Siis onko tuo kaavailtu perustili vain uusi keskiluokan tulonsiirtomuoto?
Perustilin saa käyttöön, kun on kerännyt tietyn määrän opintopisteitä tai ollut töissä.
Entä sitten ne ns. sosical caset, jotka joutuvat nauttimaan sosiaaliturvaa enemmän tai vähemmän koko elämänsä eli joille sosiaaliturvalla oleminen ei ole mikään välivaihe, vaan elämäntapa? Miten tuo heitä palvelee? Ovatko he edellään työkkäreiden ja sosiaalipuolen pompoteltavana. Osallistumistulo on vain uusi yhteinen nimi noille nykyisille tukimuodoille.
Kommentit (8)
Itse olen koko työuran ollut riippuvainen työmarkkinatuesta. En jaksa työskennellä enempää kuin kulloinkin vallitsevan suojarajan verran. Joskus tuli tehtyä paskaduunia 80% -työajalla, mutta asumistuki vaan leikkaantui ja tuli vaan entistä väsyneempi olo, kun päivät pitkät piti kuunnella tiuskimista ja valitusta, että aina vaan pitäisi tehdä nopeammin, nopeammin, nopeammin....
Mitenhän tässä järjestelmässä huomioidaan ne, joilla on alentunut työkyky eli jotka eivät pääse eläkkeelle, mutta joilla on monenlaista ongelmaa?
Sehän koko jutussa on ideana. Potkitaan pois sosiaaliturvan saajista kaikki muut paitsi väliaikaisesti tukea saavat. Kai se ajatus jatkuu silleen, että keksikööt itse miten selvitä elämästä.
Perustili on vain perussuomalaisille. Kommunistit voi perustaa vaikka kolhoosin.
Onko se nyt niin väärin jos johonkin joutuu osallistumaan? Vaivautukaa nyt edes lukemaan asiasta muualtakin kun vauvalta.
Suurin osa tarvii etuuksia vain hetkellisesti, eikö se oo vain hyvä että byrokratia vähenee näiden osalta ja aikaa jää enempi heille, joiden asioihin pitää oikeasti paneutua? Systeemi myös kannustaa siihen ettei koulun jälkeen jää vain vanhempien kanssa sohvalle makaamaan. Erikseen ne, jotka ei vain pysty ja heille varmasti on sitten omat tukensa.
"joille sosiaaliturvalla oleminen ei ole mikään välivaihe, vaan elämäntapa?"
Ja miksi niitä joille sossupummailu on elämänTAPA, pitäisikään helpotusta tuoda?
Vierailija kirjoitti:
"joille sosiaaliturvalla oleminen ei ole mikään välivaihe, vaan elämäntapa?"
Ja miksi niitä joille sossupummailu on elämänTAPA, pitäisikään helpotusta tuoda?
Kaikki eivät "pummaile", voi olla työkyvytön esim. sairauden vuoksi.
Ne pannaan laitokseen. Ne ei tuu asumaan keskiluokan kanssa samalla neliökilometrillä.