Miten kasvattaa lapsi, kun..?
koulumatkalla narkomaani piikittää toista kaulasuoneen, on kuljettava likaisten neulojen keruupisteen ohi, ostarilla parveilee koulun jälkeen nuoria yhdeksän vuotiaasta ylöspäin ja alakoulussa jo vedetään nuuskaa, tupakoidaan, juodaan ja ainakin 5/234on tälläkin hetkellä lastensuojelun asiakkaina sekä erityisen tuen oppilaita on luokalla paljon? Koulussa uhkaavia tilanteita.
Kommentit (5)
Kertokaa? Tämä on arkipäivää Suomessakin.
Voin kertoa vastauksen.
Vahdin, että lapseni ei näitä tee. En siis palannut kokoaikaiseen työhön, vaan saatoin lapsen kouluun ja olin vastaanottamassa lasta aina kun koulu päättyi. Tutustuin toisten lapsiin, tunnistin heidän vanhempiensa sekoilut, kutsuin meille lapsia leikkimään ja valikoin kenet kutsun toiste ja kenen seura on jopa vaarallista tai vanhemmat pyrkivät hyötymään meistä liikaa.
Lapseni kävi mm narkomaanien lasten syntymäpäivillä. Siellä oli sossu valvomassa ja minä myös. En olisi lastani päästänyt ilman valvontaa. Synttärit sujuivat hyvin taloyhtiön kerhohuoneella.
Ympäristöön on sopeuduttava. Lopulta lapseni siirtyi muualle yläkouluun painotettuun opetukseen. Alakoulun selvisi ilman, että olisi sekaantunut itse mihinkään ja oppi tiedostamaan ympäristön lait, mistä on hyötyä myöhemminkin. Pukeutui köyhemmin ihan turvallisuutensa vuoksi ja otti pienet kuittailut vastaan. Häntä pidettiin älykkönä jo koulumenestyksensä vuoksi. Lapseni oli pidetty, mutta koki olevansa ulkopuolinen, yhdessä harvan muun lapsen kanssa, joilla oli vastaavat perheolot kuin meillä. Annettiin sosiaalisesti ja taloudellisesti heikommassa asemassa oĺevien lasten päteä edes uusilla lenkkareilla ja kännykällä.
Kumpi on parempi tapa yhteiskunnalle, laittaa narkomaanit pakkohoitoon vaiko jättää vanhemmat, yleensä äidit, elleivät isovanhemmat tule avuksi, pidemmäksi aikaa pois kokoaikaisesta työtä, kun lapsella ei ole riittävän turvallista ympäristöä, missä liikkua itsenäisesti? Heti kun iltapäiväkerhoon ei enää pääse, niin vanhempi lyhentää työpäivää, sillä muuten 9 v voi eksyä huonoille teille?
siis 5/23 luokalla olevista oppilaista.
ap