Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon vaalimainonta vaikuttaa teihin?

Vierailija
25.05.2021 |

Onko sillä vaikutusta äänestyskäyttäytymiseenne, että valotaululta tai tien varresta nappaatte jonkun naamakuvan.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta ollenkaan, koska en näe sitä. En ole nähnyt vuosikausiin, ehkäpä vuosikymmeniin, yhtään vaalimainosta. Ennen vaaleja teen kaikki löytämän vaalikonetestit ja saan samat tulokset. Äänestän yleensä samaa ihmistä monta kertaa peräkkäin. Viime eduskuntavaaleissa vaihdoin ehdokasta, mutta mielipiteet ja puolue pysyivät samoina.

Olen muuten oppinut pysymään erossa kaikesta muustakin mainonnasta. Jos en voi välttää mainokseen törmäämistä, hyppään sen yli.

Vierailija
2/15 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta mitenkään. En katso.

Vierailija
4/15 |
25.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreä nainen oulusta saa ääneni tänäkin vuonna.

Vierailija
5/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskin jotain vaalimainontaa että tietäisi yhtään ketä on ehdokkaina.

Vierailija
6/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Päätin ehdokkaani jo ennen mainoksia, koska tiedän hänen saavutuksensa jo vuosien takaa. N47

Vierailija
7/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen tienvarsimainoksia lähinnä huvikseen ajellessani ja teen joskus nimistä väännöksiä, kuten Inka Hopsu, Honka Ipsu. Huvinsa kullakin. Olen päättänyt jo ketä äänestän, mainokset eivät vaikuta, vaan muut teot puhuvat puolestaan.

Vierailija
8/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalikoneissa on riskinsä. Ne ovat suuntaa antavia, mutta luen lisäksi usein kaikkien puolueiden vaalilupaukset ja kertailen/luen uuden puolueen linjaukset.

Teen paljon arvopäätöksiä heijastaen puolueohjeljelmista. Itse ehdokasta sitten toki vähän mietiskelen ja koetan hakea hänestä itse tietoa. Sattuuko vuosien takaa luurankoja Googlettaessa? ;)

Vaalikoneita tosiaan kannattaa käydä tsekkaamassa useita. Erityisesti nyt saa olla huolellinen, kun mediatalot tekevät yhteistyöllä useille lehdille ja medioille koneita, että saisi eri kysymykset ja vastaukset sekä me perustelut kysymyksiin.

Tämä oli mielenkiintoinen artikkeli vaalikoneista. Kannattaa lukea.

https://www.journalisti.fi/artikkelit/2021/3/vaalikoneet-vaikuttavat-aa…

Vierailija
9/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan rehellisesti sanotaan niin v*****aa tienvarren reunoilla olevat irtopäät. Ovat siinä katseen tasolla ja häiritsevät keskittymistä. Ja teksti niin pienellä, että ei ehdi eikä kunnolla näe lukea.

Kun kännykän räplääminenkin on ajon aikana kiellettyä, miksi on sallittua tunkea häiritseviä mainoskylttejä pystyyn tienvarsille? Varsinkin kun ne sitten , yllättäen, unohtuvat lojumaan roskiksi teiden reunoille?

Tämä minusta ja mainonnasta. Pari ystävää olisi ehdokkaana, mutta harmillisesti väärissä kunnissa. Äänestäisin mielelläni ystävää, jonka elämänasenteen tunnen.  En usko vaalikoneisiin, tutkin tässä joku päivä puolueiden vaaliteemat ja päätän sitten, kelle ääneni annan. 

Vierailija
10/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Kaikki sotkeminen ärsyttää. Tienvarsimainokset on sotkemista, politiikka on asioiden sotkemista. Ärsyttää.

Vierailija
11/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0%. Olen tasapuolinen ja heitän kaikki postilaatikon vaalimainokset suoraan viereiseen roskapönttöön, puolueeseen katsomatta. :) Ja katuvarsien mainokset ovat ihan turhaa paperisaastetta myös, en noteeraa. some ja televisiomainosten vaikutus myös nolla: ovat niin noloja ja huonosti tehtyjä aina.

Vierailija
12/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava tietää. En halua tuhlata rahaa vaalimainontaan näin ehdokkaana. Minuakin on aina vain ärsyttäneet ne henkilökohtaiset  vaalimainokset. Jotenkin tuntuu, että vain idioottien ääniä niillä kalastellaan. Toivottavasti heitä ei ole kovin paljoa.

Vierailija
13/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kaikki lasketaan vaalimainoksiksi? Ne pienet jaettavat tai isot julisteet eivät vaikuta, mutta jos jollain on omat vaallmainossivut netissä missä kertoo tarkemmin mitä asioita ajaa, niin voi vaikuttaa. Tv-mainokset ei myöskään vaikuta.

Vierailija
14/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin tienvarsimainokset lähinnä ärsyttävät. Mitä hyötyä niistä on? Ei minua kiinnosta yhdenkään tyypin naama, sillä vaalit eivät ole mikään missikisa. En missään tapauksessa päätä tienvarsinäkyvyyden perusteella ketä äänestän, vaan oikeastaan päinvastoin.

En pidä myöskään postilaatikkomainoksista. Yleensä olen päättänyt ehdokkaani jo ennen mainoksia, sillä teot puhuvat puolestaan aina.

Vierailija
15/15 |
26.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti vaalit on populismia, ja mahdollisimman monelle kaiken mahdollisen lupaamalla voi saada tarpeeksi monta äänestäjää harhautettua. Ja vaalian jälkeenhän voi lupauksilla pyyhkiä hanurinsa ja sanoa 'että minä olisin halunnut, mutta puolue päätti'. Katsokaa vaikka Rinteen vappu-satanen lupausta. Siihen haksahti tuhannet ihmiset ja käteen ei jäänyt yhtään mitään.