Hitsi mikä tilanne. Poika oksensi koulussa. Mulla oli jäänyt puhelin kotiin -->
Koska mun puhelin oli kotona, ope oli soittanut mun työnumeroon. Tietenkin nyt kävi ilmi että se oli mun vanha numero, enkä sitä ollut muistanut päivittää.. Poika soitti isälleen joka lupasi lähteä kotiin, mutta koska ollaan erottu niin iskän lupaa ei hyväksytty. Typerää, koska poika asuu tämän viikon isällään! Onneksi ope sitten googlaamalla löysi mun pomon numeron ja sain tiedon ja lapsen isälleen. Poika on kutosluokalla. Mulle oli ihan uus tieto tuo, että eroperheessä vain sen vanhemman lupa kotiinlähtemiseen hyväksytään, kumpi on koulun tietoihin nimetty lähihuoltajaksi. Siis mitä ihmettä. Onko tämä kaikkialla näin vai saako jokainen koulu kehitellä tähän omat pelisäännöt? Mun mielestä oli surkea tilanne kun pojan isä asuu lähempänä koulua ja tekee etätöitä ja lisäksi poika asuu siellä tämän viikon. Isän lupaa ei kuitenkaan katsottu "viralliseksi" vaan mut oli saatava kiinni. Selittäkää tyhmälle, mitä hitsin järkeä tässä on? Poika makoili sitten terveydenhoitajalla ämpärin kanssa vaikka iskältä lupa oli jo saatu. Mutta ei saanut lähteä koska mua ei saatu kiinni.
Kommentit (30)
Jospa laittaisit ne tiedot ajantasalle ja pitäisi puhelimen mukana.
Sillä opettajalla on muutakin tekemistä kun etsiä jotain kummin kaimoja googlesta. Koko muu luokka odottaa, eikä vaan sun poika.
Omituista. Eikö opettaja olisi voinut käyttää maalaisjärkeä ja lähettää pojan isälleen kun isältä lupa tuli. Kukahan tuonkin on keksinyt että toiselle huoltajalle ilmoittaa? Eihän siinä ole järkeä. Mistä sinä voisit tietää, onko iskä kotona tai pärjääkö lapsi isälleen asti? OUTOA!
Selitän tyhmälle mitä hitsin järkeä:
Suurimmassa osassa kidnappauksia kyseessä on lapselle läheinen ihminen, hyvin todennäköisesti toinen vanhempi. Ei nykyajan vaara ole vieraat sedät pakujen kanssa jakamassa karkkia, vaan netissä vaanimat groomaajat ja ne lapselle läheiset ihmiset. Huoltajuusriidoissa erittäin yleistä että yritetään napata lapset hoidosta, koulusta tai harrastuksesta. Lapsen sanaan ei näissä asioissa voi luottaa (kutosluokkalainen on lapsi), vaan asia täytyy hoitaa virallisesti.
Olisit itse hoitaut paperiasiat kuntoon koulun kanssa. Mistä helvetistä se opettaja olisi tiennyt että juuri sinun kohdalla lapsi voikin itse päättäå mihin menee?
Meillä on kysytty päiväkodissa, saako lasta antaa etävanhemmalle. Pitää siis ilmoittaa molempien vanhempien numerot, jos molemmat hakevat lasta. Ehkä koulussa on sama juttu?
En tiedä onko meillä eri systeemi, mutta lapsi vuoroviikoin mun luona ja vuoroviikoin isällään. Molempien yhteystiedot on opella. Ollaan etukäteen esitetty viikot milloin on kummassakin ja tyttökin osaa tarvittaessa kertoa. Ope sitten soittaa sille vanhemmalle, kumman luona tyttö milloinkin asuu. Omituista että teillä noin. Mistä sinä voisit tietää isän puolesta, voiko päästää kotiin vai mikä tilanne on?
Et ole koskaan kuullut tai lukenut, miten entinen puoliso on hakenut lapsen päiväkodista tai koulusta ja kuskannut sen ties minne eli kidnapannut. Me emme elä täällä Suomessakaan lintukodossa, jossa kaikkiin ihmisiin voi luottaa. Opettaja teki siis aivan oikein, kun ei päästänyt lasta isän kanssa, koska isää ei ollut merkitty myös lähivanhemmaksi. Hoida nyt homma kuntoon, niin ei tarvitse tällä ruljanssia tehdä.
Miksi tarvitaan vanhemman lupa, että sairas 6-luokkalainen saa lähteä koulusta kotiin? Kuulostaa oudolle.
Eikö lapsella ole sun työnumeroasi?
” Mulle oli ihan uus tieto tuo, että eroperheessä vain sen vanhemman lupa kotiinlähtemiseen hyväksytään, kumpi on koulun tietoihin nimetty lähihuoltajaksi.”
Ihan uusi tieto minullekin. Meillä on toiminut ihan se, että lapsi on koulussa kertonut kumman viikko ja tälle vanhemmalle on sitten soitettu.
Kannattaa esim rehtorin tai kunnan kanssa selvitellä onko asia oikeasti noin.
Näin sitä tehdään eronneesta isästä toisen luokan kansalainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tarvitaan vanhemman lupa, että sairas 6-luokkalainen saa lähteä koulusta kotiin? Kuulostaa oudolle.
Vielä yläasteellakin huoltajille pitää ilmoittaa, että lapsi sairas ja lähtee kotiin. Aina.
Nykyään perhesuhteet on hyvin monimutkaisia ja opettajat saa ihan tosissaan olla varovaisia. Ehkä teillä asiat on ok vaikka ollaan erottu, naapurissa voisi olla ihan tosissaan kielto antaa isälle. Anna nyt herrantähden oikeat numerot koululle ja samalla selvitys siitä, millaiset roolit vanhemmilla on suhteessa lapseen. Muistan, että äiti antoi mummunkin numeron koululle, tämä useimmiten hakikin kesken päivän, jos jotain sattui.
Vierailija kirjoitti:
Selitän tyhmälle mitä hitsin järkeä:
Suurimmassa osassa kidnappauksia kyseessä on lapselle läheinen ihminen, hyvin todennäköisesti toinen vanhempi. Ei nykyajan vaara ole vieraat sedät pakujen kanssa jakamassa karkkia, vaan netissä vaanimat groomaajat ja ne lapselle läheiset ihmiset. Huoltajuusriidoissa erittäin yleistä että yritetään napata lapset hoidosta, koulusta tai harrastuksesta. Lapsen sanaan ei näissä asioissa voi luottaa (kutosluokkalainen on lapsi), vaan asia täytyy hoitaa virallisesti.
Olisit itse hoitaut paperiasiat kuntoon koulun kanssa. Mistä helvetistä se opettaja olisi tiennyt että juuri sinun kohdalla lapsi voikin itse päättäå mihin menee?
Juurikin näin. Lasta suojellaan!
Vierailija kirjoitti:
Outo tilanne, mutta ehkä joillain lapsilla on ollut ongelmia etävanhempien kanssa?
Yhteystiedot kannattaa päivittää ja ehkä lapsella voisi olla mukanaan sinun allekirjoittamasi lappu siitä, että isä voi tarvittaessa noutaa hänet?
Toivottavasti lapsi voi jo paremmin.
Joo kyllä nyt päivitin. Tuo lappu on hyvä idea. Ei tarvitse joka kerran mua saada kiinni. Toisaalta toivottavasti tällaista tilannetta enää tulee kun poika on jo kutosella ja muutaman viikon päästä alkaa kesäloma. Mutta kaikkea voi näköjään sattua ja pitää varautua. Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko meillä eri systeemi, mutta lapsi vuoroviikoin mun luona ja vuoroviikoin isällään. Molempien yhteystiedot on opella. Ollaan etukäteen esitetty viikot milloin on kummassakin ja tyttökin osaa tarvittaessa kertoa. Ope sitten soittaa sille vanhemmalle, kumman luona tyttö milloinkin asuu. Omituista että teillä noin. Mistä sinä voisit tietää isän puolesta, voiko päästää kotiin vai mikä tilanne on?
Teillä on aivan sama tilanne kuin ap:lla. Te olette hoitaneet asian ajan tasalle, he eivät, kun ei tullut mieleenkään.
Nää ohjeet on ihan valtakunnalliset. Toisilta ne tulee automaattisesti ja toisilta ei. Myös osa opettajista osaa pyytää automaattisesti luvat kaikkeen lukuvuoden alussa. Se tapahtuu yllättävän nopeasti ja huomaamattomasti, ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, että miksi näin, kun siinä niitä kaikkia lippulappusia täyttää.
No johan olikin kamalaa.
Mitenköhän ennen selvittiin kun ei ollut kännyköitä tai ylipäätään puhelimia kaikilla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosiaan aivan merkillistä.
Jos koululainen sairastuu kesken päivän, eikö hän lähde kotiin ihan automaattisesti. Miksi siihen tuollainen älytön puhelinrumba tarvittaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä yläasteellakin huoltajille pitää ilmoittaa, että lapsi sairas ja lähtee kotiin. Aina.
Jep. Koulu on vastuussa lapsesta sen kouluajan. Meillä opettajat soitti yläasteella, että saako lapsi lähteä koulusta, kun oksentelee. Pääsettekö hakemaan vai meneekö itekseen?
Outo tilanne, mutta ehkä joillain lapsilla on ollut ongelmia etävanhempien kanssa?
Yhteystiedot kannattaa päivittää ja ehkä lapsella voisi olla mukanaan sinun allekirjoittamasi lappu siitä, että isä voi tarvittaessa noutaa hänet?
Toivottavasti lapsi voi jo paremmin.