Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ihan käytännön asiaa osastolla

19.08.2006 |

Alkoi ihan mietityttää pari yksinkertaista asiaa kun ollaan osastolla vauvelin kanssa. Mites kun haluaa mennä suihkuun viedäänkö vauveli siksi aikaa hoitajille hoitoon? Entäs vessareissut? Jos käsitin oikein niin Naistenklinikalla ei ole yhteishuoneissa vessoja. Otatteko vauvan mukaan vessaan? Synnytyksen jälkeen kun siellä vessassa voi vierähtää vähän pidempi aika. Onko jotain muita käytännön vinkkejä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öttimötiäinen:

Tieääkseni siis. Silloim kun itse synnytin siellä esikoisen 04 niin 2 hengen huoneessamme oli vessa ja suihku.

Vauvan voi viedä naikkarilla kätilöille sinne vauvalaan (tai mikä nyt onkaan) hoitoon siksi aikaa kun käy esim suihkussa.

Itse pohdin tätä samaa asiaa kun tällä kertaa olen menossa synnyttämään kättärille ja siellä ei huoneissa tainnut vessaa ja suihkua olla ja siellä ei oo vauvalaa mihin vauvan voisi hoitoon viedä.

Öttis ja masuasukki rv38+4

mä synnytyin naistenklinikalla myös 2004 eikä siellä ollu vessaa eikä suihkua huoneissa. että on kyllä ihan osasto kohtasta ilmeisesti.

Vierailija
2/13 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulla oli osasto 51 ja neljän hengen huone.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..oli " vauvala" , lastenhoitohuone minne olisi saanut tyrkätä vauvan vaikka jo heti ensimmäiseksi yöksi. Ei olisi tullut mieleenkään :O Vein hänet sinne vain kerran, lähtöpäivänä kun ajattelin käydä suihkussa ihan rauhassa. Ja siellä se rassu sitten itki kopassaan ja hoitsut vaan istuskelivat pöytiensä ääressä, eli eipä vauva sieltä syliä saanut, muuta kuin niin että huonekaveri ei joutunut itkua kuuntelemaan. Kerran olin käynyt pikasuihkussa kun vauva nukkui huoneessa. Kävin välillä syömässäkin nopeasti kun vauva nukkui huoneessa ja välillä hain ruokaa huoneeseen (ja välillä jätin hakematta kun oli niin ..pahaa.. ). Yhden kerran vauva oli herännyt kun olin syömässä ja olin pois max 5min ja vauva oli sitten hoitajalla lastenhoitohuoneen edustalla kun tulin takaisin huoneeseen. Seuraavan kerran kun menin vessaan, sanoin huonekaverille että käyn vaan vessassa että jos vauva herää tulen ihan just takaisin :) Eli veskissä kävin ihan rauhassa eikä siellä juuri tavallista pitempään mennyt synnytyksestä huolimatta, wc ja suihku oli heti huoneen ulkopuolella.

Vierailija
4/13 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjotun avun vastaan, kyllä sitä kotona ehtii olla joka sekunnin vauvan kanssa. Eli aion käyttää hoitajia apuna synnärillä niin paljon kuin mahdollista. Vessassa ja suihkussa käyntejä varten aion ihan kysyä mikä on talon tapa, ei kannata etukäteen murehtia. Meidän äitien ja vauvojen vuoksihan hoitajat siellä töissä ovat :)

Vierailija
5/13 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt siellä 4 kertaa, ja ollut sekä osastolla 51 että 52, huoneissa 2-4 äitiä. On ihan huonekohtaista, onko siellä vessaa tai suihkua, ei riipu osastosta. Jokaisella kerralla olen osunut vessalliseen huoneeseen, mutta suihku on ollut vain kerran. Tiedän että on myös vessattomia huoneita.

Ja siihen alkuperäiseen kysymykseen, vessassa olen käynyt vauvan ollessa huoneessa (koska se vessa siis huoneessa), mutta suihkuun mennessä yleensä vienyt vauvalaan. Riippuu vauvan luonteesta, toiset nukkuvat paremmin kuin toiset... :)

Vierailija
6/13 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kerran naistenklinikalla ja kerran kätilöopistolla. Kummassakin oli huoneissa vain sängyt ja hoitopöytä. Vessat ja suihkut käytävällä. Itse vessassakäydessä joko jätin vauvan nukkumaan huoneeseen sänkyni viereen tai otin mukaan ja jätin käytävälle vessan oven läheisyyteen jos tiesin ettei ole pitkään aikaan herännyt syömään.

Suihkussa en halunnut käydä sairaalassaoloaikana ollenkaan, paitsi heti synnytyksen jälkeen kun pääsi yksityissuihkuun, sillä kätilöopistolla oli suihkuhuoneessa viisi suihkua vieretysten ja välissä vain läpinäkyvää muovipleksiä enkä halunnut esitellä pullataikinamahaani tai muutenkaan itseäni muille suihkuttelijoille. Naistenklinikalla suihkuja oli vierekkäin vain kolme, niissä oli sentään väliseinät valkoiset eivätkä näkyneet läpi, mutta koska meillä oli poliklininen synnytys, pääsin kotiin suihkuun samana iltana.

Vauvan voi jättää hoitajien " toimistoon" ammattilaisten huolehdittavaksi, mutta vessassakäynti ei kestä niin kauaa etteikö lapsi pärjäisi vaikka sattuisikin heräämään. Itse sitten näet millainen vauva sinulle sattuu. :)

Vierailija
7/13 |
05.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Helsingin Naistenklinikalla se on osastokohtaista onko huoneessa suihkua ja/tai vessaa. Itse jätin vauvan sänkyynsä oman sänkyni viereen koisimaan kun kävin vessassa tai suihkussa. Ja mitään vauvalaahan siellä ei enää ole. Toki omalta hoitajalta voi kysyä voiko esim suihkun ajaksi jättää vauvan sinne kansliaan mutta ei hoitaja sinne jää vahtimaan lastasi jos hänellä on muita töitä muiden potilaidensa luona. Vauvasi saattaa siis joka tapauksessa joutua olemaan yksin sen ajan. Siksi minä pidin vauvani mieluummin omassa huoneessamme.

Vierailija
8/13 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla ei kokemusta kuinka asiat hoituvat Naistenklinikalla, mutta esikoisen kohdalla käväisin vessassa niin että vauva nukkui omassa sängyssään huoneessa, jos oli suihkuun asiaa saatoin sanoa huonekaverille että katotko pikkuisen perään tai sitten käväisin suihkussa kun mies oli käymässä, hän sai silloin olla ihan itse vastuussa vauvasta alusta alkaen. Miksei myös hoitajille voi viedä hoitoon, jotenkin en vain kehdannut vaivata heitä, liekö ollut tyhmää. Sairaala oli TYKS. Meillä siis vessat ja suihkut käytävällä eivät huoneessa.

Vierailija
9/13 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytin tays:ssa

ja eka yö vauvan kanssa meni niin että vauva nukkui ja pystyin hoitaa omat vessakäynnit ihan hyvin siinä

mutta tokana yönä kun vauva itki ja oli levoton niin kävin aina sillon kun hoitaja piipahti huoneessa yökäynnillä kun en viitsinyt jättää vauvaa siihen kun jotenkin ajattelin et jos se alkaa itkemään niin muutkin sitten herää..

suihkussa käydessäni kun isi ei ollut paikalla niin vein hoitajille siksi aikaa kun sanoivat jo heti että vauva sinne jos suihkuun on tarvetta..

näin siis minulla..

Vierailija
10/13 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieääkseni siis. Silloim kun itse synnytin siellä esikoisen 04 niin 2 hengen huoneessamme oli vessa ja suihku.

Vauvan voi viedä naikkarilla kätilöille sinne vauvalaan (tai mikä nyt onkaan) hoitoon siksi aikaa kun käy esim suihkussa.

Itse pohdin tätä samaa asiaa kun tällä kertaa olen menossa synnyttämään kättärille ja siellä ei huoneissa tainnut vessaa ja suihkua olla ja siellä ei oo vauvalaa mihin vauvan voisi hoitoon viedä.

Öttis ja masuasukki rv38+4

Vierailija
11/13 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olimme 4hlön yhteishuoneessa, vessassa kävin ihan vain itsekseni, vauva nukkui sillä aikaa vuoteeni vieressä omassa sängyssää, en siis jaksanut kiikuttaa vauvalaan. Suihkun ajaksi vein vauvalaan tai kävin kun mies oli paikalla, suihkut oli ainakin silloin käytävällä ns yhteissuihkutilat.

Seuraavan kanssa oltiin sitten Kätilöopistolla perhehuoneessa eli mies " vahti" vauvaa sillä aikaa. Eipä siinä nukkuvassa käärössä nyt niin vahtimista olekaan :)

Mayella rv 34

Vierailija
12/13 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu osastosta, onko Naistenklinikan huoneessa vessaa.

Minä kiikutin esikoisen lähes joka vessakäynnillä vauvalaan, kun en raaskinut jättää käytävän päässä sijaitsevaan huoneeseen. Huoneessani siis ei ollut kylppäriä. Joskus änkesin vauvasängyn kanssa vessaan. Mies oli kyllä paikalla lähes joka päivä, silloin hän tietysti jäi vauvan kanssa. Olin sektiossa, joten liikkuminen oli hidasta ja vessakäynnit pitkiä.

Tulevan pikkukakkosen kanssa otan varmaan rennommin, sillä nykyään vessassa käynti yksin on luksusta! ;) Varsinkin jos huoneessa on oma vessa, niin vauva pärjää vallan mainiosti hetken yksin.

Vierailija
13/13 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnyttäjien neljän hengen huoneessa oli vessa suihkulla. Luultavasti kaikissa synnytysosaston huoneissa on vessat suihkuilla. Osastolla neljä, jossa odotin synnytyksen alkua, (lapsivesi oli mennyt ennen aikojaan, enkä ollut auennut tarpeeksi) ei ollut vessaa ja suihkua omassa huoneessa.

Ja tietysti lapsen voi viedä kansliaan hoitajien vahdittavaksi, jos ei halua jättää hetkeksi yksin. Tosin minulla oli kiva huonetoveri, joka piteli vauvaa, kun kävin illalla suihkussa :)