ALA/RISTISELKÄKIVUT alkuraskaudessa?
Hei,
onko muilla ollut vastaavaa tai muuten vain tietoa asiasta: mulla on lähes päivittäin kipuja alaselässä ja/tai ristiselässä, sellaista " vaimeaa vihlontaa" . Tämä on jatkunut nyt muutaman viikon, ehkä vähän lisääntynyt/koventunut viime päivinä. Kipu ei siis ole jatkuvaa, vaan saattaa tulla muutaman kerran päivässä ja kestää muutaman minuutin. Nyt on menossa rv 10+1. Vielähän kohtu ei voi " rasittaa" selkää, joten mistä ihmeestä on kyse? Voiko olla jotain " heijannaiskipua" , selässähän kulkee kai paljon hermoratoja? Toivottavasti ei enteile keskenmenoa....
Kommentit (6)
ainakin itsellä kävi näin. Alkoi kanssa aika aikaisessa vaiheessa ja vuoto alkoi viikolla 10. Vihlonta oli nimenomaan alaselässä, vähän oudossa paikassa normaaliin selkäkipuun verrattuna.
Toivotaan kuitenkin ettei olisi kyse keskenmenosta!
Kuvailit juuri liitoskipuja. Alaselässä sijaitsee suoliluu-lantioliitos, jossa voi olla liitoskipuja kuten häpyliitoksessa. Aikaisen vaiheen liitoskivut johtuvat hormoneista, jotka pehmittävät liitoksen sidekudoksia. Minulle alaselän liitoskivut ovat tuttu juttu. Ensimmäisessä raskaudessa ne alkoivat rv14, tässä toisessa heti plussan aikoihin, eikä ihmekään, kun odotan kaksosia. Ekassa kivut jatkuivat loppuun saakka. Tässä toisessa raskaudessa paheni tosi kovaksi ensin ja sitten häipyi hiljalleen kokonaan.
Alia ja pikkuoravat rv28+6
Mulla on ollut alkuraskaudesta asti selkä tosi kipee. Nyt menossa 24 viikko ja selkä edelleen tosi kipee.. Jossain vaiheessa helpotti pikkasen,mut nyt ollu taas tosi kipee. No ehkä helpotusta luvassa sitte vauvan synnyttyä:)
En tiiä mistä johtuu. Mut lääkäri sano,et varmaan se selkä vaan reagoi kehossa tapahtuviin muutoksiin tai jotain sellasta. En muista kunnolla. Mut jos ei mitään vuotoja ole niin älä hätäile.
Itsellä tuo kipuilu oli samanlaista kuin aina ennen menkkoja, joten totta kai sitä pelkäsi mitä tuleman pitää :(
Ne hellittivät sitten kuitenkin pikkuhiljaa siellä rv15+ paikkeilla.
T. Je_Ni 34+1
Mulla on ollut molemmissa raskauksissa ongelmia selän kanssa HETI alusta alkaen.
Kävin lekurissa ja lekuri sanoi, että tietyt hermot/hermostot ovat herkässä ja minun kipuni kuulemma on hermostokipua. Sanoi ettei todennäköisesti tule helppaamaan koko raskauden aikana.
Että jos sulla on samaa, niin ei lievitystä tiedossa... :)
-Kesis
Ei todellakaan välttämättä enteile keskenmenoa. Mulla kolmessa keskenmenossa ei ollut ala/ristiselkä yhtään kipeänä kertaakaan. Vastaavasti kolmessa hyvin jatkuneessa raskaudessa ristiselkäkivut ovat olleet " läsnä" alusta loppuun asti, varsinkin tässä raskaudessa, alkoi jo viikolla 5...(vai oliko se 6...), ja jatkunut tähän päivään asti, enemmän tai vähemmän, lähes päivittäin.
Ja tämä siis vain minun kokemukseni.
Onnea ja tsemppiä odotukseesi! =D
mansikkamarenki rv 38+2