*** HUHTIHURMURIT UUTEEN VIIKKOON***
Kommentit (32)
Meillä siis myös syöty soseita, mut unet ei oo kyl pidentyny.. nyt kuitenkin jo 2 viikkoo soseilla..hmm..mut kaipa se tästä hellittää, hyvä tietää että vielä jollakin muullakin on vähän yölä unet kateissa.. :) aattelin viel kokoeilla illasta maissivelliä, jos täyttäis mahaa... ja sain semmosen vinkin että jos ei oo vauvalla kova vatsa ni vois illalla banaania kokeilla.. sillä yks äiti oli saanu pidennettyä unia :)
mut nyt leevi kutsuu..
Meillä oli tänään 4kk neuvola. Joonan mitat on: pituus 65 cm, paino 7340 g ja py 41,1.
Elikkäs täysimetystä jatketaan sinne 6kk asti ellei yösyötöt mene liian tiheiksi ja äiti ei jaksa. Tästä vastaankin sitten galluppiin: Meillä Joona herää 1 - 2 kertaa yöllä syömään. Molemmat syötöt siinä aamuyöstä. Päivisin syödäänkin 1 - 2 tunnin välein.
Kauhee savu taas ollu tänään täällä pääkaupunkiseudulla. Jäi vaunulenkkikin tekemättä, kun en uskalla Joonaa tonne savuun viedä. Ootteko muuten muut uskaltaneet pitää vauvoja ulkona savussa?
pesukarhu ja Joona tasan 4kk
Kylläpä nämä pinot tuppaavat meillä vain katoamaan jonnekin tooosi kauas nopsaa. Kiirettä vissiin pitelee. Minä ehdin jo innostua viime viikolla, että alkaa syksy, kun oli niin ihanan sateisen harmaa ja viileä ilma! (Ajatella, että kuvailen tuota säätyyppiä ihanaksi!) No, olipahan vain mukava pitkästä aikaa olla vallan takki päällä liikenteessä, Matiaskin nukkua tursotti liki 3 tuntia päikkäreitä putkeen vaunuissa. No, se " ihanuus" loppui sitten lyhyeen, viikonloppu ja alkuviikko ollaan taas vietetty kuivan helteisessä säässä ja jälleen Matiaksen päikkärit ovat lyhkäsiä tirsoja. Harmi.
Gallupiin: Matias on koko pienen ikänsä syönyt hyvin tasaisin väliajoin, eikä vielä pärjää lähimainkaan koko yötä syömättä. (Voin vain kuvitella, miltä rinnat tuntuisivat 12 tunnin syömättömyyden jälkeen!) Matias nukkuu 12 tuntia yöunia, mutta syö 3-4 tunnin välein. Ensin iltatissi klo 20, seuraava lisätankkaus 22-23 minun nukkumaan menon aikoihin. Tämän jälkeen pärjätäänkin 1-2 asti. Sitten täytyy kääntää poika masulleen, muuten menee koko loppuyö ihan hulinaksi, kun ei poika suostu selällään sitten enää nukkumaan. Aamuyön tankkaus joskus 5-6 ja jatketaan pari tuntia unia. " Aamupalatissi" hörpitään klo 8 ja sitten noustaankin ylös. Käytännössä siis minun yön aikana on yleensä kaksi syöttöä.
Kyllähän siinä vielä on matkaa kokonaiseen yöhön, mutta tässä on jo valtava parannus aiempaan kuhinaan. Meinasin välillä itse väsähtää, kun poika vain ähisi sängyssä suostumatta nukkumaan. Onneksi masulleen kääntäminen on auttanut. Nyt saan itse nukuttua jo niin paljon, että aamulla herään yleensä pirteänä.
Matias on täysimetyksellä, ja sillä jatketaankin 6 kk ikään asti, ellei tästä yöt uudelleen huonone ja äitin voimat lopu yöheräilyihin. Kasvuun maitoa ainakin riittää ihan hyvin. Niin monella on kuitenkin kiinteiden aloittamisesta huolimatta yöheräilyt jatkuneet, joten en ala sotkemaan vielä hyvää rytmiä kiinteillä. Olen muuutenkin tyytyväinen saavutettuihin rytmeihin, suurin osa vuorokaudesta kulkee jo saman rytmin mukaan. Päivällä on kaikkein eniten vaihtelua, kun nuo päikkäreiden pituudet on näillä helteillä olleet niin erilaisia. Välillä täytyy nukkua " miljoonat" pikkupäikkärit, välillä selvitään kolmilla.
Matiaspa mönki tänään Ikean kuvaston vimmalla puolisen metriä eteenpäin! Oli niin ihanan rapisevan näköinen juttu, että poika ihan varmaan sisulla työnsi itseään eteenpäin kohti kuvastoa. Voi sitä onnellista ilmettä, kun sai räpeltää lehden kanssa! Tämä on hassua sen vuoksi, ettei Matias osaa vielä pyörähtää kumpaankaan suuntaan tietoisesti. Muutaman kerran se on vahingossa kierähtänyt ympäri. Hassu epeli!
Nyt lähden suihkuun ja kohta myös unten maille, että jaksaa taas huomanna leikkiä.
Kissankello ja Matias 4,5 kk
Illalla menee maissivelli-maitosekoitusta vajaa 2dl n.klo 20. Siitä yöunille, jolloin ensimmäinen pätkä 6-7h. Syö siis 02-03, sen jälkeen seuraavan kerran 06-07. Yleensä noustaan seitsemän jälkeen.
Päivällä syö melko tarkasti kolmen tunnin välein. Joskus venyy päiväunien alla neljään tuntiin. Muuten rintamaidolla, paitsi tuo iltavelli. Ja hyvin kasvaa!
Pitkästä aikaa ajattelin vastailla. Poitsu on yleensä niin kitisevä tapaus, ettei oo paljoa netisssä tullut pyörittyä. Mutta nyt siis nukkuu..kop kop...
Maissivelliä syötiin jo varmaan kuukausi sitten, mutta se pieretti pientä niin että mamma tapaamises meinas muut mammat pyörtyä...vaihdettiin sitten velli perunaporkkanavelliin ja paukut loppu. Muuten tuntuu kyllä mahaa ähistävän sekin. Nyt ollaan vajaa viikko sotkettu perunaporkkana soseen kanssa. Valmista kaupan purkista. Saa pestä koko pojan aina herkutteluhetken päätteeksi. En tiedä meneekö sinne mahaan sitä edelleenkään kuin joku teelusikallinen, ehkä pari. Tänään pidetään taukoa, josko auttais tuohon eilenkin aamusta iltaan jatkuneeseen kitinään. Ei jaksa koko päivää pitää temppuilu ilveily showta pojalle pystyssä, taikka kanniskella sylissä vaan koko päivää...niihin se olis tyytyväinen. Muuten alkaa kyllästyttää herraa.
Yöt on vaihtelevia, meidän normaali yö on herääminen tissille kolmelta. Mutta välillä on semmosia kahden tunnin välein syönti-öitä. Ei tunnu olevan vaikutusta mitä on päivän mittaan syönyt. Pitäs varmaan hommata sellasten öiden jälkeiseksi päiväksi semmonen t-paita mitä näin markkinoilla joissa luki jotain et " Äiti on väsynyt" tvst.
t:Kahu ja Jimi 4kk
Meillä Joonan yörytmi on likimain tällainen: 20-21 illalla ottaa iltatankkaukset tissillä ja nukahtaa omaan sänkyyn tai vaunuihin. Tästä alkaa isin ja äitin aika. Nukkuu hieman levottomasti sinne 23-24 asti ja täytyy välillä vähän hyssytellä. Kun kitinä yltyy otan vauvan kainaloon nukkumaan, meillä siis perhepeti käytössä öisin. Tässä välissä Joona ottaa pienet unihörpyt ja uudelleen siinä 3 aikohin. Lähes minuutilleen klo 6 hän sitten herää, sitä ennen hieman tisutellut unissaan. Sitten koko perhe aamupalalle ja isi töihin ja muut leikkimään.
Rauhallisesti yöt menevät kun Joona tuskin herää imemään ja silloinkin ottaa vaan ns. rohkaisuryypyn eikä varsinaisesti syö. Päiväunet ovatkin sitten asia erikseen, niistä ei löydy minkäänlaista rytmiä. Yleensä Joona nukkuu useat lyhyet unet, joskus pidempiäkin unijaksoja kuten nyt (Ihanaa!).
meillä oli 4 kk neuvola tänään ja tällaiset oli onnin mitat:
paino 6320
pituus 61,3 cm
pääym 41,4
kaikki oli hyvin, normaalisti kehittyy.
meillä tuo nukkuminen on ollut nyt viikon verran todella levotonta, johtunee flunssasta mikä on vaivannut. onni syö vaan kerran yössä, mutta heräilee tosi usein. koko ajan saa olla tuttia laittamassa, ja ähisee ja pyörii levottomasti. tossa yönä kun flunssa oli pahimillaan niin onni nukkui 10-20 minuutin pätkiä..on kyllä väsynyt olo...mutta toivottavasti helpottaa pian. nyt alkoi mulla armoton laihdutuskuuri, neuvolan puntari näytti kahta kiloa enemmän kun viimeksi...prkl...on kesäherkut maistunut.
peetu ja onni tänään tasan 4kk
nukutaan yöt, tänäänkin ensimmäinen herätys tuli Jeminan puolelta kello 6.30, josta jäätiinkin sitten hereille, kun on lähetetty iskä töihin, niin seuraavaksi saa alkaa herättelemään koululaista ja tarhalaista;-)
Meillä Jemina vierastaa, on vierastanut jo jonkin aikaa, tämän ikäisen ei kuulemma kuuluis vielä vierastaa, mutta tämä neiti on ollut niin tarkka ympäristöstään jo heti synnyttyään, että mikäs ihme tuo nyt on. Eilen jätin neidin isänsä kanssa kun olin uimassa ja kotoa oli tullut sinä aikana neljä puhelua, tyttö huusi aivan suoraa huutoa eikä mikään kelvannut saati rauhottanut häntä..Tähän väliin mainittakoon, että tämä pampula syö pullomaitoa päivisin. No kiireenvilkkaa kotio, että mikä murusella on hätänä ja kuinka ollakkaan hätä loppuikin siihen paikkaan kun tulin kotio. Hyvä tietysti niin, mutta tämä oli jo toinen kerta, silloinkin olin uimassa, mutta laitoin itkun vatsavaivojen syyksi, kun olimme aloitelleet soseita, parsakaalia perunalla. Noh täytynee kokeilla mennä uimaan aiemmin, ettei olisi niin väsynyt tämä tytsy.
Meillä siis nukutaan yöt, mutta päivällä ei. Päiväunet kestävät 3-20 minuuttiin pitkin päivää ja ilman rytmiä..Hereillä olo aikaan pitää sitten seurustella, joten kotihommat on tällä hetkellä hiukan niin ja näin ;-)
Muuten kaikki ok, Jemsku juttelee, kihertää ja kiljuu, ottaa tavaroita käsiin ja vie suuhun, pyörii, muttei käänny selältä vatsalleen..Kerkeehän tuota myöhemminkin =0)
Ponnari ja Jemina 4kk
...minäkin pinoudun!
Poika kohta 4kk vetelee juuri päiväunia, joista toivon tällä kertaa kehittyvän vähän pidempiä kuin minejä. Mussu on nyt parina päivänä nukkunut vain vartin, max kolmen vartin päiväunia. On ehkä mahavaivat lisääntyneet, kun hän syvästäkin unesta heräilee vähän väliä ja röyhtäilee paljon komeammin ja useammin kuin ennen.
Meillä rytmit menee muuten suurinpiiretin näin:
Poika herää siinä kuuden maissa ekan kerran, huhuilee ja hymyilee jonkun aikaa, silloin yleensä myös vaihdetaan vaippa ja annan aamutissin. Siitä yleensä vielä nukahtaa ja heräilee kunnolla sitten joskus 8-9 maissa. Päivällä poika syö 2-3 tunnin välein (on täysimetyksellä), vähän päiväunistakin rippuen. Illalla joskus 8-9 maissa mussu käy yöunilleen omaan sänkyyn meidän sängyn viereen. Ennen nukkui siitä suoraan neljä viisikin tuntia eteenpäin, mutta nyt on parina päivänä illalla heräillyt muutaman kerran. Rauhoittuu joskus pelkällä pepun heilutuksella, joskus syliin. Ekan kerran mussu herää syömään siinä 12-1 maissa, silloin otetaan se sitten meidän viereen nukkumaan, jossa ei sitten enää tarvitse tuuditella, poika vain syö ja nukkuu minun sitä kummemmin huomaamatta noin kolmen tunnin välein.
Olen ollut rytmiin ihan tyytyväinen, vaikka välillä on ollut tiheätä parin tunninkin välein syömistä myös yöllä. Poika kun nukkuu vieressä en siihen niin herää, että häiritsisi. Enemmän nyt harmittaa nää lyhyet päikkärit, etenkin kun tuntuu että mussu jää sitten vähän väsyneeksi ja kitkuisemmaksi, kun aina herää niin nopeasti. No, kaippa tämä tästä taas, on näitä päiviä ollut ennenkin!
Muuten menee hienosti, poika on todella hymyileväinen ja iloinen kaveri. Nauraa hohottaa vähän jo isän jutuille ja joillekin helistimille. Pari viikkoa sitten mussu kääntyi yhden päivän aikana useasti mahalleen, mutta sen jälkeen se ei sitten olekaan kiinnostanut. Nyt hän kuitenkin viihtyy masullaan jo paljon paremmin kuin ennen ja yrittää pungertaa itseään jo vähn eteenpäinkin, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kaikki helistimet on in ja lehden lukeminen äidin sylissä! Kaikki pöydällä olevat tavaratkin ovat jo vaarassa kun mussu tarttuu niihin yllättävän helposti kun on sylissä. Eilen lennätettiin mummin ja vaarin luona jo yksi viinilasi pöydältä!
Poika myös kasvaa kohisten. 4kk neuvola on vasta edessä, että uusimpia mittoja ei vielä ole, mutta 3kk iässä poika oli jo 64,5 cm ja 7,5 kg ja samaan tahtiin tuntuu makkarat kasvavan. Kantelu alkaisikin ehkä jo rasittaa, ellei mussu viihtyisi niin hyvin Kanga-liinassa. Kenguruasento on nyt kaikkein paras, siinä pupu näkee koko ajan mihin mennään ja mitä tehdään. Muita vaan huvittaa kun hän näyttää niin hassulta jalat ristissä varpaat melkein suussa siinä kököttäessään!
No niin mies just soitti että minkälaista paneelia lasten huoneen kattoon laitetaan. Kaiken näköistä pitäisi päättää ja miettiä kun rakennetaan! Kivaa se on, mutta myös vaikeaa - erityisesti kylppärin laatat. Onneksi siinä vielä kestää ennen kun sinne päästään. Itse kun tehdään niin tahti on semmonen että ehtii miettiäkin. :)
Onko kukaan muuten tulossa yhtään mökkihöperöksi? Mulla on selvästi vähän semmosia oireita ilmassa, mulla on niin sosiaalinen työ, että nyt kun sitä ei oo, vaadin mun mieheltä ihan mielettömiä " puhesuorituksia" , mihin hän ei ole tottunut. Kälätän toisin sanoen, mikä ei musta ole edes mun tapaista! Pitää kai keksiä enemmän menoja...
No niin, nyt on pupuli nukkunut jo kohta puoli tuntia, hurraa! :)
Mukavaa viikkoa kaikille!
Sannima ja poika 4kk
Hei!
Olen pyörinyt täällä Vauva-lehden sivuilla raskausajasta lähtien (ja myös esikoisen odotuksen ja syntymän aikoihin), mutta kirjoitellut lähinnä vain tuonne odotus-puolen Haahuihin sekä nyt tytön synnyttyä ex-haahuihin (ovat keskenmenon kokeneitten ryhmiä).
Nyt kuitenkin ajattelin, että olisi kiva kuulla silloin tällöin samaa ikäväihetta elävien lasten/äitien kuulumisia, kun tuntuu siltä, että ihan yhtä ihmeellistä on tämä toisen lapsen kasvattaminen kuin ensimmäisenkin. Siis mahtuisiko tähän listaan mukaan?
Olen itse 34-vuotias, naimisissa ja siis kahden lapsen äiti. Muutamme pian Espooseen. Esikoispoika on 3-vuotias ja tämä pikkuprinsessamme syntyi 2.4 ja on jo saavuttanut reilusti yli 4 kk:n iän.
Tyttö heräsi juuri, joten pitää lähteä häntä ruokkimaan. Olisi mukava vaihtaa ajatuksia teidän kanssanne!
Ponnari taisi kertoa tuosta vierastamisesta... Meillä typykkä 4kk ja jo kuukauden aiheuttanut innokkaille mummeilleen mielipahaa kun ei sylissä suostu olemaan. Muskari ja vauvauinti menee hyvin mutta toisen syliin ei jää kuin vanhempiensa. Ensimmäisen kerran vierasti 2kk ikäisenä mummiaan.
Muuten kaikki menee hyvin, nukkuu taas sikeästi yönsä kun aloitettiin iltavelli. Herää kolmelta usein masultaan mutta en anna rintaa kun saan usein nukahtamaan ilman. Kuudelta syömään ja jatkaa unia. Nukkumaan kahdeksalta. Päikkäreitä 12, 14 ja 17. Vaihtelevia aikoja 30min-1,5h. Oikein aurinkoinen ja ihana tyttö! Kun tuo vierastaminen vain loppuisi jo!
Olen ajatellut omaan huoneeseen siirtämistä jotta saisin nukuttua paremmin. Alkuyön tyttö nukkuu omassa sängyssään mutta jää meidän viereemme ekan syönnin jälkeen. Minä tietysti herään muihin kähinöihin yms. Mitens te muut? Onko joku siirtänyt vaavinsa omaan huoneeseen?
Meillä iso tyttö, syntyessään vajaa 4kg ja 3kk neuvolassa vajaa 7kg ja 64cm pitkä. Iltavelli aloitettiin kun yöunet lyheni kääntymisten jälkeen. Ollaan maisteltu maissia, perunaa, mangoa. Kaikki uppoaa, valmis syömään jo, maiskuttelee innoissaan. Tullut äitiinsä:)
Huhti
Kirjoittelin huhtikuisiin odotuspuolella, mutta täällä vauvapuolella en ole tainut käydä kuin kerran. Meillä on kaikki mainiosti, poika kasvaa kohisten ja on todellinen hymypoika. Yöt sujuvat pääsääntöisesti hyvin, päivisin uni ei oikein tahdo maistua kuin pikkupätkissä.
Tuo yöunien pidentyminen on hyvin yksilöllistä, eikä kiinteistä ole välttämättä mitään apua. Meillä esikoinen nukkui 1-3 tunnin pätkissä lähes koko ensimmäisen elinvuotensa (josta en sitten paljon muistakaan ;-) ). Mun -04 kalenterissa lukee ISOLLA ' x nukkui koko yön' jossain 9 kk kohdalla... ja silloinkin koko yö on ollut tyyliin 24-07. Tämä pikku kaveri on taas nukkunut jo parikuisesta asti parhaimmillaan 23-06 putkeen, jonka jälkeen on tankkailtu sitten tiheämpään. Nyt on takana taas muutama levottomampi yö 3-4 herätyksellä mutta luulen sen johtuvan liikkumisen opettelusta. Poika on juuri oppinut kääntymään ja muutenkin yritys liikkeelle on kova.
Hauskaa on ollut huomata miten erilaisia lapset jo tässä iässä voivat olla. Molemmat (esikko pian 3 v.) ovat olleet perusrauhallisia ja hyväntuulisia vauvoja, mutta tämä poika on huomattavasti fyysisempi jo nyt. Potkii todella lujaa ja hyörii ja pyörii koko ajan. Hoitopöydältä tippuisi ilman valvontaa alta aikayksikön, turvakaukalosta karkaa lattialle heti jos avaa vyöt ja matkarattaista pääsi jo putoamaan :(. Tytön vauva-aikana taas aina ihmettelin miksi rattaissa ja sittereissä on turvavyöt... Huh, saa nähdä millainen luupää tästä on tulossa...
Tissimaidolla mennään vielä ainakin kuukausi, 4 kk mitat olivat 65 cm ja 6,9 kg. Tasaisesti keskikäyrällä kulkee meidän standardivauva ;-)
pipsukka
Tervetuloa vaan kaikki uudet, porukkaan mahtuu loistavasti lisää hurmureita!
Ja kiva kuulla pipsukastakin pitkästä aikaa! Annu myös on pudonnut jonnekin, eipä ole kuulunut sitten pojan kasteilmoituksen jälkeen mitään... joten kuulumisia tilattu!
Meillä kasvaa porskutellaan isosti. Taitaa 9kg olla kohta rikki, jos sama kasvuvauhti on päällä kuin tähän astikin. Ja siltä tuo pötkö tuntuukin. Meillä oli oksennustautia, isommissa lapsissa ja miehessä, minulle tuli vaan superpaha vatsakipu ja kolotus jäsenissä. Inhottavaa sekin, sängystä ei eilen pystynyt ylös nousemaan kunnolla ollenkaan. Mutta Okko ei tiedä siitä mitään. Imetys onneksi suojaa tältä pahalta 100%:sti. Tämä vaan päästelee pitkin lattioita ryömimällä ja pyörimällä. Mutta niinhän isosisaruksetkin ovat kontanneet jo puolivuotiaina, joten pahasti näyttää myös tämäkin olevan nopea liikkeissään. Neiti kävelikin meillä jo 9kk:na!! Kääk. Pentikit ylös taas suosiolla..
Jep, nyt täytyy painella silityshommiin kun kaikki nukkuu vielä...
Lumo
Minäkin nyt taas todella piiiiitkästä aikaa koitan jotain kirjoitella.
Meidän Jonista on tullut todella seurallinen hymypoika. Ääntelyjä tulee murinasta kiljumiseen ja kaikkea siltä väliltä.
Ostimme tuossa pari viikkoa sitten ERGO:n rinkan ja olen aivan sen lumoissa! Koiranulkoilutus reissut metsässä menevät todella paljon kevyemmin kuin rintarepun kanssa. Joni painoi 3kk neuvolassa 6990 eli rintarepussa käy jo kovasti haritoihin.
Huomenna olisi 4kk neuvola nyt vähän myöhässä koska otamme samalla Rotarixin kakkos osan, miten on löytyykö joukosta jo vahvistus rokotteen saaneita? Tuliko oireita, me saimme ykkösestä kaiken mahdollisen, kuumeen, vatsakivut, nuhan, ihottumaa ja pulauttelut. Toivon todella että tämä kakkonen ei enään aiheuttaisi yhtä voimakkaita reagtioita!
Martta pääsi maanantaina kotiin sairaalasta, ihanaa! On niin paljon helpompaa kun ei tarvitse roikkua osastolla koko päivää, vaikka osasto onkin kyllä tehty ihanan ystävälliseksi meille vanhemmille!
Meillä herätään 1-4 kertaa yössä syömään. Nyt on taas selvästi maidontutotannon lisäys käynnissä, sen verran ahkerasti neiti vierailee tissillä yötä päivää;) Martta on aika hoikka neito, mutta aion silti täysimettää sinne 6 kk saakka. 4-kk nla jäikin meiltä väliin kun oltiis sairaalassa, mennään ensi viikolla sitten ottamaan tuoreita mittoja (sairaalassahan kyllä mitattiin joka päivä!) Ja ensi tiistaina on kontrolliultra, jossa selviää auttoiko viime viikon operaatio.
Martta juttelee, kikattaa, hymyilee, tarttuu leluihin ja vie ne suuhun, mutta vielä ei käänny mahalleen. Mutta kuten Ponnari sanoi, onhan tässä vielä aikaa:) Helpompaakin kun on pysyy vielä paikallaan siellä minne Martan laitan.
Minäkin olen kaipaillut Annua, ei tosiaan ole kuulunut pitkään aikaan mitään.
Ergosta tuli mieleen että minä sain aikoinaan (2 vuotta sitten) omani Jenkeistä ja ohjeissa sanottiin että reppu on 5kk eteenpäin. Mutta Suomessa kyllä sanotaan että voi käyttää jo pienemmille. Tietääkö kukaan onko repusta useaa eri kokoa, vai onko ikäsuositus maakohtainen? Me olemme vielä liinailleet Martan kanssa, mutta ergo on niin helppo, että todella odotan että saan sen käyttöön kuukauden päästä!
No niin, lähden pelastamaan sämpylät uunista!
Lala ja tylleröt (jotka ihanaa ihanaa nukkuvat vaihteeksi yhtä aikaa)
Martta on vierastanut 3-kk ikäisestä saakka, neurologi oli vaan tyytyväinen että osaa tunnistaa tutut vieraista!
L
ihanaa onni nukkui viime yön tosi hyvin , heräsi vaan kerran syömään ja ei ähissyt ja heilunut oikestaan ollenkaan, olikin jo kunnon yöunet tarpeen.
niin ja aloin opettaa onnia päivisin tassuttelun avulla nukahtamaan itekseen sänkyyn ja se on nyt tuottanut tulosta...2 päivää menty jo nätisti päikkäreille ja nukuttukkin pitkään ja paremmin...äiti tykkää.
kiva että martta pääsi sairaalasta pois. minua mietittyttää mitä hjo85:delle( olikohan se noin) kuuluu, oisi kiva tietää kumman sai ja menikö kaikki hyvin...
se on hautajaisiinkin meno viikon päästä, pappa kuoli..=(. ei oo mitään vaatettakaan joten joutuu lähtemään shoppailemaan...(voi harmi ;) ). lapset jää kotiin, sinne on tulossa älyttömästi porukkaa niin tilat niin vähissä ja eipä ne varmaan siellä oisi viihtynytkään. mutta nyt ruuanlaittoon
peetu ja onni 4kk ja iida 5 wee
Lalalle eli en tiedä onko ergosta varsinaisesti kahta eri koko mutta kaksi eri mallia on kyllä, eli nyt markkinoilla on new generation ergo joka käy 3kk->27kg alle puolivuotiasta kannetaan edessa. Reppua on muutenkin paranneltu esim. hihnoja toppaamalla ja mm. hupulla jolla voi tukea nukkuvan vauvan päätä, parannuksia on enemmänkin mutta en itse tuota vanhaa mallia ole ikinä nähnyt. Uuteen malliin saa myös lisävarusteena jonkun toppauksen jolloin reppu menee jo vastasyntyneelle, en kyllä ole nähnyt kuin netissä.
Ekaa kertaa aloittelen uutta pinoa, kun en kertakaikkiaan löytänyt huhtikuisten vanhaa pinoa...
Taas on aikaa vierähtänyt edellisestä vierailusta, kun tuli tuo syksy ja elonkorjuu. Elikkäs marjapuskissa on vietetty aikaa ja sen jälkeen keitelty mehuja kaikkina Jerryltä liikenevinä aikoina. Herran päiväunirytmin huomioiden, luppoaikaa ei kyllä oo liiemmälti. Toki Jerry on viihtynyt yllättävän hyvin puutarhassa viltin päällä tai sitterissä seuraamassa äiskän puuhia. Varsinkin, kun muistan tasaisin välein jutella pojalle tai lauleskella tuttuja lauluja.
Viime viikolla oltiin nelikk. neuvolassa ja tässäpä uudet mitat:
67,5 cm
7864 g
py 42 cm
Hyvin siis kasvaa edelleen. Ongelma ei olekaan kasvussa vaan yöheräilyissä. Jerry herää vajaan kahden tunnin välein, eikä rauhoitu itsekseen vaan vaatii tissille. Neuvolassa ehdottivat, että alkaisin antaa jo kiinteitä iltapainotteisesti, josko vahvempi ruoka pidentäisi unia. Pienillä määrillä aloiteltiin ja nyt menee jo melkein purkillinen peruna-kukkakaalimössöö. Ruoka laskee hyvin eikä vatsavaivoja näytä tulevan, mutta unien pituuteen tukevampi ruoka ei tunnu auttavan. Jerry tahtoo edelleen tissille yhtä tiuhaan, mutta ei enää ehkä lutkuta yhtä kauaa. Aamuisin nimittäin mun rinnat on paljon täydemmät kuin ennen kiinteiden alottamista. Itse nukahdan ennenkuin Jerry lopettaa syömisen...
Gallup: Joko muut huhtikuiset nukkuu täyspitkiä yöunia?
Nyt uusimpana murheena on koko perheen flunssa. Oltiin edellisenä vkl:na häissä ja ekaa kertaa vuoteen päästiin kullan kanssa tanssimaan, kun anoppi oli häissä mukana ja lykki vaunuja ihan onnessaan.. Varmaan itse sain siellä kylmää, kun ankaran tanssimisen jälkeen menin ulos vaunujen viereen syömään iltapalaa ja ilma oli jo viilentynyt. Nyt sitten yskii koko perhe ja Jerryllä vuotaa nenäkin. Kyllä on tukalan kuuloista, kun poju yrittää imeä tissiä ja nenä rohisee. Voiko olla, että tauti iski heti, kun on annettu tissimaidon lisäksi muutakin ruokaa??? Eilen poju oli kuuman tuntuinen, mutta kuumemittari näytti 37,5 astetta, joten suppoilemaan en vielä alkanut. Tänään Jerry on nukkunut melkein koko päivän, joten eiköhän tauti tuolla nukkumisella hellitä, kun aina välillä muistaa tankata äidinmaitoa ;o)
Kivaa, kun alkaa syksy ja päästään harrastamaan kaiken laista. Viime perjantaina aloitettiin vauvamuskari. Jerry tykkää kovasti lauluja kuunnella ja kaikki leikit ovat mieluisia. Äiskäkin näkee muita äitejä =)
Syyskuun alussa alkaa vauvauinti ja vauvajooga, joihin meinataan mennä. Siis kolme kivaa harrastusta viikossa ja lisäksi voipi mennä avoimeen päiväkerhoon kahtena päivänä viikossa, jos huvittaa. Hyvästi pitkät yksinäiset päivät isin töissä ollessa!
Tulipas tekstiä, kun kerran pääsi rauhassa netin ääreen. Nyt pitää jo mennä syömään itsekin jotakin, jotta taas on sitten Jerryllekin ruokaa tarjolla ;o)
Mukavaa viikkoa kaikille!
t. HB ja Jerry 4kk+1pv