Yamaha 30 hv 4-tahti on ollut monta vuotta käyttämättä, tekeekö sillä enää mitään?
Onko mennyt pilalle kun ei ole käytetty? Huollot tehty säännöllisesti ennen tätä aikaa.
Kommentit (11)
Ostin kerran 10 vuotta aiemmin telineessä käynnistetyn perämoottorin. Vaihdoin bensat ja lähti toisella nykäisyllä käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemalla selviää. Kone vesiastiaan/huuhteluliittimeen tai veneen perään ja kokeile. Mikäli lähtee käyntiin ja jäähdytysvesi kiertää kaikki ok. Varmistu lisäksi vielä öljyjen laadusta, siis moottori ja peränöljyt. Lähinnä katso tuo peränöljy että on kirkasta, mikäli on sameaa on sinne päässyt vettä jostain ja tulee vaihtaa sekä selvitää mistä vesi on koneeseen päätynyt. Sylinterit koneessa on kuivat pitkän seisomisen jäljiltä eli voi ottaa tulpan irti ja kaataa hieman moottoriöljyä sylintereihin ennen ensimmistä starttia. Kaasariahan koneessa ei ilmeisesti ole?
Kiitos vastauksesta❤️
Joo uutta bensaa koneeseen ja käynnistelemään.
Mulla on 20 vuotta vanhan Sekävatsan perämoottori ja hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemalla selviää. Kone vesiastiaan/huuhteluliittimeen tai veneen perään ja kokeile. Mikäli lähtee käyntiin ja jäähdytysvesi kiertää kaikki ok. Varmistu lisäksi vielä öljyjen laadusta, siis moottori ja peränöljyt. Lähinnä katso tuo peränöljy että on kirkasta, mikäli on sameaa on sinne päässyt vettä jostain ja tulee vaihtaa sekä selvitää mistä vesi on koneeseen päätynyt. Sylinterit koneessa on kuivat pitkän seisomisen jäljiltä eli voi ottaa tulpan irti ja kaataa hieman moottoriöljyä sylintereihin ennen ensimmistä starttia. Kaasariahan koneessa ei ilmeisesti ole?
Itse laittaisin vielä lisäksi uutta bensaa. Ja vaihtaisin öljyt ennen pyöräytystä joka tapauksessa.
Jos haluaa varman päälle pelata niin veisin huoltoon tai jos taitoa, kokeilisin huoltaa itse. On kuitenkin mahdollista että jos kaasutinta ei ole ajettu tyhjäksi, vanha bensa on jysinyt sinne. Silloin kone ei käynnisty.
Ennen ensi käynnistystä:
-kokeile, pyöriikö kone vapaalla, mutta älä kuitenkaan käynnistä.
-hävitä vanha bensiini. Laita tilalle tuoretta 98:a. (95 sisältää alkoholia jota vanhempi kone ei siedä) tai kanisterillinen pienkonebensaa.
- vaihda uusi impelleri eli koneen alapäästä löytyvät kuminen siipipyörä joka syöttää vettä koneen jäähdytysjärjestelmään. Vanha on todennäköisesti hapertunut. Vaihdettavissa luukun kautta. (googlaa käyttöohjekirja netistä)
-tarkista öljyn taso sekä koneessa (öljyntäyttökorkissa oleva mittatikku).
Heti kun kone on ajettu lämpimäksi:
-vaihda mootoriöljyt (vanhat pohjapropusta ulos, oikea määrä uutta sisään korkin kautta. Oikea määrä on hyvin tarkka juttu, älä missään nimessä laita liikaa.
-vaihda peräöljy (laske lämpimästä perästä pois avaamalla alempi ja ylempi täyttöproppu, vaihda proput ja tiivisteet uusiin, työnnä alemmasta lisää peräöljyä tuubilla (peräöljy myydään tuubeissa) kunnes ylhäältä tulee ulos)
Perämoottorit eivät yleensä ikinä tule ajetuksi loppuun. Niitä vain lakataan huoltamasta. Tuokin on ihan ajanmukainen laitos, jolla on varmasti edessä monta kesää.
Toimiihan se, muuttuu vaan käyttämättömänä 2tahtiseksi. Otathan tämän huomioon, tahdit vannhemmiten vähenee. Lopulta vain 1tahti kunnes kone hiljaa hiipuu pois. Rauha koneesi sielulle, oli aikanaan hieno perämoottori.
Arvokas ja haluttu laite. Jos muut, älä myy liian halvalla. Käyttämättä jääneessä moottorissa öljy ja bensa vanhenee ja kannen tiiviste voi hapertua mutta pieniä haittoja, varsinainen moottori ei pilaannu.
Tuolla olikin jo neuvoja mutta tulpat kannattaa lisäksi irrottaa ja vaihtaa, kun sytytystulppa on irti kannattaa tulpanreiästä tiputtaa mäntien päälle pari pisaraa mitä tahansa moottoriöljyä ja käynnistys narusta tai potkieista hieman vetäistä että männät liikkuvat ja öljy voitelee männät ja sylinterin seinät
Laivakonemiea
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa varman päälle pelata niin veisin huoltoon tai jos taitoa, kokeilisin huoltaa itse. On kuitenkin mahdollista että jos kaasutinta ei ole ajettu tyhjäksi, vanha bensa on jysinyt sinne. Silloin kone ei käynnisty.
Ennen ensi käynnistystä:
-kokeile, pyöriikö kone vapaalla, mutta älä kuitenkaan käynnistä.-hävitä vanha bensiini. Laita tilalle tuoretta 98:a. (95 sisältää alkoholia jota vanhempi kone ei siedä) tai kanisterillinen pienkonebensaa.
- vaihda uusi impelleri eli koneen alapäästä löytyvät kuminen siipipyörä joka syöttää vettä koneen jäähdytysjärjestelmään. Vanha on todennäköisesti hapertunut. Vaihdettavissa luukun kautta. (googlaa käyttöohjekirja netistä)
-tarkista öljyn taso sekä koneessa (öljyntäyttökorkissa oleva mittatikku).
Heti kun kone on ajettu lämpimäksi:
-vaihda mootoriöljyt (vanhat pohjapropusta ulos, oikea määrä uutta sisään korkin kautta. Oikea määrä on hyvin tarkka juttu, älä missään nimessä laita liikaa.
-vaihda peräöljy (laske lämpimästä perästä pois avaamalla alempi ja ylempi täyttöproppu, vaihda proput ja tiivisteet uusiin, työnnä alemmasta lisää peräöljyä tuubilla (peräöljy myydään tuubeissa) kunnes ylhäältä tulee ulos)Perämoottorit eivät yleensä ikinä tule ajetuksi loppuun. Niitä vain lakataan huoltamasta. Tuokin on ihan ajanmukainen laitos, jolla on varmasti edessä monta kesää.
" On kuitenkin mahdollista että jos kaasutinta ei ole ajettu tyhjäksi, vanha bensa on jysinyt sinne. Silloin kone ei käynnisty."
Jos oikein huono tuuri käy, niin kone lähtee kyllä käyntiin huolimatta talmaisesta kaasarista ja oikuttelee sitten loppukesän.
Ostin käytetyn vene+moottoripaketin jossa koneella oli käyntiongelmia. Käytin sen ammattihuollossa ja sain kuvia kuin tervatusta tai siirappisesta kaasarista. Putsattiin ja nyt toimii!
Siihen talmaisuuteen kuulemma auttaa käyttää syksyn viimeiset pärinät pelkästään pienkonebensalla ja/tai stabilisaattoreia käyttäen. Itse ajan viiimeisen tankillisen pienkonelöpöllä ja ei ole vaivannut sen jälkeen.
Kokeilemalla selviää. Kone vesiastiaan/huuhteluliittimeen tai veneen perään ja kokeile. Mikäli lähtee käyntiin ja jäähdytysvesi kiertää kaikki ok. Varmistu lisäksi vielä öljyjen laadusta, siis moottori ja peränöljyt. Lähinnä katso tuo peränöljy että on kirkasta, mikäli on sameaa on sinne päässyt vettä jostain ja tulee vaihtaa sekä selvitää mistä vesi on koneeseen päätynyt. Sylinterit koneessa on kuivat pitkän seisomisen jäljiltä eli voi ottaa tulpan irti ja kaataa hieman moottoriöljyä sylintereihin ennen ensimmistä starttia. Kaasariahan koneessa ei ilmeisesti ole?