Asunnon myyntihinta/velato myyntihinta
Olen myymässä krs asuntoa, velaton myyntihinta asunnolle arvioitiinn 150,000EUR ja myyntihinta 125,000EUR. Taloyhtiön remontti laina noin 25,000EUR tuota rahoitusosuutta on maksettu joka kuukausi rahoitusvastikkeen muodossa. Mitä tämä nyt tarkoittaa, jos ostaja löytyy niin siirtyykö tämä taloyhtiön remontti laina uudelle omistajalle jota hän sitten jatkaa maksamista vastikkeen kanssa? Vai joudunko minä maksaa tuon remonttirahan tuosta velattomasta myyntihinnasta?
Kommentit (8)
no miksi kuvittelet että se myyntihinta on mystisesti tuon remonttilainan (huom yhdyssana) verran pienempi?
Koitapa ihan pikkaisen päättelyä....
Velka siirtyy ostajalle, joka päättää itse haluaako maksaa velan heti vai vastikkeen yhteydessä.
Sinä saat 125 000.
Ostaja maksaa joko 125 000 ja ottaa vastatakseen 25 000 as Oy velan eli jatkaa sen maksamista vastikkeena. Tai ostaja maksaa 150 000 eli kuittaa as Oy lainan pois.
Vierailija kirjoitti:
Velka siirtyy ostajalle, joka päättää itse haluaako maksaa velan heti vai vastikkeen yhteydessä.
Itseasiassa ei siirry. Se velka on TALOYHTIÖN, mutta se veloitetaan osakkeenomistajilta rahoitusvastikkeen muodossa. Jos osakkeenomistaja laiminlyö rahoitusvastikkeen maksun, niin muut osakkaat joutuvat sen pankille maksamaan.
Se tarkoittaa, että sinä saat rahaa 125 000 e.
Kuka sulle sen asunnon on ostanut jos perusasiat asuntokaupasta ei ole hallussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa ei siirry. Se velka on TALOYHTIÖN, mutta se veloitetaan osakkeenomistajilta rahoitusvastikkeen muodossa. Jos osakkeenomistaja laiminlyö rahoitusvastikkeen maksun, niin muut osakkaat joutuvat sen pankille maksamaan.
Alapeukuttajille tiedoksi. Kyllä se noin on. Taloyhtiölaina on taloyhtiön lainaa, ei sen osakkaan muuten kuin välillisesti. Jos osakas ei maksa, taloyhtiön on se laina silti maksettava pankille. Ja jos taloyhtiöllä ei ole rahaa niin sitten muut osakkaat kaivavat taskujaan. Siksi ei ikinä kannata ostaa taloyhtiöstä jossa on paljon taloyhtiölainaa, ja vieläpä paljon velkaisia vuokraloordeja. Mutta mistä tiedät paljonko niitä velkaisia vuokraloordeja talosta löytyy...
T:Ohis.
Ostaja ottaa sen maksettavakseen tai maksaa kerralla pois kaupanteon yhteydessä.