Turhat virkakyöstit
Onko Suomessa liikaa virkamiehiä?
Meinaan että populistit usein puhuu "turhista virkamiehistä" ja herättälee mielikuvia kymmenien tuhansien harmaiden liituraitamiesten armeijasta - jotka eivät tee mitään. Suomessa on kuitenkin vähemmän virkamiehiä kuin muilla EU-mailla.
Virkamiesten isoimmat ammattiryhmät ovat ns. puolustusaloilla: poliisit ja armeijan ja rajan kantahenkilöstö.
Kun tarkastellaan valtion virkamiehiä JA kunnan viranhaltijoita, niin isoihin ryhmiin nousee opettajia, tarhantätejä, sairaanhoitajia, lääkäreitä ja vanhusten kotihoitajia.
Jos siis poliitikko selittää että "jos vain vähennettäisiin turhien virkamiesten määrää ja palkattaisiin sen sijaan poliiseja ja sairaanhoitajia" niin pyydä häntä kertomaan vähän tarkemmin.
Kommentit (13)
Suomella on varmaan vähemmän virkamiehiä kuin muilla _isommilla_ eu-mailla. Mutta koska esitit tämän väitteen niin voisitko pistää linkin josta näkyy että Suomessa on vähemmän virkamiehiä suhteessa asukaslukuun kuin muissa eu-maissa.
Olen muuten ollut valtion virastossa joskus töissä ja voin kertoa että työt olisi voinut helposti hoitaa puolella henkilökunnalla jos tahti olisi ollut samanlainen kuin yksityisellä puolella(olen yksityisellä nyt).
Vierailija kirjoitti:
Suomella on varmaan vähemmän virkamiehiä kuin muilla _isommilla_ eu-mailla. Mutta koska esitit tämän väitteen niin voisitko pistää linkin josta näkyy että Suomessa on vähemmän virkamiehiä suhteessa asukaslukuun kuin muissa eu-maissa.
Olen muuten ollut valtion virastossa joskus töissä ja voin kertoa että työt olisi voinut helposti hoitaa puolella henkilökunnalla jos tahti olisi ollut samanlainen kuin yksityisellä puolella(olen yksityisellä nyt).
Höpöä. Minä olen myös ollut virastossa ja voin kertoa että hommaa on paljon ja virkamiehiä vähän - ja siksi siellä oli paljon määräaikaisia. Määräaikaisilla oli kyllä hyvä henki mutta samalla kova kilpailu. Käytännössä pisimpään sinnitellyt sai viran, koska huonot tainlaiskat eivät jääneet sinnittelemään: niiden työsuhdetta ei jatkettu jos potentiaalia ei ollut. Nuori maisteri tai tohtori sai olla kiitollinen tilapäisestä vakanssista, virka häämötti vasta vuosien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Turhia ovat lähinnä poliittisesti nimitetyt ministeriöiden ja virastojen yli- ja pääjohtajat. Tai eivät edes turhia vaan suorastaan haitallisia. Suorittavaa tai asiantuntijatyötä tekeviä virkamiehiä tarvittaisiin päinvastoin lisää. Esimerkiksi poliisi, tuomioistuinlaitos ja terveydenhoito ovat pahasti aliresurssoituja.
Puolueet nostavat aina omia tyyppejään johtopaikoille. Kysymys on lähinnä siitä, onko se julkinen asia vai tehdäänkö se salamyhkäisesti kabinettisopimuksin. Nyt kun on näitä " tämä paikka on perinteisesesti puolueen x"- nimityksiä niin asia on julkinen.
Mm. tarhatäti, sairaanhoitaja, vanhusten kotihoitaja eivät ole virkamiehiä.
Virkamies on se joka on kunnassa tai valtiolla virassa. On viranhaltija ja toimii virkavastuulla.
Sairaanhoitajat ovat toimessa, samoin päiväkotien työntekijät, paitsi sen alan organisaation johtajat.
Samoin toimessa ovat vanhusten kotihoitajat ym. vastaavat.
Heillä oli oikeutta tehdä ihmisiä koskevia päätöksiä, kuten rahasta ja sosiaalieduista jms.
Virka ja toimi ovat aivan eri asioita, mutta tavalliset ihmiset sekoittavat ne aina.
Vierailija kirjoitti:
Suomella on varmaan vähemmän virkamiehiä kuin muilla _isommilla_ eu-mailla. Mutta koska esitit tämän väitteen niin voisitko pistää linkin josta näkyy että Suomessa on vähemmän virkamiehiä suhteessa asukaslukuun kuin muissa
tällainen tutkimus on tehty joskus vuosia sitten. Sen jälkeen meillä on tingitty viroista entistä enemmän. https://yle.fi/uutiset/3-7920697
Esim kaikki asiat pitää kirjata n miljoonaan kertaan, jotta varmasti jokaiselle valittajalle löytyy dokumentaatio kauheuksista, joita hän on joutunut kärsimään. Jokaiselle karmeita vääryyksiä kärsineelle joudutaan myös vastaamaan hänen päivittäisiin asiaa koskeviin tiedusteluihin ja väitteisiin. Kai siihen virkamiehiä tarvitaan. Loppua ei ole näköpiirissä. Kaikki maksaa.
Yleisemmin puhutaan julkisen sektorin suuresta työntekijä määrästä, kuin varsinaisista viranhaltijoista.
Virka on tarkoin laissa säädelty juttu, ja virassa olevat työntekijät, tekevät kaikki duuninsa virkavastuulla.
Erikseen on kokonaan se suuri joukko julkisen sektorin tavallisia arkipäivän raatajia, jotka huolehtivat käytänössä siitä, että yhteiskunta toimii ja toteuttaa kaikki laissa määrätyt tehtävät kunnissa, kaupungeissa ja valtiolla.
On!.Asiantuntijan asiantuntijaa.Ärsyttää.Joku juttu niin aina löytyy asiantuntija.Nyt 90 luvulla olisi palkattu tekijöitä.Mutta pomojen pomoja.Palkkansa ne osasi puljata isoiksi.Tekijöitä suomeen.Julkinen puoli.Poliiseja liikenteeseen jne.Hoitajia.Ensihoitajia,lääkäreitä.Rakennusihmiset omasta maasta.Tekijät kuljetus kauppa jne.Ei mitää pomojen pomoja! Enkä muuten äänestä sdptä.Enkä pers..enkä vihreitä! Oikeaa työtä kaikille.
Kirjoitan tähän sosiaaliviranomaiselle lähettämäni tekstiviestin:
"Sain kirjeesi. Koittakaa nyt jo takoa tämä sinne korkeakoulutettuun sosiaalikalloon. +20 vuotta keskustelua satojen eri sosiaalialan tyyppien kans ja ainoa mitä ootte saanu aikaan on mulle paska olo ja itellenne töitä aka rahaa.
Viime kerta oli vika kerta.
Voit kysyä sostyöntekijä "Liisalta" miten meni. Tuskin kertoo rehdisti joten mäpä kerron.
Piti tehdä työkykyselvitys. Asian x ei pitänyt vaikuttaa työkykyselvitykseen "Liisan" mukaan. Sit venaan usean kuukauden ku on kuulema ruuhkaa. Sitku aika koittaa ni selviski et asia x vaikuttaa työkykyselvitykseen eli "Liisa" puhui paskaa, palturia, valehteli.
Sit unohdin ottaa mun paperit ja ne jäi sille työkykysossulle. Sain ajan hakea ne seuraavana päivänä. Eipä näkyny ruuhkaa. Feikkiruuhka. Terveyskeskuksissa on ruuhkaa.
Samaa paskaa ollu teidän kans jo sen +20 vuotta joten voisitteko ystävällisesti jo painua v*****n mun elämästä hyväksikäyttämään jotain muuta!?"
Syvällä kokemuksen rintaäänellä voin vannoa aivan minkä kautta sen, että suomessa on aivan liikaa virkakyöstejä jotka tulevat toooodella kalliiksi. M30
JA: Turhat tubettajat, juontajat , facebookilaiset( jotka vaan jatkuvasti laittavat tekemisiään sinne), teinit jotka , on vuorannu kehonsa tatunoinillaan , lävistyksillään pinseissä lessingeissään ( ja aikuiset, jotka luulee, että 80- vuotiaanakin ne tatutoinit, ruususta, purjeveneestä, lohikäärmeestä ( mies joka on tatutoittanut Vaimonsa kuvan ) se kyllä rypistyy.🤔😆.
Kännykkä riippuvaiset aina pitää kännykkää vahata kun pitäis keskittyä liikenteeseen Ajaa pyöräl tai autol on syyllistynyt liikenteen vaarantamisena!
Ja ne turhat neutraali sukupuolta hinkuvat tyypit, ..Neutraali M,sukupuolella kun on kuukautiset ei auta , vaikka kuinka paperille rustautauttaa, ettei ole nainen kun M- sukupuoli, silti kerran kuussa on kuukautiset, 😅m - Sukupuoli synnyttää M- Sukupuolelle tulee vanhemmiten vaihdevuodet, ja M- sukupuolella on vaihdevuodet, josta on vaiettu iät ja ajat kun hän on syntynyt pojaksi , varttunut mieheksi ja pääsen asiaan täällä Ei M- sukupuoli voi muuttaa sukupuoltaan ..Kätilö sanoo, " Onnea synty potra tyttö / poika ja se merkitään sinne ykkös "
M- sukupuoli neutaali , ei voi valita syntyperää mä, vaan ne tapahtuu kaikki ..Luonnostaan , syntyy joko poikana tai tyttönä.
Jos on kaksoset toinen voi, olla tyttö ja toinen poika.
turhat narkkarit jotka haluaa , laillistaa huumeet.
Turhat netti diaknoosisoijat , äikän opet.
Epäasialliset kommentoijat.
toinen on olevinaan toista parempia.
Kansanedustajat.
Narsistit , rikolliset..
Onhan näitä turhia paljon .
Kyllä virastoja on suljettu eikä ne ole tarpeettomia.
Turhia ovat lähinnä poliittisesti nimitetyt ministeriöiden ja virastojen yli- ja pääjohtajat. Tai eivät edes turhia vaan suorastaan haitallisia. Suorittavaa tai asiantuntijatyötä tekeviä virkamiehiä tarvittaisiin päinvastoin lisää. Esimerkiksi poliisi, tuomioistuinlaitos ja terveydenhoito ovat pahasti aliresurssoituja.