Britit sosialisoivat junat. Ja taas Suomi menee näihin muoteihin myöhässä oppimatta mitään muiden virheistä...
Junaliikennettähän ollaan Suomessa yksityistämässä...
"Britannian raideliikenne suuntasi kohti kansallistamista – asiantuntijan mielestä ”jotakin oli pakko tehdä”
Brittiprofessori neuvoo Suomea pitämään kiinni kansallisesta raideliikenteestä."
Kommentit (20)
Kyllähän Berner yritti samaa Suomessa, mutta persujen vankka kannatus ei ihan riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Virolaiset myös yksityistivät rautatiensa ja sitten myöhiemmin valtiollistivat ne, kun homma ei toiminut.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/virolaiset-yksityistivat-rautatien…
Joo, ennen meni rata Tallinnasta Haapsaluun, mutta nyt junat pysähtyy noin puoliväliin, Riisipereen. Siitä jatkuu pyörätie Haapsaluun, joka muistuttaa malilltaan vanhaa radan pohjaa...
Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen rata oli päätynyt yksityisomistukseen ja tämä neropatti päätti tienata myymällä ne ratakiskot...!
Suomi voisi sosialisoida sähköverkot. Eipä ole typerämpää ideaa kuin myydä täysin monopoliasemassa toimivat sähköverkot. Junalle nyt sentään on joitain vaihtoehtoja, eli jos lippuhinnat nousisi ihan poskettomiksi, ihmiset käyttäisivät omaa autoa tai bussia, mutta sähköverkkolla ei ole vaihtoehtoa, pakko vaan maksaa.
Pakko tehdä noin. Junaratahankkeet maksavat seuraavina 15 vuotena reilusti yli 12 mrd euroa ja sen jälkeen meillä on radat, joihin sijoitettu 1 e tuottaa peräti 20 snt tuloja. Lisää on pakko saada, joten yksityistetään ja kas, edestakainen lippu ns. tunnin junalla (matka-aika noin 1h30 min) maksaa vähän yli 120 e, kun se nyt (ei-tunnin-juna, matka aika 1h44 min) maksaa noin 16 e.
Tämä on Vihreiden tärkein unelma tällä hetkellä, korvata lentoreitit junilla. Väliasemilla ei junat tosin enää pysähtyisi, mutta mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi voisi sosialisoida sähköverkot. Eipä ole typerämpää ideaa kuin myydä täysin monopoliasemassa toimivat sähköverkot. Junalle nyt sentään on joitain vaihtoehtoja, eli jos lippuhinnat nousisi ihan poskettomiksi, ihmiset käyttäisivät omaa autoa tai bussia, mutta sähköverkkolla ei ole vaihtoehtoa, pakko vaan maksaa.
Hanki aurinkopaneelit. Ja osta energiayhtiöiden osakkeita. Sähköä tulee seinästä Suomessa erittäin luotettavasti, kun taas Englannissa junat kulkee miten sattuu. Lisäksi UK:ssa junille olisi paljon asiakkaita ja liikenne on maanteilläkin usein täysin jumissa. Tehokas junaliikenne olisi siinä maassa todella hyödyllinen asia. Suomessa nyt on ihan sama kulkeeko junat vai ei, kun teillä ei ikinä oikeita ruuhkia ja bussitkin kulkee.
Ei. Suomessa rautatiet yksityistetään, mutta sosialismiin ei palata eikä niitä kansallisteta.
Vierailija kirjoitti:
Sosialisointi ja yksityistäminen ovat aivan kaksi eri asiaa.
Sulta meni nyt pointti ohi.
Britit yksityistivät aiemmin, mutta totesivat sen virheeksi ja nyt niitä sosialisoidaan.
Mutta Suomi on niin jäljessä, että se on vasta tuossa yksityistämisihanteen vaiheessa. Vaikka kannattaisi toki oppia muiden virheistä ja jättää se vaihe kokonaan väliin.
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
Ymmärsin, että brittien uuden systeemi idea on se, että radat on valtiolla ja liikenteen suunnitteleva yhtiö on valtiolla. Mutta se voi ostaa ostopalveluna eri firmoja operoimaan niitä junia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
No eihän toimi. Vois olla joku virolainen junayhtiö vetämässä Helsinki-Tampere väliä 10e/suunta, niinku Norwegianki lens Helsinki-Oulua halvimmillaan 19 eurolla ja Finnair pyys samasta lennosta 200e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
No eihän toimi. Vois olla joku virolainen junayhtiö vetämässä Helsinki-Tampere väliä 10e/suunta, niinku Norwegianki lens Helsinki-Oulua halvimmillaan 19 eurolla ja Finnair pyys samasta lennosta 200e
Joo, mutta onko se reilua, että yks firma kuorii kermat tuollaisella suosikkivälillä ja VR hoitaa sitten jotain reittiä Takahikiä-Perähikiä?
Se olisi kunnollisen yhteiskunnallisen keskustelun paikka, että mikä katsotaan yhteiskunnan kannalta tärkeäksi toiminnaksi, joka pitäisi pitää yhteiskunnan hallussa.
Sähköverkot nyt ainakin.
Junaradatkin, koska ei kukaan kilpailija rakenna toista rataa viereen, vaan se on käytännössä monopoli.
Vierailija kirjoitti:
Se olisi kunnollisen yhteiskunnallisen keskustelun paikka, että mikä katsotaan yhteiskunnan kannalta tärkeäksi toiminnaksi, joka pitäisi pitää yhteiskunnan hallussa.
Sähköverkot nyt ainakin.
Junaradatkin, koska ei kukaan kilpailija rakenna toista rataa viereen, vaan se on käytännössä monopoli.
Junaradat tavarankuljetuksiin on kai semi-tärkeä, mut henkilöliikkumiseen ei niinkään koska aina voi mennä autolla tai bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
No eihän toimi. Vois olla joku virolainen junayhtiö vetämässä Helsinki-Tampere väliä 10e/suunta, niinku Norwegianki lens Helsinki-Oulua halvimmillaan 19 eurolla ja Finnair pyys samasta lennosta 200e
Joo, mutta onko se reilua, että yks firma kuorii kermat tuollaisella suosikkivälillä ja VR hoitaa sitten jotain reittiä Takahikiä-Perähikiä?
Se firma maksais sitte Suomelle sen radanpätkän käytöstä, jolla rahotettas Takahikiä-Perähikiä Vr matkat.
Nyt koko junaliikenne tekee tappiota ja saa tulonlähteitä vaan matkalippujen hinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautatiet kannattaa pitää kansallisessa omistuksessa, mut kilpailu pitäs avata että junaraiteilla operois muitaki yhtiöitä ku maailman paskin junafirma Venaile Rauhassa
Mutta kun firmoja on useampia, ne kaikki toimii yhtä huonosti kuin se huonoin. Sitten on viisi firmaa, joista yhdenkään liikennöintiin ei oikein voi luottaa, ja lisäksi hirveä sotku aikataulujen yhteensovittamisessa ja korvausten haussa.
No eihän toimi. Vois olla joku virolainen junayhtiö vetämässä Helsinki-Tampere väliä 10e/suunta, niinku Norwegianki lens Helsinki-Oulua halvimmillaan 19 eurolla ja Finnair pyys samasta lennosta 200e
Joo, mutta onko se reilua, että yks firma kuorii kermat tuollaisella suosikkivälillä ja VR hoitaa sitten jotain reittiä Takahikiä-Perähikiä?
Se firma maksais sitte Suomelle sen radanpätkän käytöstä, jolla rahotettas Takahikiä-Perähikiä Vr matkat.
Nyt koko junaliikenne tekee tappiota ja saa tulonlähteitä vaan matkalippujen hinnoista.
Eihän VR ymmärtääkseni tee tappiota (ainakaan joka vuosi). Ideahan on se, että se ajaa vain kannattavia reittejä ja valtio ostaa siltä kannattamattomien reittien liikenteen.
Eli joo, valtion pussista valtion pussiin, MUTTA kuitenkin eriytytettynä niin, että VR:n toimii liiketaloudellisesti kannattavasti.
Miutama vuosi sitten menin Virgin linen junalla Lontoosta Glasgowiin 1. luokassa. Hintaan sisältyi aamiainen, lounas ja juomat, myös alkoholipitoiset. Junatarjoilija toi menut, joista tilattiin, ja tarjoili lämpimät ateriat pöytiin. Oli aivan loistavaa palvelua ja tästä maksan mielelläni vähän enemmän. VR ei edes tiedä mitä sana "asiakaspalvelu" tarkoittaa.
Virolaiset myös yksityistivät rautatiensa ja sitten myöhiemmin valtiollistivat ne, kun homma ei toiminut.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/virolaiset-yksityistivat-rautatien…