Onneksi äitienpäivä on taas ohi, olen ihan poikki
Olen syistä XYZ taas hoitanut kaiken äitienpäivätouhun yksin. Olen ostanut kukat, kortit, skumpat, tehnyt tarjottavat, tarjoillut, passannut, siivonnut. Ja siis mahdollistanut isoäitien juhlan viettämisen. Heräsin tähän työaamuun keittiö kaaoksessa ja umpiväsyneenä koko viikonlopun raatamisen jälkeen.
Ja joo, ehkä olen marttyyri, mutta haluaisin joskus minäkin vain nauttia äitienpäivästä lasteni kanssa. Vaan ei. Meidän suvussa tämä on isoäitien juhla, ja minä äitinä sen heille palvelen.
Kommentit (17)
Eikö suvun miehet saa yhtään aikaiseksi, niin että saisit joskus edes nauttia päivästä? Missä he siis viettävät tuon päivän? Opeta suvulle ettet enää tee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo on oma valintasi
Jep! Mieheni ehdotti, että kutsutaan mummot meille. Kieltäydyin suorasanaisesti. Vietimme siis aamupäivän yhdessä oman perheen kesken, ja iltapäivällä jakauduimme omille äideillemme. Toimii.
Olen samaa mieltä että, olet itse valinnut tuon tien. Ja kyllä, hieman kuulostaa marttyyri touhulta kun suostuu tuollaiseen rumbaan ja sitten valittaa takanapäin. Nuo ovat niitä valintoja, ehkä voisit ensi äitienpäivänä valita toisin.
Tosiasia on ettei kukaan näänny päivän raatamisesta. Tein myös saman ja ruokin 7 henkeä. Itse tein kakun ja ruuat. Halusin tehdä, kun täytekakku maksaa noin 40 ja itse tehtynä 10. Oleellista ei ole työn määrä, vaan ilmapiiri, joka sillä saavutetaan. Meillä oli mukavaa.
Vanhat perinteet ovat kyllä joissakin suvuissa tiukassa ja nuo vanhukset pitävät niistä perinteistä tiukasti kiinni. Miten pystyy loukkaamatta ketään niitä muuttamaan? Ihan vain kysymyksenä.
Ensi vuonna vedät pään täyteen lauantaina, eikä aikomustakaan juhlia äitienpäivää. Sunnuntaina ilmoitat että sinulla on okennustauti, eikä ketään voi valitettavasti tulla. Pahoittelet.
Joo, onhan se mukavaa. Isovanhemmat ovat iäkkäitä, eivätkä itse jaksa juhlia järjestää. Siksi tämän shown pyöritän. Ja samoin, ruokin 8 henkeä, ja tein itse. Kakun ostin valmiina. Ja ne skumpat, joita joku epäili. Miksi ei olisi skumppaa? Ei kukaan tosiaan näänny yhden päivän raatamisesta, mutta kun taustalla on lähes työuupumus, ja joka viikonloppu jotakin muiden hyväksi tehtävää, niin ei tämäkään viikonloppu ilolta tuntunut. Perjantaina töiden jälkeen kauppaan, lauantaina siivoukset ja ruokien valmistelut, sunnuntaina ruokien laittaminen, kattaukset, tarjoilut, siivoaminen jne.
Miestä ei ole, se on kuollut.
ap
Itse otin jo ekasta äitienpäivästäni asti sen ajatuksen, että kyseessä on nyt myös minun päiväni. Eli en passaa muita.
En myöskään odota muiden passaavan, vaan suunnittelen äitienpäivälle aina jotain mukavaa tekemistä perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat perinteet ovat kyllä joissakin suvuissa tiukassa ja nuo vanhukset pitävät niistä perinteistä tiukasti kiinni. Miten pystyy loukkaamatta ketään niitä muuttamaan? Ihan vain kysymyksenä.
No tämä juuri. Kun on perinne, siitä ei luovuta. Ja meillä näitä perinteitä riittää. Ja jo vuosia on ollut "me olemme niin vanhoja, että kohta kuolemme, onneksi vielä tämän juhlan saamme". Joten en mä vain voi olla järjestämättä.
ap
Ensi vuonna ilmoitat, että tänä vuonna vietämme äitienpäivää oman perheen kesken. Mä en ymmärrä tätä, että joku marttyyrina niska limassa raataa juhlapyhien eteen. Mun yksi ystävä tekee näin jouluna. Kukaan vieras ei tee mitään, eikä hän toisaalta sano, että te valmistatte ja tuotte nämä ruuat ja te nämä.
Mä tykkään, että eri äitienpäivinä tehdään eri asioita. Tänä vuonna olimme mun vanhempien luona, mikä oli mukavaa.
Me käytiin vaeltamassa. Sitten ostettiin tulomatkalla jätskit. Iltapäivällä toinen poika soitti. Toinen unohti, mutta ei se mitään, kävi meillä edellisenä päivänä noutopizzalla. Kun lapset olivat pieniä, käytiin aina jossain luontoretkellä jos vain sää salli, otettiin mukaan kahvit, lapsille mehut ja jotain voileipiä ja kuivakakkua. Makkaraa joskus, vähän tilanteesta riippuen ja oliko metsäpalovaroitus. Perinteestä voi tehdä rennon jos niin haluaa.
Joskus olen leiponut myyjäisiin kyllä niin että herään neljältä, sitten menen aamupäivällä järjestelemään, iltapäivällä jään purkamaan ja minut yleensä pyydetään vielä laskemaan kassa. Silloin jo täytyy sanoa että vähän väsyttää ja olen ollut salaa kiitollinen ettei koronan takia niitä ole. Jään nyt koko hommasta vaivihkaa pois. En ota mistään juhlista stressiä itselle. Jos äitienpäivänä tekee mieli kakkua, ostan tai teen mielialan mukaan, mutta nyt kun laihdutan, en halunnut edes sitä, jätksi sai riittää ja senkin eteen käytiin pitkä lenkki. Eväitä ei minivaellukselle otettu, ainoastaan vesipullot. Hyvin neljä tuntia pärjää pelkästään sillä, kun on syönyt aamupalan. Tulomatkalla läheisestä kaupasta ne jäätelöt sitten.
En usko, että pojistani tulee koskaan isiä, mutta kyllä minä kehotan että muut naiset eivät ole samanlaisia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, onhan se mukavaa. Isovanhemmat ovat iäkkäitä, eivätkä itse jaksa juhlia järjestää. Siksi tämän shown pyöritän. Ja samoin, ruokin 8 henkeä, ja tein itse. Kakun ostin valmiina. Ja ne skumpat, joita joku epäili. Miksi ei olisi skumppaa? Ei kukaan tosiaan näänny yhden päivän raatamisesta, mutta kun taustalla on lähes työuupumus, ja joka viikonloppu jotakin muiden hyväksi tehtävää, niin ei tämäkään viikonloppu ilolta tuntunut. Perjantaina töiden jälkeen kauppaan, lauantaina siivoukset ja ruokien valmistelut, sunnuntaina ruokien laittaminen, kattaukset, tarjoilut, siivoaminen jne.
ap
Mikset ilmoittanut isovanhemmille, että tämä vuonna et jaksa tuota järjestelyä, ja voisi mennä vaikka tilausruoalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apMikset ilmoittanut isovanhemmille, että tämä vuonna et jaksa tuota järjestelyä, ja voisi mennä vaikka tilausruoalla?
Ravintolatkin on auki ja wolt toimii, joten ihan olisi voinut istua alas ja antaa muiden palvella.
Ihan rauhassa saa olla, koska äiti ja anoppi ovat kuolleet vuosia sitten. Äidille järkkäsin mielelläni tarjoilut, nyt on jopa vähän tylsää, kun ei ole syytä valmistaa tarjoiluja ja saa olla vähän liiankin rauhassa.
Äitienpäivästä on tullut isoäitien juhla.
0/5
Passasivatko nämä isoäidit omia äitejään samalla tavalla? Olet perinteiden urhi, ja siihen rooliin itse suostut. Omat lapsesi eivät tule sinulle juhlia järjestämään, kun itse olet vanha. Mutta provohan tämä tietty on, skumpat oli jo liikaa.