Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiset kukat sukulaisilta hautajaisiin?

Vierailija
09.05.2021 |

Kysyn mielipidettä kukista hautajaisiin. Kyseessä on serkun hautajaiset, ei siis ole lähintä perhepiiriä, mutta läheistä sukua. Mies (ja minäkin) olemme tavanneet miehen serkkua n 2-3 krt vuodessa.

Millaisia kukkalaitteita olette vieneet? Onko sellainen ~100€ kukkavihko ok?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pitkävartinen ruusu/perheenjäsen, ei mitään vanhanaikaisia kukkapuska enää ikinä! Ei ainakaan kenellekään alle 80 vuotiaalle.

Vierailija
2/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkalaite tai hautajaiskimppu. Mielestäni hintaa oleellisempaa on, että valitset omasta mielestäsi serkullesi sopivimmat kukat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vainaja tuhkataan kaikki kukkalaitteet lentävät siunaustilaisuuden jälkeen suoraan roskiin. Jos taas haudataan perinteisesti kannattaa miettiä ekologisuutta, Kukkakauppias myy mielellään 100 euron kukkalaitteen sinulle muovihärpäkkeineen, mutta jos olet hiukankin tiedostava valitse vainajalle sopivat kukat 50 eurolla ja kukkakauppias sitoo sen niin että kaikki on maatuvaa. 

Nykyään viedään vain yksi ruusu tai lilja tms. Jos kyse on luovasta ja tasokkaasta kukkakauppiaasta hän osaa sitoa jo yhdestä kallasta tyylikkään.

Vierailija
4/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vainaja tuhkataan kaikki kukkalaitteet lentävät siunaustilaisuuden jälkeen suoraan roskiin. Jos taas haudataan perinteisesti kannattaa miettiä ekologisuutta, Kukkakauppias myy mielellään 100 euron kukkalaitteen sinulle muovihärpäkkeineen, mutta jos olet hiukankin tiedostava valitse vainajalle sopivat kukat 50 eurolla ja kukkakauppias sitoo sen niin että kaikki on maatuvaa. 

Nykyään viedään vain yksi ruusu tai lilja tms. Jos kyse on luovasta ja tasokkaasta kukkakauppiaasta hän osaa sitoa jo yhdestä kallasta tyylikkään.

Eivät lennä. Kukat saa laskea siunaustilaisuuden jälkeen muistolehdossa olevalle paadelle tai laittaa poltettavaksi vainajan mukana.

Vierailija
5/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut viimeisen vuoden aikana 5 kertaa hautajaisiin.

Ja huomannut sen trendin, että kukkalaitteista (hinta 100 euroa ja enemmän) on tultu yhteen pitkävartiseen ruusuun. Varsinkin silloin jos on tiedetty tuhkauksesta.

Osa järjestäjistä on sanonutkin että tuokaa vain se yksi kukka.

Hommahan menee niin, että siunaustilaisuuden aikana käydään arkin luona ja laitetaan kukat arkun viereen tai yksittäiset myös arkun päälle.

Tilaisuuden jälkeen arkku joko jää siihen yksikseen tai lähtee matkaan.

Ei ole siis mitään järkeä maksaa paljon kukista joiden läsnäoloaika on muutaman minuutin.

Jos vainaja haudataan kukat lähtevät haudalle mukaan. Silloin ne jäävät yksikseen haudalle Ja kukaan ei ol niitä sen jälkeen katsomassa.

Viekää ne kukat ihmisille heidän eläessään. Silloin niistä on jopa iloa.

Vierailija
6/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon muita tulossa tilaisuuteen? Appiukko tuhkattiin, vieraita oli todella paljon. Kukat piti saada mahtumaan uurnalehtoon hänen "tontilleen", joten isoja juttuja ei olisi mahtunut. Pyysimme vieraita tuomaan yhden punaisen ruusun, niistä sidottiin siunaustilaisuuden jälkeen valtava kimppu ja ne vietiin uurnalehtoon hänen paikalleen. Jos olisi arkussa haudattu, olisi kukkalaitteitakin varmasti tullut. Eli ei sen kovin iso laitos tarvitse olla, varsinkaan jos muistajia on enemmän.

Vierailija
7/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä olo, että vainaja ei ollut oikein minkään arvoinen. Ennen osattiin järjestää tilaisuus, joka todella kunnioitti tilaisuuden luonnetta ja vainajan muistoa. Ei ollut rahaa enemmän, mutta tällaisissa asioissa ei pihistelty.

Vierailija
8/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut viimeisen vuoden aikana 5 kertaa hautajaisiin.

Ja huomannut sen trendin, että kukkalaitteista (hinta 100 euroa ja enemmän) on tultu yhteen pitkävartiseen ruusuun. Varsinkin silloin jos on tiedetty tuhkauksesta.

Osa järjestäjistä on sanonutkin että tuokaa vain se yksi kukka.

Hommahan menee niin, että siunaustilaisuuden aikana käydään arkin luona ja laitetaan kukat arkun viereen tai yksittäiset myös arkun päälle.

Tilaisuuden jälkeen arkku joko jää siihen yksikseen tai lähtee matkaan.

Ei ole siis mitään järkeä maksaa paljon kukista joiden läsnäoloaika on muutaman minuutin.

Jos vainaja haudataan kukat lähtevät haudalle mukaan. Silloin ne jäävät yksikseen haudalle Ja kukaan ei ol niitä sen jälkeen katsomassa.

Viekää ne kukat ihmisille heidän eläessään. Silloin niistä on jopa iloa.

Kyllä niitä kukkia katsellaan niin kauan, kun ne siinä ovat. Kukkien määrä tai hinta ei tietenkään ole mikään itseisarvo, mutta mukavampi on arkkua/hautapaikkaa katsoa kun siinä on kukkia kuin täysin ilman. Meillä on lähimmät perheenjäsenet/lähipiiri aina laskenut isomman laitteen (50-100€) ja sitten muut sen yksittäisen kukan tai lapset pikkukimpun (10-30€).

Vierailija
9/9 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä katsomassa kukkakauppojen nettisivuilla, yleensä niissä on kuvia kukkalaitteista ja hautajaiskimpuista. Kauniin ja tyylikkään muistokimpun saa 50€. Siihen kortti, jossa muistosanat. Kannattaa kysyä kaupasta sesongin kukista, hintaan vaikuttaa kovasti. Esim . toukokuun lopussa, kun päättäjäisiä, ruusut kalliita. Saatavuus vaihtelee ajankohdan mukaan. Esim kukkakaupathan hommaa vaikka maailmanääristä mitä vaan mihin aikaan vaan, mutta tekeekö överikallis kukkalaite muistamisesta arvokkaampaa?!

Olen itse tilannut hautajaiskimppuja, kappeliin toimitettuna, siunaamiseen, jossa en itse ollut paikalla, ilmoittamalla hautaustoimistoon kukkatoiveen, väritoiveen, max hinnan, maksu netissä/laskulla, ja todella hyviä ja kauniita kimppuja saanut. Olen tilannut toimitettuna siunauksiin, jossa olen ollut itse laskemassa kukat. Olen tilannut kukkia ja vienyt mukanani. Kaikki ovat toimineet hyvin ja tosiaan 50€:lla saa näyttävät kukat.