Mitä on henkisyys?
Ystäväni on alkanut kiinnostua henkisyydestä, eli mm. joogasta, meditaatiosta ym. Tämä on käsittääkseni hyvinkin yleinen ilmiö nykyisin 20-50-vuotiaiden naisten keskuudessa.
Itse en ole oikein päässyt perille, että mitä tällä henkisyydellä tarkoitetaan. Osaisiko joku avata? Itse olen jalat maassa -tyyppi, enkä usko mihinkään korkeampiin elämää ohjaileviin voimiin. Uskonnollisuuden ja hengellisyyden siinä kontekstissa ymmärrän, mutta tämä uudempi henkisyys ei tosiaan ole avautunut itselleni.
Kommentit (10)
Se mitä henkisyys pitää sisällään vaihtelee tosi paljon. Jollekin se voi olla meditaatiota, toinen luopuu kulutusjuhlasta, kolmas uskoo chakroihin ja enkelihoitoijin.
Meditaatiolla pääsee eroon ajatustensa orjana olemisesta ja niiden usein tuottamasta pahasta olosta. Minäkin meditoin, en tosin riittävästi, mutta kyllä sekin on jo hyötyjä tuonut.
t.mies keski-iästä
Minusta henkisyydellä tarkoitetaan mieltä, eli, jos asian niin tahtoo ilmaista, sielua tai softaa (software/hardware-erottelun mukaan). Hengellisyydellä taas tarkoitetaan uskonnollista kokemusta, eli sitä, että psykologisille kokemuksille annetaan symboliset arvot, jotka uskotaan todellisiksi. Tämä on siis oma näkemykseni.
Se kun pyhä henki tulee kehoon takaapäin tai suuhun papin kautta.
Itselle se tarkoittaa sitä, että ihminen ymmärtää olevansa yhtä Jumalan ja universumin kanssa eikä erillään niin kuin monet uskonnot opettavat. Jokaiselle ihmiselle henkisyys on hieman erilaista ja se ehkä henkisyydessä on ideanakin, että jokainen uskoo omalla tavallaan. Yleisesti ottaen meditointi on aika yleistä henkisyyden harrastajien keskuudessa kuten myös usko jälleensyntymiseen ja sielun kehittymiseen elämien aikana. Luontoa ja kaikkea elävää kunnioitetaan.
Tässä on mielestäni hyvin kiteytetty
Henkisyys on itsensä rakastamista.Elää uskollisena itselleen, täysin omana itsenään. Antaa oman valonsa /henkensä loistaa kaikille.
Henkisyydessä se Jumala löytyy sinun sisältäsi, etkä tarvitse kirkkoa tai mitään ulkopuolista lähdettä kertomaan sinulle mitä ja miten tulee uskoa.
You are not a drop in the ocean. You are the entire ocean in a drop. -Rumi
Kannattaa ottaa selvää. Henkisyyttä voi olla niin monenlaista, mulle se on luontosuhdetta ja musiikin kuuntelemiseen keskittymistä.
https://www.kirkonkello.fi/jokamiehen-henkisyys-uskonnolla-tai-ilman/