokemuksesta voi olla jopa haittaa. Nämä palkattaomat harjoittelut kun luikertelevat tiensä ceeveehesi niin ikinä enää et saa oikeita töitä.

Vierailija
8/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ja pitääkin vaatia, ainakin hakemaan. Myös ns."hanttihommista" saa työtodistuksen ja mahdollisia suosittelijoita seuraavia työpaikkoja varten. Itse nyt 25 vuotiaana hyvin työllistettynä perusduunarina, en voi kuin ihmetellä tätä meininkiä.. Maksatteko te sen 18 vuotiaan kaiken elämisenkin? Putoaa pikku kullanmuru korkealta, sitten kun on aika muuttaa omaan kotiin ja ostaa omaan jääkaappiin itse ne juustot ja leikkeleet..

Vierailija
9/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on oikeasti vaikea löytää työtä, olipa sitten 18-vuotias ammattikoululainen ti 58-vuotias tohtori.

Se on aivan totta, että seuraavan paikan saaminen on aina helpompaa, kun on ennestään työtä. Tai ainakin työkokemusta.Siksi nuoren kannattaisi mennä töihin hetki kun pääsee. Kun amiksesta valmistuneet hakevat työtä, useimmat työnantajat ottavat mieluummin sen, joka on edellisinä vuosina ollut jossakin, vaikka sitten seurakunnalla hautuumaata haravoimassa ja naapurin kissanulkoiluttajana kuin sen, jolla ei ole päivääkään mitään työkokemusta.

Vääränlaisesta työkokemuksesta tuskin on haittaa, sillä eihän cv:ssa
 tarvitse merkitä erikseen "palkaton työharjoittelu" vaan ainoastaan työnantaja ja työtehtävä, joka on voinut olla palkattomana täsmälleen samaa kuin palkallisena.

Vierailija
10/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä "hanttihommista". Kaikkea ei pidä ajatella suorana hyötynä tulevaa, kovapalkkaista asiantuntijatehtävää varten, joka siintää jossain vuosien päässä. Ei elämä ole mikään putki (tai tosi ikävää, jos on), vaan pikemminkin rönsyilevä pensas. Nuorelle on hyväksi kantaa vastuuta, kohdata erilaisia ihmisiä ja tilanteita, selvitä omin päin konflikteista, vaikkei siitä mitään "suoraa hyötyä" olisikaan. Siksi kaikki työ on hyväksi. Velttoilu läpi kesän ryydyttää aivot. 

7

Vierailija
11/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:27"]

Mä en tehnyt mitään kesätöitä ikinä. Ylioipstossa sain sit tokan vuoden keväällä paikan oman alan hommissa, aluksi kuukaudeksi, sitten toiseksi ja vähitellen hommaa kesti kunnes valmistuin ja siitä eteenpäin.

Hanttihommakokemuksella on kovin vähän väliä oikealle työllistymiselle. Rahaahan siitä toki saa.

[/quote]

Kerro meillekin, mikä ala ja millä ansioilla paikkasi sait? Jos valmistuit lääkäriksi, en ihmettele, mutta eräillä aloilla vakityötä on vaikea löytää jos ei ole oikeaa sukua.

Sinulla on ilmeisen onnistunut ammatinvalinta tai sitten ole syntynyt ns. kultalusikka suussa.

Minulla ei ole koskaan vakipaikkaa ollutkaan, mutta lapsillani on tällä hetkellä työtä, ja yksi salaisuus paikan saantiin on ollut se, että on lähdetty aina töihin ja cv:ssa on merkintöjä 16-vuotiaasta lähtien.

Vierailija
12/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:59"]

Nykyään on oikeasti vaikea löytää työtä, olipa sitten 18-vuotias ammattikoululainen ti 58-vuotias tohtori.

Se on aivan totta, että seuraavan paikan saaminen on aina helpompaa, kun on ennestään työtä. Tai ainakin työkokemusta.Siksi nuoren kannattaisi mennä töihin hetki kun pääsee. Kun amiksesta valmistuneet hakevat työtä, useimmat työnantajat ottavat mieluummin sen, joka on edellisinä vuosina ollut jossakin, vaikka sitten seurakunnalla hautuumaata haravoimassa ja naapurin kissanulkoiluttajana kuin sen, jolla ei ole päivääkään mitään työkokemusta.

Vääränlaisesta työkokemuksesta tuskin on haittaa, sillä eihän cv:ssa
 tarvitse merkitä erikseen "palkaton työharjoittelu" vaan ainoastaan työnantaja ja työtehtävä, joka on voinut olla palkattomana täsmälleen samaa kuin palkallisena.

[/quote]

TÄmä on ehkä pitänyt paikkansa joskus vuonna kivi ja puurenkaiset rattaat.  Nykyään et voi jättää ceeveessä mainitsematta, että kyseessä on palkaton harjoittelu, koska työntaja ja te-toimisto haluavat nähdä edellisen työnantajan antajan työtodistuksen ja siinähän se tietysti palkaton harjoittelu tietysti lukee. Tästä molemmat päättelevät, että tämä henkilöhän voidaan panna uudelleen samanlaiseene harjoitteluun, ei sille mitään maksaa tarvitse, nyt eikä tulevaisuudessa.

Joidenkin kohdalla velttoilu kesän läpi ryydyttää aivot. Joidenkin kohdalla lomailu ja lukeminen lataa ne. Tässä ehkä on väliä silläkin, millaisessa  kulttuurissa elää.

Vierailija
13/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:27"]

[/quote]

Kerro meillekin, mikä ala ja millä ansioilla paikkasi sait? Jos valmistuit lääkäriksi, en ihmettele, mutta eräillä aloilla vakityötä on vaikea löytää jos ei ole oikeaa sukua.

Sinulla on ilmeisen onnistunut ammatinvalinta tai sitten ole syntynyt ns. kultalusikka suussa.

Minulla ei ole koskaan vakipaikkaa ollutkaan, mutta lapsillani on tällä hetkellä työtä, ja yksi salaisuus paikan saantiin on ollut se, että on lähdetty aina töihin ja cv:ssa on merkintöjä 16-vuotiaasta lähtien.

[/quote]

Olen humanisti perinteisellä "huuhaa-alalla". Sain työpaikkani, koska olin yliopiston kursseilla silmäänpistävän "oikeanlainen" (ts. Sopiva yhdistelmä lahjakkuutta ja työteliäisyyttä ja innostuneisuutta, erityisesti kandiseminaarissa ja metodikursseilla) ja proffat tiesivät tähän firmaan haettavan tämmöistä ihmistä. En ole lääkäri, mutta palkkani on nykyään yli viiden tonnin - opiskeluaikana ei tietenkään vielä ollut näin hyvä, mutta ihan kohtuullinen.

Voin myös kertoa, että nimenomaan tämä työkokemus on auttanut myöhempää uraani selvästi. Sain siinä tilaisuuksia näyttää pystyvyyteni ja minulle on sittemmin tarjottu erilaisia entistä parempia töitä ja tultu ns. kotoa hakemaan. Jos sen sijaan olisin käyttänyt aikaani ja energiaani jossain prisman kassalla, en ainoastaan olisi jäänyt näitä tilaisuuksia paitsi, vaan todennäköisesti ollut sen verran väsyneempi ja nuutuneempi ja tylsistyneempi, että ei mulla olisi ollut mitään näytettävääkään.

Vierailija
14/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää tuo kun joidenkine mielestä ns. "hanttihommilla" ei ole CV:ssä merkitystä, kyllä on.

Ei toki enää sitten kun "oman alan" uraa on luotu, mutta sitä ennen on paljonkin. Jos on teininä ollut jossakin kesätyössä, se kertoo siitä että ns. "tietää työelämästä" jotain (eli ihan siitä että pitää tulla ajoissa, pitää hoitaa sovitut hommat jne.) ja että on ollut toimelias, ei vaan maannut kotona.

Vierailija
15/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Minä edellyttäisin jo 15-vuotiaalta, vähintään sellaista parin viikon juttua.

Ja valittajille tiedoksi: töitä riittää. Marjanpoimintaa, postin lajittelua, hyllyttämistä, helppoja toimistotöitä (kuten arkistojen siirtämistä digitaaliseksi)...te olette vain nirsoja töiden suhteen.

Terveisin 13-vuotiaana marjanpoiminnalla aloittanut, joka ei ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei olisi uskonut, että marjanpoiminnastakin on etua myöhemmin mutta kaikki työkokemus osoittaa, ettet pelkää tulla pois omalta mukavuusalueeltasi ja haluat yrittää.

Vierailija
16/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:34"]

[/quote]

Kaikki työ on tärkeää. Kaikki työkokemus EI ole tärkeää. Päinvastoin. Vääränlaisesta työkokemuksesta voi olla jopa haittaa. Nämä palkattaomat harjoittelut kun luikertelevat tiensä ceeveehesi niin ikinä enää et saa oikeita töitä

[/quote]

Nyt on kyllä paskapuhetta. Minun "oikeat" työnantajani ovat aina olleet nimenomaan kiinnostuneita näistä kesä-hanttihommistani. Ne kertovat, etten väheksy työtä ja haluan olla itsenäinen, enkä pelkää haasteita, enkä jää kotiin makaamaan tekosyiden varjolla vaikka en saisikaan unelmieni paikkaa.

Vierailija
17/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:19"]

Kyllä. Minä edellyttäisin jo 15-vuotiaalta, vähintään sellaista parin viikon juttua.

Ja valittajille tiedoksi: töitä riittää. Marjanpoimintaa, postin lajittelua, hyllyttämistä, helppoja toimistotöitä (kuten arkistojen siirtämistä digitaaliseksi)...te olette vain nirsoja töiden suhteen.

Terveisin 13-vuotiaana marjanpoiminnalla aloittanut, joka ei ole koskaan ollut päivääkään työtön. Ei olisi uskonut, että marjanpoiminnastakin on etua myöhemmin mutta kaikki työkokemus osoittaa, ettet pelkää tulla pois omalta mukavuusalueeltasi ja haluat yrittää.

[/quote

Oot ihan pihalla. Näin oli joskus, mutta ajat ovat muuttuneet valitettavasti. 

Vierailija
18/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on kelvannut yläkoulusta lähtien työ kuin työ. Omat teinit ovat olleet kesätöissä 16v alkaen. Ellei muuta löydy, niin mansikkamaalle marjanpoimintaan. Tulipa yksi kesä itselläkin vietettyä niin ja sai tutustua mukaviin ihmisiin eri puolilta maata.

Nuorisoni kaikki koulukaverit ovat saaneet kesätöitä, kunhan vain viitsivät kysellä. Moni on kaupassa, siivousfirmoissa, maatiloilla, taimia istuttamassa jne.

Mielestäni mikään työ ei ole väheksyttävää, sillä kaikki kokemus on tarpeen ja nuorilla on hyvä saada ryhtiä elämään.

Vierailija
19/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelupaikkoja hakiessa ja ainakin niissä, joissa on haastattelut, voi tasavertaisessa tilanteessa valituksi tullut se, jolla on edes jotain kesätyökokemusta.

Vierailija
20/28 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töitä, niin ei pelkästään voi edellyttää, vaan pitää pakottaa. Jos taas ei ole töitä, niin pitää laittaa hakemaan. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja täysivaltainen, jonka voi vaikka potkia kotoaan. Miten luulet ihmisen pärjäävän aikuisena, jos hänelle annetaan täysivaltaisen oikeudet, mutta ei velvoitetta rakentamaan yhteiskuntaan ja osallistumaan menoihin? Vapautta ja oikeuksia ilman vastuuta ja velvollisuuksia. Heistä kasvaa juuri niitä, jotka kolmekymppisenäkin nostavat mieluummin sosiaalitukia, kun siivoustyö ei vastaakaan sitä taivaanmaalarin humanistista huippututkintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä