Lakimies: Koronarokotetta EI VOIDA lisätä influenssarokotteeseen. Juridinen este.
Tartuntatautilain 48. pykälä määrää terveydenhoitoalan henkilön ottamaan influenssarokotteen.
Koronarokotetta ei kuitenkaan nähdä näin tärkeänä ja se ei ole lain piirissä. Koronarokote on vapaaehtoinen ja henkilön oma yksityisasia eikä työnantajalla ole oikeutta selvittää työntekijän koronarokotustilaa.
Tästä syystä koronarokotetta ei voida yhdistää influenssarokotteeseen. Muuten pakollisen rokotteen yhteydessä tulisi aina myös vapaaehtoinen rokotus mikä rikkoo lain suomaa valinnanvapautta.
Siksi.
Lakimies
Espoo
Kommentit (9)
Eikä määrää. Ei influenssarokotetta ole pakko ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Luepas tartuntatautilain pykälä 48.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus ei kerro tuosta pykälästä mitään. Heille riittää se, että ei ota rokotusta, kun he sitä tarjoavat. Se ei siis ole pakollinen.
48 §
Työntekijän ja opiskelijan rokotussuoja potilaiden suojaamiseksi
Työskentelyyn sosiaalihuollon ja terveydenhuollon toimintayksiköiden asiakas- ja potilastiloissa, joissa hoidetaan lääketieteellisesti arvioituna tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiita asiakkaita tai potilaita, saa käyttää vain erityisestä syystä henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja.
Työntekijällä ja työharjoitteluun osallistuvalla opiskelijalla on oltava joko rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan. Lisäksi edellytetään rokotuksen antama suoja influenssaa vastaan ja imeväisikäisiä hoitavilla hinkuyskää vastaan.
Opiskeluterveydenhuollon on huolehdittava, että työharjoitteluun osallistuvilla opiskelijoilla on 2 momentissa tarkoitettu rokotussuoja.
Työnantajalla on oikeus käsitellä työntekijän tai työharjoittelussa olevan opiskelijan 1 momentissa tarkoitettuihin tehtäviin soveltuvuutta koskevia tietoja riittävän rokotussuojan osalta työntekijän tai opiskelijan suostumuksella yksityisyyden suojasta työelämässä annetun lain (759/2004), työterveyshuoltolain ja henkilötietolain mukaisesti.
Ei koske taviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja, joten tiedän ettei tarvitse ottaa. Itse olen sen nyt vuosia ottanut, mutta osa työkavereistani ovat kieltäytyneet kuten ovat kieltäytyneet korona rokotteesta kin.
Tuossa pykälässä näkyy kaikki olevan niin hankalasti luettavaa, mutta kyllä minä hoitajana omat oikeuteni javelvollisuuteni tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lakimies ei lue tuota pykälää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse sairaanhoitaja, joten tiedän ettei tarvitse ottaa. Itse olen sen nyt vuosia ottanut, mutta osa työkavereistani ovat kieltäytyneet kuten ovat kieltäytyneet korona rokotteesta kin.
Tuossa pykälässä näkyy kaikki olevan niin hankalasti luettavaa, mutta kyllä minä hoitajana omat oikeuteni javelvollisuuteni tiedän.
Ei tuo ^ kovin monimutkainen ole.
Hämmästyttävää on se, että lakimies ei osaa lukea.
Ei ole ongelma antaa kahta eri rokotetta kahdella eri pistoksella. Lääkeaine-allergioiden tai muiden terveyssyiden vuoksi ei ole järkevää sekoittaa kahta eri lääkettä muutenkaan. Korona ei ole influenssa vaan koronavirukset ovat ihan eri ryhmä kuin influenssavirukset.
Ei kai se estä rokotetehtaita valmistasta rokotteita jossa on pelkkä influenssarokote?