Minkö takia koko elämänsä ajan yhdessä olleet ihmiset ovat jotenkin ihanteellisia?
Minusta nämä nuorena vakiintuneet ovat jotenkin jääneet jollekin tasolle. Huomaa, että monet myrskyt heiltä kokematta.
Kommentit (21)
No ainakaan eivät hanki ja tartuta sp-tauteja kuten moni irtosuhdehyppijä.
Kai moni tietoisesti tai tiedostamatta haaveilee itsekin siitä että olisi löytänyt sen täydellisen puolison jo varhain ja saisi viettää koko elämänsä tämän kanssa ja siksi suhtautuu myönteisesti/haaveellisesti näihin tapauksiin.
Jotenkin jääneet jollekin tasolle. 🙄 Mitähän nämä myrskyt ovat, joita olisi pitänyt kokea? Muutama avioero, pettämistä, perheväkivaltaa vai lasten asettamista heittopusseiksi?
Niitä myrskyjä kyllä riittää ihan tarpeeksi vaikkei kumppania ole vaihtanut. Ihmiset muuttuvat vuosien myötä ja yhdessä pysymistä helpottaa, kun kumpikin kasvaa samaan suuntaan.
Tuosta myrskyjen kokemisesta olen eri mieltä, mutta en myöskään ymmärrä koko elämän mittaisen parisuhteen ihannoimista. Kun lapset on saatu pois pesästä niin ei ole mitään väliä jos kumppani vaihtuu. Kulttuureja on monia tällä pallolla ja joissain kulttuureissa ei ole tapana vakiintua ja sitoutua yhteen ihmiseen koko elämän ajaksi. Afrikassa ja polynesiassa löytyy kaikenlaisia perhe- ja parisuhdemalleja eri heimoissa. En tiedä miksi länsimaihin on iskostunut tämä tietty ihanne, pitäisi tutkia asiaa enemmän. Tietysti kristinuskolla ja raamatulla on asiaan vaikutusta.
Koska heillä on ihanteellinen harmonia, kuten minulla ja brasilialaisella vaimollani.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta myrskyjen kokemisesta olen eri mieltä, mutta en myöskään ymmärrä koko elämän mittaisen parisuhteen ihannoimista. Kun lapset on saatu pois pesästä niin ei ole mitään väliä jos kumppani vaihtuu. Kulttuureja on monia tällä pallolla ja joissain kulttuureissa ei ole tapana vakiintua ja sitoutua yhteen ihmiseen koko elämän ajaksi. Afrikassa ja polynesiassa löytyy kaikenlaisia perhe- ja parisuhdemalleja eri heimoissa. En tiedä miksi länsimaihin on iskostunut tämä tietty ihanne, pitäisi tutkia asiaa enemmän. Tietysti kristinuskolla ja raamatulla on asiaan vaikutusta.
Miksi kumppanin pitäisi vaihtua lasten lennettyä pesästä, kun suhde on hyvä. Siksi ettei näkemykseesi kuulu sitoutuminen yhteen ihmiseen eliniäksi?
En ymmärrä miksi pitäisi hakea draamaa, jos puolison kanssa menee hyvin, arvot ovat samanlaisia ja kunnioitus puolin ja toisin. Hiton stressaavaa tuollainen.
Se on ihanne, koska pitkä suhde on erilainen kuin lyhyt suhde. Se syventyy ajan mittaan. Vähän sama kuin aikuisenakin ne lapsuudenystävät ovat niitä parhaimpia. Pitkä taival tekee niistä kaverisuhteista spesiaaleimpia. Toinen on nähnyt sinua hyvässä ja pahassa, ja silti on rinnallasi. Kuka ei tällaista suhdetta haluaisi?
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on ihanteellinen harmonia, kuten minulla ja brasilialaisella vaimollani.
Koeta nyt jo päättää, minkä maalainen se sun mielikuvitusvaimosi on ja pidä siitä kiinni.
En usko, että myrskyjen kokeminen jotenkin ihmeellisesti jalostaisi ihmistä paremmaksi. Korkeintaan kyynisemmäksi.
Pitkä,oarisuhde kertoo ainakin siitä, että ihminen on pitkäjänteinen ja osaa ottaa huomioon muitakin kuin oman napansa. Ei käy tuulella ja tunteilla eikä hae pikavoittoja elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeta nyt jo päättää, minkä maalainen se sun mielikuvitusvaimosi on ja pidä siitä kiinni.
Dementia tekee tuota, ettei muista muutamaa minuuttia vanhempia asioita.
En tiedä mistä johtuu, mutta toisaalta en kyseistä ihannointia hirveästi ole edes tavannut. Voisiko olla sukupolvijuttu, itse olen siis nyt 30. Meitä on kolme sisarusta ja minä nuorin. Kumpikin sisaruksistani on ollut saman kumppanin kanssa yläasteelta lähtien. Minä elin pitkään suht rasavilliä sinkkuelämää, kun en halunnutkaan vakiintua. Sittemmin olen kyllä asettautunut aloilleni, mutten sinkkuvuosia muuhun vaihtaisi enkä elä toiveissa että olisin löytänyt kumppanini aiemmin.
En ole suvussa ja lähipiirissä huomannut mitenkään toisen tavan ihannointia tai parempana pitämistä. Itse asiassa mullekin aikoinaan on sanottu, että miten hienoa on kun elän täysillä nuoruuttani. Mikä on outoa, sillä kai sitä nyt pystyy täysillä elämään myös sen puolison kanssa (avioelämä ei ole tehnyt minusta ja miehestäni ainakaan mitään kotona kököttäviä ex-nuoria keille ei enää satu tai tapahdu mitään).
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on brasilialainen puoliso.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä tämä ap trollaus oikein täällä palstalla on? Mieheni ei ole brasilialainen. Olen polyamorisessa suhteessa, jos se jotain kiinnostaa. Miksi tuon tämän aloitukseni esille, niin haluan tuoda esille elämäntyyliä, jossa on useita puolisoita, jotka ajan mittaan vaihtuvat. Itselläni on viimeiset 10 vuotta ollut 1-5 miesystävää, joiden kanssa on romanttista ja seksuaalista tekemistä. Vaihdan näitä miehiä elämäntilanteeni mukaan, ja sitä mukaan kun toisiimme kyllästymme tai kasvamme erille toisistamme.
Oikea ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä tämä ap trollaus oikein täällä palstalla on? Mieheni ei ole brasilialainen. Olen polyamorisessa suhteessa, jos se jotain kiinnostaa. Miksi tuon tämän aloitukseni esille, niin haluan tuoda esille elämäntyyliä, jossa on useita puolisoita, jotka ajan mittaan vaihtuvat. Itselläni on viimeiset 10 vuotta ollut 1-5 miesystävää, joiden kanssa on romanttista ja seksuaalista tekemistä. Vaihdan näitä miehiä elämäntilanteeni mukaan, ja sitä mukaan kun toisiimme kyllästymme tai kasvamme erille toisistamme.
Oikea ap
Hyvä sinulle, mutta miksi tuputat omaa tapaasi elää muille? Ei yksiavioisetkaan tule sinulle tyrkyttämään omaa tapaansa elää ja olla. Jokaisella on oikeus valita miten elämänsä elää ilman ulkopuolisten painostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oikea ap
Hyvä sinulle, mutta miksi tuputat omaa tapaasi elää muille? Ei yksiavioisetkaan tule sinulle tyrkyttämään omaa tapaansa elää ja olla. Jokaisella on oikeus valita miten elämänsä elää ilman ulkopuolisten painostusta.
Keskustelen polyamoriasta ihan asiallisesti ja kysyn muiden mielipiteitä.
Ap
Kyllä, minäkin ihannoin noita pitkiä elämänmittaisia liittoja ja mielelläni olisin kohdannut sen oikean jo varhain.
Luulen että ap tarkoitti myös sitä että ihmisistä huomaa tietynlaisen mustavalkoisen ajattelutavan jos heillä ollut aina hyvä liitto tai yhdessä pysytty kaikesta huolimatta eikä ilman kumppania ole tarvinnut olla koskaan. Kyllä ainakin minulle aiemmat suhteet ja yksin eläminen on opettanut paljon, mikä olisi ehkä jäänyt kokematta mikäli olisin edelleen 10 vuotta myöhemmin sen 18 vuotiaana tavatun poikaystävän kanssa. Mielestäni käy todella suuri ihme jos seurustelevat ihmiset 16-30 ikävälillä kasvavat samaan suuntaan. Hieno asia se on, jos näin on. Jotenkin en vaan osaa uskoa siihen.
Minusta se on outoa, että se on joku ylpistelyn aihe kun on yhdessä pysytty kaikenmaisista riidoista huolimatta. Kuulostaa vaan jollain tapaa masokistiselta. Vähän kuin minä ylpeilisin kun ei ole kallo haljennut vaikka joka päivä hakannut seinään.
Up