Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten uskaltaa päästää lapsen harrastamaan, kun jatkuvasti tulee uutisia hyväksikäyttötapauksista ja muusta pahasta?

Vierailija
30.05.2021 |

Heppatalleilla on pakkotyötä ja hyväksikäyttöä. Taitoluistelussa henkistä väkivaltaa ja itsetunnon murentamista, voimistelijoita kuolee syömishäiriöiden seurauksena.

Lapseni oli musiikkiopiston pääsykokeessa, mutta nyt kauhulla ajattelen, että uskaltaako häntä päästää kahdestaan (mies)opettajan kanssa suljettujen ovien taakse.

Kokemuksia? Onko muilla samoja ajatuksia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Mutta ei tämä uusi ilmiö ole, nyt vain tuotu julkisuuteen.

Vierailija
2/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on sekaisin. Et ole ainoa vanhempi, jota asia huolettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi komeroon ja ovi lukkoon. Ei tarvitse pelätä pakkotyötä ja hyväksikäyttöä.

Vierailija
4/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi valita tytölle naisopettaja, jos harrastus vaatii kaksistaan oloa opettajan kanssa.

Vierailija
5/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi. Ei se tulevaisuus yhtään paremmalta näytä.

Vierailija
6/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisimpia varmaan joukkueharrastukset tai sellaiset, jossa vanhemmat ovat aktiivisesti mukana. Eipä kukaan ole koskaan täysin turvassa, joten jonkun verran joutuu turvattomuutta sietämään tässä elämässä. Liika suojeleminenkaan ei ole hyvästä.

Vierailija
7/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan enää pelkästään kuskaa tallille vaan jään sinne töröttämään ja seuraamaan ratsituntia sekä jälkitöitä.

Vierailija
8/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi valita tytölle naisopettaja, jos harrastus vaatii kaksistaan oloa opettajan kanssa.

Tämä. Miespuolinen soitonopettaja halaili mua sopimattomasti, enkä silloin osannut kertoa asiasta vanhemmille. Oksettaa ja raivostuttaa nyt vuosikymmenten jälkeenkin.

Vierailija
9/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tunnustaa, että itselle tuli yllätyksenä, että hevospiireissä on ollut muitakin tämän tyyppisiä tapauksia. Omassa lapsuudessa ei koskaan ollut mitään ongelmia. Olin melko ylimielisesti kuvitellut, että tallilla lapseni on ainakin turvassa hankaluuksilta, mutta taisi olla vaaleanpunaiset lasit päässä. 

Vierailija
10/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän suhteellisuudentajua tajua peliin; suurimmassa osassa harrastuksia ja seuroja näin EI TAPAHDU. Jos olette noin hysteerisiä, niin suosittelen harrastukseksi pleikkarin peluuta ja karkin mässytystä.

Vierailija
11/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pojat ole yhtään enempää turvassa eli tilastojen valossa kannattaa aina valita naisopettaja. Käy sääliksi niitä hyviä ja normaaleja miehiä, jotka joutuvat epäilyksen alaisiksi näiden sekopäiden touhujen takia. Mutta mitäpä sitä ei lapsensa suojelemiseksi tekisi.

Vierailija
12/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut ekassa kesätyöpaikassa hampurilaisravintolassa esimiehen puristelemaksi. Oli yleisesti tiedossa, ettei kannata joutua tilanteeseen, jossa jää hänen kanssaan kahdestaan. Olin yläasteella. Harvinaista se ei ole, valitettavasti.

Vierailija
13/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uutiset ovat poikkeuksia siitä normista. Kuohuttaneet myös lajien harrastajia, vaikka esim taitoluistelu on vaativa laji, joka ei sovi kaikille luonteille. Meillä yksi luistelee ja yksi voimistelee. Nämä lapset tykkäävät lajien kurinalaisuudesta. Kolmas taas ei sopisi ollenkaan, koska ei pidä tuollaisista kurinalaisista lajeista. Pelaa korista, koska se on tavoitteellisenakin rennompaa.

Lapsi siis hyvällä omalla tunnolla harrastamaan ja itse seuraamaan sitä harrastusta esim huoltajana tms. Seurailee sitten hiukan miten lapsi lajiin suhtautuu ja tutustuu tapahtumissa kauemmin harrastaneiden vanhempiin, jotta tietää mitä edessä on.

Joukkuelajit on hyviä, kun niissä saa monen vanhemman näkökulman asioihin ja sitten jos on huomautettavaa, voi huomauttaa porukalla.

Vierailija
14/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin uskaltaa, kun sisäistää että kautta aikain on ollut vastaavalla tavalla hyväksikäyttöä olemassa. Ei niitä ole joka paikassa, eli on huonoa tuuria sattua sellaisiin. Nykyisin vain uutisoidaan enemmän, ei ilmiö sen laajempi ole silti.  Auttanee kun säännöllisesti käy itse lapsen mukana treenejä seuraamassa ja tutustuu harrastusta vetäviin henkilöihin ym mahdolliseen henkilökuntaan. Ja korvat tarkkana lapsen puheista miten harkoissa on mennyt jos ei itse ole seuraamaan päässyt. 

Hyvä muistaa sekin että riski lapsen hyväksikäyttöön on myös kouluissa sekä jopa lähipiirissä - vaikkapa sukulaisissa. Se että lasta pitää tynnyrissä piilossa maailmalta ei lasta pitkällä tähtäimellä auta, vaan pitää rohkeasti vain elää elämää, pitää silmät ja korvat auki. Puhua lapsen kanssa ikätasoisesti aiheestaj siitä miten hän itse voi tilanteen tullen puolustautua jne.

Vierailija
15/15 |
30.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi riski on joutua hyväksikäytetyksi harrastusten ulkopuolella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan