Liikutanvinkkejä polvikipuiselle!
Polvet meni sököiksi viime syksynä ja siihen loppui kyykkäys, askelkyykyt ja naisten punnerrusten teko. Nyt olen sitten lihonut niin että pötsi on aivan kauhea! Olen kyllä tehnyt taas kävelylenkkejä ja jotain vatsoja pystyn kanssa tekemään muttei ne tunnu tehoavan. Eikä jooga/venyttely.
Mikä olisi hyvä kotijumppaliike noiden tilalle? En jaksa tehdä ns.miesten punnerrusta. Vai pitääkö laittaa polvituet ja yrittää niiden kanssa naisten punnerrusta.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Lankuta
Jep tää on hyvä mutta mun kunto on nyt niin rapa etten kauaa jaksa.
Uinti ehkä? Sitten kun uimahallit aukeavat, jos ne ovat kiinni teilläpäin.
Soutu, punttien nostelu istuen, yläkroppaa istuen, keppijumppaa, kuminauhajumppa, katso ohjeita missä ei käytetä paljon polvia..onhan noita
Vierailija kirjoitti:
Uinti ehkä? Sitten kun uimahallit aukeavat, jos ne ovat kiinni teilläpäin.
Joo tiedän että tämä sopii polvivammaiselle mutta haluaisin nyt tehdä himassa jotain lihaskuntoliikkeitä, tehokkaita kuten punnerruksen koin.
Mä ostin kunnon pyörän. Siis sellaisen että hintakin kirpaisi ja ajelen sillä 30 kilsan lenkkejä kolmesti tai neljästi viikossa, kun ei vielä ahteri kestä pidempiä. Polvi on paremmassa kunnossa nyt kyllä, lepokipu on loppunut.
Pyöräily, mutta ei lukkopolkimilla eikä liian raskailla vaihteilla. On hyvä, että ajoasento on vaihteleva, siksi ei lukkopolkimia. Tavallisilla polkimilla voi vaihdella polkimen sijaintia enemmän ja liikeradat vaihtelevat myös enemmän. Hyvää pyöräilyssä on se että oma painosi ei rasita povia samalla tavalla kuin jos kulkisit jalkaisin. Saat hankittua povia tukevia lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Soutu, punttien nostelu istuen, yläkroppaa istuen, keppijumppaa, kuminauhajumppa, katso ohjeita missä ei käytetä paljon polvia..onhan noita
Joo kumpparijumppaa olen tehnytkin ja keppijumppaa, puntteja mulla ei ole vai pitäiskö jostain litran pulloista tehdä. Siis kaipaisin eniten jotain kehonpainolla tehtävää.... en oo kauheen liikunnallinen niin en hoksaa itse mitä kaikkkea voisi tehdä. Maha on kauhee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kumpparijumppaa olen tehnytkin ja keppijumppaa, puntteja mulla ei ole vai pitäiskö jostain litran pulloista tehdä. Siis kaipaisin eniten jotain kehonpainolla tehtävää.... en oo kauheen liikunnallinen niin en hoksaa itse mitä kaikkkea voisi tehdä. Maha on kauhee!
kun polvi on mennyt rikki, se ei koskaan palaa ennalleen, joten keskity ensisijassa vahvistamaan polvia ympäröiviä lihaksia. Sen avulla pääset sitten joskus urheilemaan lähes normaalisti. Minulle fysioterapeutti neuvoi niinkin yksinkertaisen kehonpainoliikkeen, että teet seinäistuntoja. Eli selkä seinää vasten ja jalat noin 90 asteen kulmaan. tehoaa oikeastaan koko kehoon poislukien käsivarret ja reisilihakset saa erityisesti poltetta.. Ainakin minulle tehosi, kun olin ollut liikkumatta noin 2 kuukautta. googlaa kehonpainoharjoittelu ja valitse sieltä sellaisia liikkeitä kun voit tehdä.
Hae ohjeet fysioterapeutilta. Esim. kyykkyjen tekeminen rikkinäisillä polvilla ei ole mahdotonta, kun sen tekee oikein. Fyssari neuvoo tässä(kin).
Vesijuoksu, uinti. Nämä on ne nivelystävällisimmät lajit.
Hanki kuntopyörä tai stepperi. Televisio vaan päälle ja jalat vipattamaan.
Lankuta