Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko samaa vai eri mieltä tämän painoklinikan ylilääkärin väittämän kanssa

Vierailija
15.06.2021 |

"Lihavuus on monimutkainen asia, joka ei ole sen enempää itse valittu tila kuin muutkaan sairaudet, Heikius korostaa."

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000008055078.html

En kyllä itse voi tuollaista allekirjoittaa. Tietyt sairaudet kun eivät ole millään tavalla omista valinnoista kiinni. Ehkä sellaista ihmistä kohtaan hieman törkeää tuollainen? Ylipaino useimmiten ihan aikuisten oikeesti on nimenomaan omien valintojen seurausta. Toki tuon lihavuuden monimutkaisuuden uskon kyllä. Yksilöllisetkin erot ovat todella suuria. Joillekin painonhallinta huomattavasti vaikeampaa kuin toisille monestakin syystä.

Mielipiteitä perusteluineen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä sanoisi ylipainoa sairaudeksi. Toki ylipaino voi joskus olla jonkun fyysisen tai psyykkisen sairauden seuraus.

Vierailija
2/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en kyllä sanoisi ylipainoa sairaudeksi. Toki ylipaino voi joskus olla jonkun fyysisen tai psyykkisen sairauden seuraus.

Ei se varmaan niin tarkoittanutkaan vaikka sanoikin "muut"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normi tukevuus on omien valintojen seurausta. Toki osin myös geneettistä, mutta siihen voisi vaikuttaa silti.

Tosi lihavuus on aina sairauden aiheuttamaa. Ei terve ihminen voi syödä syömällä itseään oikeasti pahaan kuntoon. Täytyy olla joko fyysinen tai todennäköisemmin psyykkinen sairaus. Eikä se ole koskaan valinta.

Vierailija
4/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse olen syönyt liikaa ja jättänyt liikunnan väliin, vaikka syömishäiriö ja masennus onkin diagnosoitu. En toki itse järjestelmällisesti halunnut sairastua, mutta enpä tästä ylipainostani ketään muuta kuin itseäni voi syyttää.

Vierailija
5/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, vaikka en ole itse ylipainoinen. Tunnen kuitenkin monia lihavia ihmisiä ja kukaan niistä ei ole päättänyt, että minäpä haluan tulla lihavaksi.

Joku voi valita lievän ylipainon kyllä, koska se sallii vähän eneemmän herkuttelua, bileiltoja tms kuin hoikkuus, ja terveyshaitat on aika lievät.

Mutta että joku valitsisi olla oikeasti lihava, en tiedä tällaisia. Siihen ajaudutaan erilaisia teitä, ja useimmat kamppailee koko ajan päästäkseen lihavuudesta, useimmat huonolla menestyksellä välilä laihtuen vähän ja lihoen taas takaisin. Elleivät sitten ole jo luovuttaneet kun on kymmeniä kertoja jojoilleet painon kanssa, lihoen aina vaan lisää joka laihtumisjojon jälkeen.

Ja viisaasti lääkäri sanoo jutussa että kyse ei ole yksin yksilön asiasta- ei ihmisiin ole viimeisen 50 v aikana iskenyt mikään itsekurin vievä tauti, vaan ympäristö on muuttunut niin että itsekuria tarvitaan hoikkana pysymiseen rutkasti entistä enemmän. Herkkujen tarjonta kasvanut, pikaruoka yleistynyt, samoin stressi ja unettomuus työelämän paineiden takia, hyötyliikunta vähentynyt.

Vierailija
6/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normi tukevuus on omien valintojen seurausta. Toki osin myös geneettistä, mutta siihen voisi vaikuttaa silti.

Tosi lihavuus on aina sairauden aiheuttamaa. Ei terve ihminen voi syödä syömällä itseään oikeasti pahaan kuntoon. Täytyy olla joko fyysinen tai todennäköisemmin psyykkinen sairaus. Eikä se ole koskaan valinta.

No eihän tuo pidä paikkansa. Katso vaikka hengenvaarallisesti lihava -sarjaa. Toki osallistujilla on monenlaista ongelmaa, mutta paljon on omasta valinnasta ja vaikutusmahdollisuuksia kiinni. Kun ihminen laitetaan selkä seinää vasten: tämän paljon sinun pitää itse voida tehdä meidän ohjeilla, tai et pääse lihavuusleikkaukseen, niin osa alkaa toimimaan. Osa ei.

Vierailija
7/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo pidä paikkansa. Katso vaikka hengenvaarallisesti lihava -sarjaa. Toki osallistujilla on monenlaista ongelmaa, mutta paljon on omasta valinnasta ja vaikutusmahdollisuuksia kiinni. Kun ihminen laitetaan selkä seinää vasten: tämän paljon sinun pitää itse voida tehdä meidän ohjeilla, tai et pääse lihavuusleikkaukseen, niin osa alkaa toimimaan. Osa ei.

Olen katsonut, ja jokaisessa jaksossa on ollut selkeästi psyykkisesti sairas ihminen. Traumoja ja ahdistusta on ollut lapsuudesta asti. Kontrolli on kokonaan kadonnut. Ja heillä on erittäin suuria vaikeuksia tuettunakaan muuttaa elämäänsä, vaikka tietävät kuolevansa muuten pian.

Vierailija
8/8 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pelkkää luuta ja nahkaa tai se legendaarinen pystyyn jäätynyt pulkannaru, joten kirjoitukseni ei suinkaan ole laiskan läskin (stereotypia lihavista ihmisistä, jonka haluaisin jo haudattavan) käsialaa. 

Jos lähdetään liikkeelle suomalaisten työnkuvan muuttumisesta viimeisen 80 vuoden aikana, niin muutoshan on ollut erittäin radikaali. Kuinka moni työssäkäyvistä ihmisistä huhkii pellolla heinänteossa nykypäivänä? Niinpä.

Toinen merkittävä tekijä on ruokavalio, joka sekin on muuttunut huimasti. Enää ei suomalainen elä pelkän perunan ja kauravellin voimalla. Tästä muuten tulee mieleen se naurettava kitinä kasvisruokapäivistä. On täysin unohdettu, että lihan kulutus on moninkertaistunut vuosien varrella aivan sairaalloiselle tasolle. Ennen vanhaan syötiin lihaa kerran viikossa, nykyään itketään, jos sitä ei saada joka ikisellä aterialla. Lisäksi täytyy muistaa, että ruokavalio ei kuitenkaan ole täysin yksilön oma valinta, vaan sitä ohjaa todella paljon ruoan hintataso ja tuotteiden sijoittelu kaupoissa. Eikä pidä unohtaa kotona opittuja tapoja, mitkä voivat olla hyvinkin vaikeita oppia pois.