Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo ääniviesti

Vierailija
21.06.2021 |

Osaisiko joku selittää tämän minulle?

Puhelimeeni tuli viesti, että minulle on tullut uusi ääniviesti. Olen luullut, että ääniviestin vastaajaan voi jättää vain soittaessaan puhelua, johon ei vastata, mutta minulla ei ollut mitään vastaamattomia puheluita (eikä edes vastattujakaan puheluita tuohon aikaan). No, kuuntelin sitten sen viestin, joka oli täysin käsittämätön: askelten ääniä ja jotain mutinaa tai hyräilyä, mistä ei saanut mitään tolkkua. Eli kuulosti ihan ”taskupuhelulta” jollaisia tuli ennen kosketusnäytöllisten puhelinten aikakautta. Näppäinpuhelinten kanssahan puhelin joskus taskusta soitti itsekseen johonkin pikavalintanumeroon.

Yritin selvittää, mistä numerosta tuo viesti oli soitettu, mutta en onnistunut. Minulla on Telian liittymä ja puhelimeni on iPhone 8.

Vähän pitkä selostus, mutta se kysymys siis kuuluu: voiko puhelimen vastaajapalveluun jättää viestin soittamatta puhelua, johon ei vastata?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut hetken kentän ulkopuolella, joko puhelimestasi on ollut akku loppu tai iahn palveluntarjoajalla on ollut lyhyt katko - tai olet tosiaan onnistunut olemaan vähän aikaa katveessa, onnistuu hyvin Helsingissäkin.

Ja joku onneton on sillä aikaa onnistunut soittamaan taskupuhelun, joku, jolla on salainen numero?

Voiko soittaa itse itselleen taskupuhelun? Se selittäisi sen, että et ole saanut puhelua, mutta ei hajuakaan, onko tuo mahdollista.

Vierailija
2/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ollut hetken kentän ulkopuolella, joko puhelimestasi on ollut akku loppu tai iahn palveluntarjoajalla on ollut lyhyt katko - tai olet tosiaan onnistunut olemaan vähän aikaa katveessa, onnistuu hyvin Helsingissäkin.

Ja joku onneton on sillä aikaa onnistunut soittamaan taskupuhelun, joku, jolla on salainen numero?

Voiko soittaa itse itselleen taskupuhelun? Se selittäisi sen, että et ole saanut puhelua, mutta ei hajuakaan, onko tuo mahdollista.

Siis tarkoitatko, että tuo viesti olisi minun omasta puhelimestani? Ei voi olla, siinä kuuluva ääni on miehen, ja minä (nainen) olin tapahtuma-aikaan yksin kotona, kuten enimmäkseen muutenkin koronan aikana.

Akku minun puhelimessani ei ollut loppu (en päästä akkua koskaan tyhjenemään kokonaan). Tuo palveluntarjoajan katko on tietysti mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös joku ihan outo viesti yhtenä yönä. Ääniviesti siinä luki ja tarkistin numeron niin ihan joku mulle täysin tuntematon ihminen. Poistin viestin avaamatta, voi olla virus. Tullut paljon niitä microsoft-höpöpuheluja ja muuta roskaa niin mietin jo numeron vaihtoa. 

Vierailija
4/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi mikä katko ollut tai vaikka puhelin kiinni, niin kyllä se numero tai /yksityinen numero näkyy siellä vastaamattomissa puheluissa. Ainakin mun Samsungissa näkyy, jos mistään yritetty soittaa ja missään olosuhteissa, esim. just puhelin ollut kiinni.

Vierailija
5/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun nokiassani ja samsungissani ei näy, jos olen ollut kentän ulkopuolella tai puhelin on ollut kiinni. Ei ole vastaamattomissa puheluissa, kun se puhelin ei ole sitä puhelua vastaanottanut lainkaan. Mulla menee noissa tilanteissa puhelut suoraan vastaajaan.

Vierailija
6/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin entisaikoina oli mahdollista soittaa suoraan vastaajaan ja jättää viesti sinne. Miten lie nykyään?

Vierailija
7/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huisin jännitettä sisältävä sepostus. Petyin hieman kun mitään selittämätöntä ei tapahtunutkaan. Joku vain soittanut vahingossa taskupuhelun sinulle. On se mahdollista älypuhelimellakin. T. Joskus taskupuheluja vahingossa soittava.

Vierailija
8/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veikkaan, että puhelu on tullut jostain toisesta ulottuvuudesta tai ulkoavaruudesta, ja koska kännykkäsi ei tunnistanut outoa signaalia, päästi sen suoraan vastaajaan. Tällöin ei ymmärrettävästi myöskään näy soittajan numero, koska sitä ei ole koodattu digitaalisiin järjestelmiimme.

Vierailija
9/10 |
21.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskupuhelu tai ei ole huomannut soittaessa, että meni heti vastaajaan.

Soittanut niin, ettei näy numero.

Matkapuhelinverkossa tapahtuu aika usein, niin ettet ole hetkeen verkossa, yleensä pari sekunti, joskus pidemään. Johtuu ihan puhelimesta, verkon täynnä olemisesta, verkon katkoksista, säästä. Usein tämän voi huomata, ettei joku nettisivu lataudu ja sitten painaa päivitä tms. niin latautuukin.

Silloin kun puhelin ei ole lainkaan verkossa, puhelua ei voida ohjata lainkaan puhelimeen ja se voi mennä suoraan vastaajaan. Puhelimeen ei silloin voi tulla mitä ilmoitusta, kun puhelin ei ollut tavoitettavissa. Osa operaattoreista voi tässä tilanteessa laittaa ilmoituksen tai sitten se voi mennä vastaajaan tai molemmat.

10/10 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen muinoin soittaminen suoraan vastaajaan onnistui, mutta ei enää. Nykyisin Telian liittymissä vastaajanumero on kaikilla sama, joten tuo ei ole enää mahdollista. Vahvasti uskon että liittymäsi on ollut hetken aikaa poissa verkosta ja tuona aikana sinulle on soitettu, puhelu on siirtynyt vastaajaan ja soittaja ei ole sammuttanut luuria vaan laittanut sen vaikka taskuunsa ja kaikenmoiset kahinat sun muut on sitten tallentuneet ääniviestiksi. Tai sitten kyseessä on ollut taskupuhelu, joka on suoraan siirtynyt vastaajaan. 

Jos asiakkaalla on käytössä numeroviestipalvelu, tulee ilmoitus että sinulle on yritetty soittaa kun liittymä on ollut kiinni tai peittoalueen ulkopuolella. Mutta jos numeroviestipalvelua ei ole päällä niin silloin puhelin ei ilmoittele sen kummemmin onko joku yrittänyt tavoitella sillä aikaa kun se on ollut suljettuna tai muuten vain verkon ulottumattomissa. Ja numeroviestipalvelu on maksuton, joten sen voi halutessaan käydä täppäämässä Minun Teliasta päälle, jos se ei vielä ole voimassa. 

//Merja 

Mikä on Telia Partio? Lue lisää täältä ja anna meille palautetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi