Miksi ajokortin saa niin nuorena?
Tarkoitan aivojen kehityksen kannalta, 18v on aivan lapsenkengissä mitä aivojen kehitysvaiheeseen tulee ja varsinkin osa-alue (etuotsalohko) joka pistää kaahaamaan ja tuntemaan kuolemattomuutta, on aika raakile vielä 18-20v iässä, alue on ns valmis ja kypsä vasta 25-30v iässä.
Eli olisiko tarpeen muuttaa ajo-oikeuden saamisikärajaa edes pari vuotta korkeammaksi, kaikki se olisi ns kotiinpäin.
Kommentit (4)
Vanhana ne aivot ovat rappeutuneet ja reaktioaika kärsii. Parasta olisi kieltää koko autoilu ja pakottaa ihmiset käyttämään kypärää sekä polvisuojia ulkona kävellessä.
Kevytmoottoripyöräkortin saa jo 16-vuotiaana, ja sillä pääsee 120 km/h. Mulla oli se ja ajoin, ja selvisin hengissä. Se vaan koulutti turvallisemmaks ja vastuullisemmaks ajajaks ku olin jo konkari 18-vuotiaana auton ajokortin saadessani.
Samaa olen ihmetellyt. Tai voisi olla, ettei vaikka kuuden jälkeen illalla saisi ajaa noin nuorena.
Päinvastoin. Ajokortti pitäisi saada heti kun jalat ylettää polkimille. Nuorena ihminen oppii nopeammin.