Minkä ikäisen annat itse päättää jonkin vaatteen esim. pipon tai käsineiden tarpeellisuudesta (silloin kun ei ole oikeaa paleltumisvaaraa)?
Antaisitko esim. kymmenvuotiaan olla 10 asteessa ilman pipoa ja käsineitä, jos itse niin haluaa?
Kyselen ihan vaan siksi, koska ihmettelin miksi joku jaksaa käydä sellaista taistelua, eli äiti vääntää lapsen kanssa siitä, että pipoa ja käsineitä ei saa ottaa pois... ymmärtäisin sen, että ne pitää olla varalla taskussa tai repussa, mutta että näin...?
Kommentit (5)
Lapsikin ymmärtää kyllä sellaisen tunteen kuin kylmä ja laittaa vaatteita päälle sen mukaan. Aivan turhaa holhousta vouhottaa siitä, että pitäisi olla jollain nollakelillä pipo päässä. Usein nämä lastensa vaatteista vouhkaavat ovat sitten itse ilman hattua ja hanskoja samalla kun lapsensa on kuin naparetkelle lähdössä.
Meillä eskarilainen on saanut päättää, jos oikeaa paleltumisvaaraa ei ole. (hän on kyllä melkoinen kuumakalle, on nyt teini, mutta jo päiväkoti-iässä halusi kulkea t-paidassa talvella. Toki takki päällä, mutta siis ilman pitkähihaista.)
Toisaalta pikkuveljelle olen sanonut, pipo pitää olla siihen asti, kun järvi on jäässä (asumme maaseudulla pienen järven rannalla).
Ekaluokkalainen saa meillä päättää itse. Meillä on koko suku todella herkkiä kuumuudelle ja pärjätään viileässä vähemmillä vaatteilla. Lapsella oli päiväkodissa todella tuskallista mennä ulos, kun pakotettiin päälle kolme kerrosta vaatetta toppapuvun alle, vaikka pakkanen ei yltänyt edes 20 asteeseen. "Lapsenne oli taas huonovointinen ulkona", niin totta kai oli, kun läkähtyy hetkessä sen vaatevuoren alla ja siihen vielä liikkumista päälle.
Ihan älytöntä pakottaa kouluikäiselle lapselle esim. hanskat näillä keleillä. Itse pidän hanskoja ehkä kaksi kertaa vuodessa.
Riippuu vaatteesta. Meillä 7v ei saa päättää piposta ja hanskoista, mutta kurahousuja ei ole pakko laittaa, jos ei halua.