Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukunimi: otanko tyttönimen, uuden miehen nimen vai ex-miehen nimen?

Vierailija
21.05.2021 |

Olen menossa naimisiin syksyllä ja mietin tässä mitä teen sukunimelleni "X". Kaduttaa, että aikoinaan vaihdoin nimeni kun menin ex-miehen kanssa naimisiin. Muuttaisin nyt naimisiin mennessä nimeni takaisin tyttönimelleni "Y", mutta kaksi lastani tästä ensimmäisestä liitosta toivoisivat kovasti, että ollaan edelleen samaa sukunimeä "X". Uuden miehen sukunimi "Z" on super-yleinen eikä niin kauhean "kaunis". Nykyinen sukunimeni "X" on kaunis ja uniikki, mutta tosiaan exältä kotoisin. Tyttönimeni "Y" on myös kiva, mutta toisaalta olen jo luonut uraa tällä nykyisellä nimelläni "X" ja sitä kautta nimenvaihto ei kannattaisi.. Mitä te toisella kierroksella olleet olette tehneet? Exän kanssa ollaan hyvissä väleissä ja hänestä voisin hyvin jatkaa tällä sukunimellä "X". Tuleva mieheni haluaisi taas että olen "Z" niinkuin hänkin.

Älkää naiset vaihtako tyttönimestä pois, kun menette naimisiin..

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (miehenä) sanosin, että pidä se nimi, joka sinulla on juuri nyt käytössä. - Jos kokisit eriyistä kiintymystä vanhaan ns. tyttönimeesi, niin sitten saatttaisin, ehkä suositella sen ottamista. 

Miksi näin. - johan sanoi itsekin perusteet olet luonut jo ex-kumppanisi nimellä uraa ja lapsesti ovat kanssasi saman nimisä.

Tosieksi miksi ottaisit uuden kumppanisi nimen, jollei se oikeastaan -näin ymmärsin- unnu sinusta omalta, "itsesi oloiselta"  ja tuntuiselta. 

Kolmanentena perusteena vosin sanoa, että jos myöhemmin haluaisit vaihtaa nimesäi, niin sinulla on tällä tietoa ainkin kaksi potenttiaalista nimeä, joihin voisit vaihtaa millon tahansa avioliitosi aikana - Näiden lisäksi voit tietysti vaikka keksiä kokonaan uuden nimen itsellesi (ja mahd. kumppanillesi) tai löytää uuden, johon törmäät jos vaikka joskus intoutuisit tekemään sukuselvitystä.

Neljäntenä perusteena tieysti se isestään selvyys, etä jos ja kun pidät nykyisen nimesi, niin ei tarvise jokapuolelle ilmoittaa uutta nimeä ja vaihtaa nykyisiä kortteja (ajokortia, luottokorttia, kirjastokorttia....)  ja passia uusiin.

Onneksi nykyisin pääsääntönä on, että jokainen saa avioliittoon menneessään pitää oman nimensä, eikä asiaa tarvitse perustella kenelläkään muulle sen kummemmin. Mutta yhä hyvin voi vaihtaa nimensä, jos niin itse haluaa tehdä.  Vaihehtoja siis on. 

Sinkkumies          

Vierailija
2/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttönimi tietysti. Mitä ihmeen väliä sillä että lapset ovat isänsä nimellä ja sinä isäsi nimellä. Täysin luonnollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperinkään ei kannata vaihtaa omaa nimeään pois. Paljon selkeämpää. Ja lapsille äidin sukunimi. 

Vierailija
4/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen nimi tai tyttönimi.

Vierailija
5/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen nimi

Vierailija
6/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina toisinaan pohtinut mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa.

Tyttönimeni on Virtanen, enkä ota sitä ikinä takaisin. Ennemmin ottaisin jonkun muun nimen suvusta, jos olisi pakko vaihtaa. Nykyinen nimeni on luokkaa Helmenkalastaja, joten oli miljoonan prosentin varmuista, että vaihdan nimeni naimisiin mennessäni.

Tilanteessasi jatkaisin Helmenkalastajana, koska lapsenikin sitä ovat, eikä puolisollasi tunnu olevan ongelmia sen suhteen?

Vierailija
7/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin tuossa tilanteessa sen nykyisen nimen X.

Vierailija
8/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin tuossa tilanteessa sen nykyisen nimen X.

Mielestäni epämiellyttävä ajatus olla sellaisen ihmisen nimellä, josta on halunnut eroon. Eikö se ole uuden puolisokin mielestä creepyä? Tyttönimi 5ai uuden miehen nimi.

Vierailija
9/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin tyttönimeni tai uuden miehen nimen. Lapset voivat aivan mainiosti olla isänsä nimellä kuten oikein onkin. Ehkä ottaisin oman tyttönimeni takaisin. Sitten mahdolliset uudet lapset olisivat uuden miehen nimellä ja tilanne olisi tasa-arvoinen kaikkien lasten kannalta.

Vierailija
10/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi ottaisin tyttönimeni takaisin, jos et halua ottaa uuden miehen nimeä. Itse otin uuden mieheni nimen, olisi ollut todella outoa olla uudestaan naimisissa, mutta ex-miehen niminen... vaikka lapsia olikin sillä nimellä. 

Vierailija
11/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä nykyinen. Kyllä se on ihan sinun nimesi, vaikka tulikin edellisen liiton myötä.

Vierailija
12/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä nykyinen. Kyllä se on ihan sinun nimesi, vaikka tulikin edellisen liiton myötä.

Paitsi ettei ole. Jos esimerkiksi tulet raskaaksi niin lapsi ei voi saada sitten nimeäsi, koska sinulla ei ole nimeen täysiä oikeuksia. Tietenkin tyttönimi tai uuden miehen nimi.

Vierailija
13/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhat lapset sinulla on? Jos jo aikuistumassa niin ota vaan se uuden miehen nimi. Niin minä tekisin.

Vierailija
14/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi ettei ole. Jos esimerkiksi tulet raskaaksi niin lapsi ei voi saada sitten nimeäsi, koska sinulla ei ole nimeen täysiä oikeuksia. Tietenkin tyttönimi tai uuden miehen nimi.

Höps. Jos perheellä ei ole yhteistä sukunimeä eikä vanhemmilla yhteisiä huollettavia, lapsi saa jomman kumman vanhemman sukunimen tai näiden yhdistelmän. Eli vaikka sitten sen eksän nimen.

Vierailija
15/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapsi voi saada sen nimen mikä äidillä on. Vaikka se on exän nimi.

Mutta uusi mies ei voi ottaa sitä nimeä avioituessaan mikä äidillä on, jos se nimi on exän nimi.

Vierailija
16/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Minä olen ollut yli puolet elämästäni tämän niminen. Ylioppilastodistusta lukuun ottamatta kaikki koulu- ja työtodistukseni, kaikki akateemiset julkaisuni jne. ovat tällä nimellä. Minusta ei löydy netistä yhtään mainintaa tyttönimelläni. Minulla ei ole enää yhtään elossa olevaa sukulaistakaan sillä nimellä.

Minulla ei ole siihen nimeen mitään yhteyttä.

t. "Helmenkalastaja", o.s. Virtanen

Vierailija
17/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän lapsi voi saada sen nimen mikä äidillä on. Vaikka se on exän nimi.

Mutta uusi mies ei voi ottaa sitä nimeä avioituessaan mikä äidillä on, jos se nimi on exän nimi.

Joo ja lapsen isälle on varmasti ok, että hänen lapsensa on vaimon ex-miehen nimellä? Ja lapsesta tosi kiva huomata olevansa sukunimellä, mikä ei ole hänen sukunsa. Aika sairasta.

Vierailija
18/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin mennään vain kerran. Epäonnistuit. Turha mennä toista kertaa naimisiin kun et uskonut aiemminkaan sen merkitykseen

Vierailija
19/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höps. Jos perheellä ei ole yhteistä sukunimeä eikä vanhemmilla yhteisiä huollettavia, lapsi saa jomman kumman vanhemman sukunimen tai näiden yhdistelmän. Eli vaikka sitten sen eksän nimen.

Eihän se ole eksän nimi vaan AP:n oma nimi. Miksi AP:lla ei olisi oikeuksia omaan nimeensä? Vaikka saisi kymmenen lasta niin kaikille voi antaa AP:n sukunimen, vaikka se on saatu eksältä. Sen sijaan tuleva mies ei voi ottaa AP:n sukunimeä.

Vierailija
20/37 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mittä höpiset? -  Jos Ap on aikanaan ottanut ja saanut ex-kumppaninsa nimen, menemällä hänen kanssaan naimsiin, niin tuo nimi on hänen nimensä. Niinpä halutessaan hän voi antaa tuon ex-kumppanin myötä saamansa sukunimen nimen lapselleen. -  Ainoa joka tämän voisi estää on Ap:n oma moraali mutta mitään juridista estettä siihen ei ole. 

Sinkkumies 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi